KURIKULUM PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ 1 Zora Syslová OBSAH • Koncepce výchovy a vzdělávání pro 21. století, vliv vstupu ČR do EU • Kurikulum a jeho podoby, vývoj kurikulárních dokumentů do roku 1989 a po roce 1989 • Základní právní dokumenty, školní dokumentace, vnitřní právní předpisy • Tvorba ŠVP, týmová spolupráce • Požadavky na tvorbu TVP • Vlastní hodnocení školy • Koncepce výchovy a vzdělávání pro 21. století, vliv vstupu ČR do EU Vstup ČR do EU 1.5.2004. Základní pojmy a principy: - Čtyři svobody (pohyb osob, zboží, služeb a kapitálu) - Evropská dimenze v kurikulu a vzdělávání učitelů – Maastrichtská smlouva čl.126 (Výchova evropského občana; Chápaní rozdílů, shodností; Odpovědnost za budoucnost Evropy; Sdílení společných hodnot; Vzájemná tolerance, vstřícnost; Kultivace vztahu k Evropě; Flexibilita a mobilita pracovníků, uplatnění na mezinárodním trhu práce) 1. Koncepce výchovy a vzdělávání pro 21. století, vliv vstupu ČR do EU Principy vzdělávací politiky: - Subsidiarita (rozhodování probíhá na nejnižší možné úrovni) - Participativnost (spoluúčast co nejširších partnerů) - Spravedlivost 1. Koncepce výchovy a vzdělávání pro 21. století, vliv vstupu ČR do EU Příležitosti: *Využití vnitřního trhu EU *Zahraniční investice *Strukturální fondy *Sociální a kulturní spolupráce *Osobní mobilita Rizika: *Harmonizace legislativy *Imigrace *Byrokracie *Omezení státní suverenity 1. Koncepce výchovy a vzdělávání pro 21. století, vliv vstupu ČR do EU Zelená kniha 1993 (České vzdělávání a Evropa - 1999) – 4 pilíře: *Učit se poznávat *Učit se jednat *Učit se žít společně *Učit se být 1. Koncepce výchovy a vzdělávání pro 21. století, vliv vstupu ČR do EU Bílá kniha EU 1996 (Bílá kniha ČR – 2000) - cíle: *Kvalita vzdělávání *Spojení se sférou práce *Druhá šance – celoživotní vzdělávání *Jazyky *Investice 1. Koncepce výchovy a vzdělávání pro 21. století, vliv vstupu ČR do EU Lisabonská smlouva 2000 (cíle vzdělávání = zvýšení konkurenceschopnosti): *ICT ve vzdělávání *Klíčové kompetence *Profesionalizace vzdělávání učitelů *Otevřené učení (zvýšení přitažlivosti) *Jazykové vzdělávání (3 jazyky) *Podpora mobilit a evropské spolupráce 2. Kurikulum a jeho podoby, vývoj kurikulárních dokumentů do roku 1989 a po roce 1989 „Rozlišují se 3 základní pojmy: - Vzdělávací program, projekt, plán - Průběh studia a jeho obsah - Obsah veškeré zkušenosti, kterou žáci získávají ve škole a v činnostech ke škole se vztahujícím, její plánování, hodnocení. Pojem nebyl před rokem 1989 v ČR používán.“ Průcha a kol, 2003, s.110 2. Kurikulum a jeho podoby, vývoj kurikulárních dokumentů do roku 1989 a po roce 1989 *Kurikulum jako pedagogický pojem vznikl v Americe ve 20. letech minulého století *Do Evropy přišel až v 60. letech *V posledních 10 letech je to v zahraničí nejfrekventovanější výraz 2. Kurikulum a jeho podoby, vývoj kurikulárních dokumentů do roku 1989 a po roce 1989 Rámec kurikula: *PROČ (smysl, hodnoty, funkce a cíle vzdělávání) *KOHO (kterou část populace) *JAK (pomocí jakých učebních strategií) *KDY *V ČEM (jaký obsah) *ZA JAKÝCH PODMÍNEK *S JAKÝMI EFEKTY (jaké výsledky jsou očekávány) 2. Kurikulum a jeho podoby, vývoj kurikulárních dokumentů do roku 1989 a po roce 1989 Otázky se vztahují k procesům: *Plánování *Realizace *Hodnocení 2. Kurikulum a jeho podoby, vývoj kurikulárních dokumentů do roku 1989 a po roce 1989 Všechny tyto otázky mají společný cíl = ZVÝŠIT KVALITU VZDĚLÁVÁNÍ A POSKYZTNOUT ŽÁKŮM ADEKVÁTNÍ VYBAVENÍ PRO ŽIVOT. Jde o komplexní pojem, který zahrnuje proces, prostředí i prostředky pro dosažení cíle. 2. Kurikulum a jeho podoby, vývoj kurikulárních dokumentů do roku 1989 a po roce 1989 Rozlišují se tyto podoby kurikula: *Doporučené (základní doporučení) *Předepsané (oficiální dokument) *Realizované podpůrné (co se děje ve třídě) *Hodnocené (kurikulum převedené do podoby testů) *Osvojené 2. Kurikulum a jeho podoby, vývoj kurikulárních dokumentů do roku 1989 a po roce 1989 *FORMÁLNÍ KURIKULUM *NEFORMÁLNÍ KURIKULUM *SKRYTÉ KURIKULUM 2. Kurikulum a jeho podoby, vývoj kurikulárních dokumentů do roku 1989 a po roce 1989 Zakladatelé teorie kurikula: *Američané F. Bobbit (1918) a W.W.Charters (1923) 2 modely: *Racionální, cíle zprostředkující (normativní) *Participační, vstřícný (J. Dewey, J.Singule) Modely:(většinou bývají v různé kombinaci) Vstřícný * Většinou si nestanoví předem cíle * Pokud jsou stanoveny, tak jen obecně, ne detailně, konkrétně * Plánování podle témat * Jde o žité skutečnosti těžko měřitelné (intuice, tvořivost) * Klade si otázky: Jaký námět zařadíme? Jaké činnosti realizujeme? Jak budou děti motivovány k činnostem na námětu? Mnohdy se zapomíná - Jakým způsobem budeme hodnotit výsledky? Zprostředkující * Jasně stanoveny cíle * Jde krok za krokem * Založen na racionálním plánování, při kterém se rozhoduje o cílech * Klade si otázky: Jakých cílů (kompetencí) chceme ve škole - třídě dosáhnout? Jaké činnosti budou používány, aby byly cíle dosaženy? Jak k jejich naplnění budou děti motivovány? Kurikulum české školy do r.1989 *Cíle byly vymezovány v politických dokumentech a nebyly transformovány do kategorie pedagogických cílů *Funkce školy byla příprava na život, práci a obranu socialistické společnosti *Obsah byl podřízen ideologii marxismu-leninismu Účast na vyšších stupních vzdělávání byla často podmíněna loyalitou rodičů s politickým systémem. Kurikulum české školy do r.1989 Podporovalo přípravu manipulovatelných a podřízených lidí, neohlížeje se na jejich očekávání, potence, přesvědčení, individuální orientaci a zájmy. Důsledky autoritativního, uniformního a žáky nedostatečně respektujícího kurikula se projevovaly ve formálnosti výuky a školního života vůbec, v celkovém klimatu školy, v malé motivovanosti žáků pro učební činnosti i v jejich průměrnosti. Walterová, E., 1994, s.165 Kurikulum české školy po r.1989 *Diverzifikace vzdělávání (alternativní školy, soukromé školy) *Deideologizace kurikula (zavádění nových témat, dříve tabuizovaných) *Decentralizace (tvorba ŠVP) *Humanizace kurikula (zdůraznění činností složky obsahu) *Posílení kompetence učitelů (tvorba TVP) *Zrušení státního monopolu na tvorbu učebnic 3. Základní právní dokumenty, školní dokumentace, vnitřní právní předpisy ZÁKONY - 20/1966 Sb. o péči o zdraví lidu - 104/1991 Sb. Úmluva o právech dítěte - 563/1991 Sb. o účetnictví - 101/2000 Sb. zákon o ochraně osobních údajů - 258/2000 Sb. zákon o ochraně veřejného zdraví - 499/2004 Sb. zákon o archivnictví a spisové službě - 561/2004 Sb. školský zákon - 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících - 262/2006 Sb. zákoník práce VYHLÁŠKY - 106/2001 Sb. hygienické požadavky na zotavovací akce pro děti - 14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání - 15/2005 Sb. o výročních zprávách a vlastním hodnocení škol - 64/2005 Sb. evidence úrazů dětí, žáků a studentů - 107/2005 Sb. o školním stravování - 364/2005 Sb. o vedení dokumentace škol 3. Základní právní dokumenty, školní dokumentace, vnitřní právní předpisy 561/2004 Sb. (§28 – povinná dokumentace školy): * rozhodnutí o zápisu do školského rejstříku * evidenci dětí (školní matrika) * doklady o přijímání dětí (spis) * vzdělávací programy (ŠVP) * zprávy o hodnocení školy (15/2005 Sb.) * třídní knihy * školní řád * záznamy z pedagogických rad * knihu úrazů, záznamy o úrazech dětí (viz BOZP) * protokoly a záznamy o kontrolách * personální a mzdovou dokumentaci, hospodářskou a účetní evidenci 3. Základní právní dokumenty, školní dokumentace, vnitřní právní předpisy Vnitřní směrnice: - O ochraně osobních údajů - Platový předpis - O vnitřní finanční kontrole - O evidenci majetku - O oběhu účetních dokladů - Spisový řád - O ochraně majetku - O svobodném přístupu k informacím 4. Tvorba ŠVP, týmová práce *Školní vzdělávací program je dokument, podle něhož se uskutečňuje vzdělávání dětí v konkrétní mateřské škole *Zpracovává se v souladu s RVP PV a v souladu s obecně platnými právními předpisy *Je to povinná součást dokumentace mateřské školy *Je dokumentem veřejným *Vydává jej ředitelka mateřské školy, zveřejní na přístupném místě TÝMOVÝ PRÁCE Jak jste se podílely na tvorbě ŠVP? Jakou máte představu o týmové spolupráci? Jednotlivé etapy tvorby ŠVP: • Stanovení dlouhodobých záměrů (vize školy, filozofie…), odvození kritérií pro hodnocení jednotlivých etap • Analýza stávajícího stavu (v současnosti výsledky vlastního hodnocení) • Zpracování jednotlivých bodů ŠVP • Realizace ŠVP ve třídě • Vlastní hodnocení školy • Inovace ŠVP Dlouhodobé záměry Vize je pozitivní zobrazení budoucnosti organizace, které je vytvořené na základě uznávaných hodnot a idejí, ze kterých se vyvozují cíle a plány činnosti. * Je inspirací * Je základním kamenem pro rozhodování * Umožňuje všem uvnitř i vně školy najít společné body, které vedou ke zlepšení kvality Vize je jasně definovaný, realistický a věrohodný obraz toho, čeho chce škola v budoucnosti dosáhnout. Musí odrážet potřeby různých skupin zákazníků a naznačovat také kroky (postupy) vedoucí k zlepšení současného stavu. PŘÍKLADY *Naše škola se stane místem, kam bude každé dítě rádo chodit, kde získá základní znalosti a kde se rodiče a jiní členové komunity budou moci zapojit do vzdělávacích programů vedoucích k rozvoji jejich dětí. *Náš vzdělávací program a výuka budou odrážet potřeby a zájmy všech dětí a budou provázeny vysokým očekáváním výsledků a realizovány s velkým zaujetím. *Na naši školu budou všichni učitelé a žáci pyšní a rodiče a ostatní členové komunity ji budou pravidelně navštěvovat a podporovat. Obsah ŠVP: *identifikační údaje o mateřské škole *obecná charakteristika školy *podmínky vzdělávání *organizace vzdělávání *anotace vzdělávacího programu *vzdělávací obsah *evaluační systém Kritéria souladu: * respektuje hlavní zásady tvorby ŠVP PV formulované v RVP PV * respektuje vzdělávací obsah i podmínky dané RVP PV * podává jasný a ucelený obraz o mateřské škole, o způsobu a formách její práce a poskytovaném vzdělávání * vychází z podmínek mateřské školy * představuje konzistentní celek, nikoli soubor izolovaných a nenavazujících skutečností, a je tak dokladem o promyšlenosti, cílevědomosti a integrovanosti práce * pomáhá učitelkám rozvíjet pedagogický styl a strategie odpovídající integrovanému přístupu ke vzdělávání * obsahuje promyšlený systém vnitřní evaluace, včetně forem, termínů a zodpovědnosti, resp. průběžné vyhodnocování je jeho vlastní součástí * obsah vzdělávání ztvárňuje do podoby umožňující dosahovat vzdělávacích cílů * sjednocuje to podstatné, ponechává učitelkám dostatek volného prostoru k tvořivosti a individualizaci vzdělávání * je zpracován tak, že mu učitelky rozumí a mohou z něho při tvorbě TVP dobře vycházet * obsahuje dohodnutá pravidla chování a jednání * je zpracován jasně, přehledně, srozumitelně, kulturní formou, obsahuje informace, podstatné pro představení a hodnocení školy a jejího vzdělávacího programu * počítá se spoluprací s vnějšími partnery * je otevřeným dokumentem umožňujícím další rozvoj školy a zkvalitnění vzdělávání. Vzdělávací nabídka umožňuje dosahovat vzdělávacích cílů a je vyhovující, jestliže: * je mnohostranně pestrá a široká, pro děti rozmanitá, respektuje podmínky konkrétní mateřské školy (věk dětí, délku vzdělávacího programu), zajišťuje návaznost (předchází tomu, aby se tatáž vzdělávací nabídka s týmiž dětmi opakovala) * zaměření bloků je dostatečně široké, jejich věcný obsah je dítěti srozumitelný, užitečný a prakticky využitelný, zachovává principy činnostního učení * zbytečně pedagogy nesvazuje a neomezuje je v tvořivé práci * počítá s uplatňováním evaluačních postupů a využíváním jejich výsledků 5. Požadavky na tvorbu TVP *Provázanost ŠVP a TVP (zásady pro práci ve třídě v ŠVP) *Vztah ŠVP a TVP (ŠVP povinný dokument, TVP pracovní materiál – není povinnou dokumentací) *Plánování TVP (VÚP, 2006) - 2 přístupy Modely:(většinou bývají v různé kombinaci) Vstřícný * Většinou si nestanoví předem cíle * Pokud jsou stanoveny, tak jen obecně, ne detailně, konkrétně * Plánování podle témat * Jde o žité skutečnosti těžko měřitelné (intuice, tvořivost) * Klade si otázky: Jaký námět zařadíme? Jaké činnosti realizujeme? Jak budou děti motivovány k činnostem na námětu? Mnohdy se zapomíná…. Jakým způsobem budeme hodnotit výsledky? Zprostředkující * Jasně stanoveny cíle * Jde krok za krokem * Založen na racionálním plánování, při kterém se rozhoduje o cílech * Klade si otázky: Jakých cílů (kompetencí) chceme ve škole - třídě dosáhnout? Jaké činnosti budou používány, aby byly cíle dosaženy? Jak k jejich naplnění budou děti motivovány? Upozornění Čím jsou cíle v plánu (ŠVP nebo TVP) obecnější, tím konkrétnější musí být hodnocení a naopak. Čím konkrétnější jsou cíle v plánu, tím méně „úsilí" vyžaduje hodnocení. 6. Vlastní hodnocení školy *Zákon 561/2004 Sb., (Školský zákon) *Vyhláška č.15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy *Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání čj. 32 405/2004-22 Rozdíl mezi evaluací a hodnocením *Hodnocení - používá se v běžné školní praxi a širokou veřejností k náhodnému nebo každodennímu posouzení úspěchů i proher a zaujímání stanovisek k vlastní práci i práci druhých (hodnocení žáků, hodnocení práce učitelů...). *Evaluace – termín má komplexnější význam, dosud užívaný spíše v oblasti teorie, vědy a výzkumu. Ve vztahu ke škole jde o systematicky plánovitý a cíleně řízený proces hodnocení a posuzování sledovaných jevů. Autoevaluace v MŠ (RVP PV) …proces průběžného vyhodnocování vzdělávacích činností, situací i podmínek vzdělávání, realizovaný uvnitř mateřské školy, který se odehrává v několika na sebe navazujících a neustále se opakujících fázích. Poznatky získané tímto průběžným vyhodnocováním poskytují pedagogům zpětnou vazbu o kvalitě vlastní práce a pedagogové by jich měli cíleně využívat k optimalizaci a zlepšování vzdělávacího procesu i podmínek, za nichž vzdělávání probíhá. Nejedná se o jednorázové a náhodné zhodnocení určitého jevu na základě subjektivního dojmu pedagoga, ale o proces, který je realizován systematicky, podle předem připraveného plánu (2004, s.37). Vyhláška č.15/2005 Sb. • Podmínky ke vzdělávání • Průběh vzdělávání • Podpora školy žákům a studentům, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů školy, žáků, rodičů a dalších osob na vzdělávání • Výsledky vzdělávání žáků a studentů • Řízení školy, kvalita personální práce, kvalita dalšího vzdělávání pedag. prac. • Úroveň výsledků práce školy, zejména vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům Pravidla a termíny (15/2005 Sb.) *Zpracovává se za období jednoho nebo dvou školních roků – ZMĚNA na 3 roky *Návrh struktury ředitelka projedná na pedagogické radě nejpozději do konce září školního roku v němž proběhne *Vlastní hodnocení se projedná v pedagogické radě do 31. října následujícího školního roku Tabulka Sebehodnotící zpráva *Vize a stanovené cíle rozvoje školy *Jaké výsledky a výsledné informace byly zjištěny (co se podařilo) *Jaké problémy byly identifikovány (co se nedaří) *Jaká opatření byla přijata (náznak inovace ŠVP) LITERATURA Analýza vzdělávací politiky, OECD, 2002. České vzdělávání a Evropa. Praha, 1999. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy ČR, 2007 [online]. Dostupné na WWW: . HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála, 1995. ISBN 8-901873 Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha). Praha : MŠMT, 2001. ISBN 80-211-0372-8 Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku v České republice. Praha : MŠMT, 2000. ISBN 80-7168-746-4 PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4 PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace. Brno : MU, 1996. ISBN 80-210-1333-8 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. RÝDL, K., HORSKÁ, V., DVOŘÁKOVÁ, M., ROUPEC, P. Sebehodnocení školy. Praha : Strom, 1998. ISBN 8086106047 SMOLÍKOVÁ, K., aj. Autoevaluace mateřské školy. Metodická příručka k vlastnímu hodnocení. Praha : VÚP, 2008. ISBN 978-80-87000-22-9 SMOLÍKOVÁ, K. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha : VÚP, 2005. ISBN 80-87000-01-3 SMOLÍKOVÁ, K. Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem MŠ. Praha : VÚP, 2006. ISBN 80-87000-04-8 SYSLOVÁ, Z. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. [CD ROM] Praha : Verlag Dashofer, 2007. ISSN 1802-4130 Ústava Úmluva o lidských právech VAŠŤATKOVÁ, J. Úvod do autoevaluace školy. Olomouc : Ped. fak, 2006. ISBN 80-244-1422-8 Vyhláška č.14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání Vyhláška č.15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy. WALTEROVÁ, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : CDVU MU, 1994. ISBN 80-210-0846-6 Zákon č.561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání Zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících