6. Návaznost předškolního a základního vzdělávání RVP PV: * Důležitým úkolem předškolního vzdělávání je vytvářet dobré předpoklady pro pokračování ve vzdělávání …….V zájmu zajištění propojenosti a plynulé návaznosti předškolního a základního vzdělávání a z důvodu maximálního využití a uplatnění výsledků dosažených v etapě předškolního vzdělávání je nutné, aby základní škola, zejména v počátcích své práce s dítětem, s těmito přirozenými rozdíly ve vzdělávacích možnostech i výkonech dětí dostatečně počítala, brala v úvahu psychologická a didaktická specifika vzdělávání dětí této věkové skupiny a promítala tyto zřetele náležitě do svých forem a metod vzdělávání. RVP ZV: * RVP ZV navazuje svým pojetím na RVP PV * Základní vzdělávání navazuje na předškolní vzdělávání a na výchovu v rodině….na 1. stupni je založeno na poznávání respektování a rozvíjení individuálních potřeb, možností a zájmů žáků Zásady vzdělávání vyplývající ze Školského zákona * Rovný přístup ke vzdělávání bez diskriminace * Zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce * Vzájemná úcta, respekt, názorová snášenlivost, solidarita a důstojnost všech zúčastněných * Svobodné šíření poznatků, které vyplývá z výsledků poznání světa * Zdokonalování procesu vzdělávání na základě výsledků dosažených ve vědě, výzkumu a vývoji a co nejširšího uplatňování moderních pedagogických přístupů a metod * Hodnocení výsledků vzdělávání vzhledem k dosahování cílů vzdělávání stanovených tímto zákonem a vzdělávacími programy OBECNÉ CÍLE VZDĚLÁVÁNÍ: * Rozvoj osobnosti člověka, který bude vybaven…. * Pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a svobod spolu s odpovědností a smyslem pro sociální soudržnost * Pochopení a uplatňování principu rovnosti žen a mužů * Utváření vědomí národní a státní příslušnosti… * Poznávání světových a evropských kulturních hodnot a tradic… * Získání a uplatňování znalostí o životním prostředí a jeho ochraně… Co je připravenost na školu *Rozvinuté kompetence *Školní zralost Návaznost rámcových vzdělávacích programů v oblasti kompetencí Předškolní vzdělávání: • Kompetence k učení • K. k řešení problémů • K. komunikativní • K. sociální a personální • K. občanské a činnostní Základní vzdělávání: • Kompetence k učení • K. k řešení problémů • K. komunikativní • K. sociální a personální • K. občanské • K. pracovní KOMPETENCE K UČENÍ Předškolní vzdělání: - soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů Základní vzdělání: - samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává , kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ Předškolní vzdělání: - řeší problémy, na které stačí: známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého Základní vzdělání: - samostatně řeší problémy: volí vhodné způsoby řešení: užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické výzkumy KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ Předškolní vzdělání: - dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.) Základní vzdělání: - využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ Předškolní vzdělání: - ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje, v běžných situacích uplatňuje základní a společenské návyky, pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy Základní vzdělání: - účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce KOMPETENCE OBČANSKÉ A … Předškolní vzdělání: - má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami a co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat Základní vzdělání: - chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu …A ČINNOSTNÍ (PRACOVNÍ) Předškolní vzdělání: - svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat Základní vzdělání: - využívá znalosti a zkušenosti v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost, činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření Návaznost rámcových vzdělávacích programů v oblasti podmínek Předškolní vzdělávání: * Věcné podmínky * Životospráva * Psychosociální podmínky * Organizace * Řízení mateřské školy * Personální a pedagogické zajištění * Spoluúčast rodičů Základní vzdělávání: * Prostorové a materiální podmínky * Podmínky pro hygienické a bezpečné vzdělávání a život školy * Psychosociální podmínky * Personální podmínky * Organizační podmínky * Podmínky spolupráce školy a rodičů žáků Provázanost cílů, klíčových kompetencí, ale i podmínek ve všech rámcových vzdělávacích programech je pochopitelná, protože všem typům škol jde při vzdělávání o to, aby z dítěte, žáka a poté také studenta vyrostl člověk a občan demokratického státu s kompetencemi, které odpovídají soužití v pluralitní společnosti. LITERATURA HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1 MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-853-8 PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky, 1.díl. 4. vydání. Praha: SPN, 1964. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Věstník MŠMT. SMOLÍKOVÁ, K. a kol. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP. Praha : VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6 ŠULCOVÁ, E. Význam předškolního věku pro zdravý vývoj populace. Československá psychologie, 1989, ročník XXXIII, č.2, s. 193 – 204.