Cíl předmětu získání základních vědomostí o problematice výtvarné kultury jako východisku výchovné práce ve výtvarné výchově předškolního vzdělávání. Osnova 1.Výtvarná kultura jako nedílná součást života každého jedince. 2.Umění jako specifický projev poznání a komunikace. 3.Proměny výtvarných výrazových prostředků uměleckých děl v historických etapách. 4.Chápání a interpretace uměleckého díla ve vztahu k jeho tvůrci. 5.Výchova uměním v současném pojetí výtvarné výchovy. 6.Užité umění a jeho role ve výchovném působení. 7.Výtvarná výchova jako součást předškolní multikulturní výchovy dětí. Podmínky k zápočtu • Esej, úvaha, kritika, reportáž z návštěvy výstavy užitého umění • Reflexe z galerijní animace • Esej, úvaha, kritika, reportáž z návštěvy výstavy současného výtvarného umění (do 16.12) • 1. hodina 30.9. – úvod • 2. hodina 7.10. – návštěva stálé expozice užitého umění (a dalších výstav v uměleckoprůmyslovém paláci) • 3. hodina 14.10. – diskuze, galerijní animace, dětské ateliéry • 4. hodina 21.10 – praxe, ale i výtvarná akce na Špilberku k výstavě Franta (2 hodiny)… 21.10. nebo 22.10. nebo 23.10 vždy od 14.00-16.00 • 5. hodina 28.10. – státní svátek, hodina není • 6. hodina 4.11. hodina není –místo ní byla animace na Špilberku (2 hodiny) • 7. hodina 11.11 diskuze, odevzdání seminárních prací, inspirace z VU pro praxi • 8. hodina 18.11. galerijní animace na Špilberku či jinde(2 hod) společně i se mnou nebo samostatná návštěva výstavy současného umění (podle možností, ještě se domluvíme) • 9. hodina 25.11. – hodina není, místo ní byla animace na Špilberku či návštěva výstavy • 10. hodina 2.12. - diskuze, inspirace z výtvarného umění praxi, odevzdání seminárních prácí • 11. a 12. hodina 9.12. nebo 16.12. (ne oba termíny, ale jen jeden z nich dle domluvy) - společná dvouhodinová návštěva výstavy stálé expozice VU MG nebo galerijní animace – moderna, odevzdání zbývajících seminárních prácí • Každý první pátek v měsíci vstup do stálých expozic MG zdarma Galerijní animace – zprostředkování umění Člověk si zapamatuje • 10% z toho co čte • 20% z toho, co slyší • 30% z toho, co vidí • 50% z toho, co současně vidí a slyší • 70% z toho, co sám říká • 90% z toho, co sám uskutečňuje • Dlouhé výklady a poučující vysvětlování o umění jsou spíš na škodu • Soustředění dětí před obrazy je totiž nejsilnější ve chvílích, kdy dětem současně nabídnete i samu tvůrčí činnost. • Od 90tých let fungují galerijní animace i v ČR, v zahraniční mají dlouholetou tradici • Cílem = zpřístupnit malému divákovi moderní umění a zdůraznit důležitost umění pro člověka Co je to galerijní animace • Program pro děti, mládež či dospělé v galerii, muzeu, výstavní síni, ateliéru umělce apod. • Nejedná se o přednášky o umění – žádná teorie • Teorie se osvojuje přímo v praxi • Program je vždy přizpůsoben věku skupiny a probíhá formou speciálně připravených dílen • Dítě není výtvarník ani umělec – aktivity pro něj musí být hrou, prostředkem výzkumu a objevování sebe sama a okolního světa. Galerijní animace • Upřednostňují prožitek před technickou dovedností • Zbavují dítě strachu z „kultu umění“ • Učí děti vnímat krásu všedních věcí, probouzet v nich radost z vlastní tvorby Galerijní animace • Nový typ programu k výstavám, který česká veřejnost poznala až zač. 90tých let 20. stol • Oživující činnosti, při nichž se cesta k nehybným exponátům na výstavě proměňuje v dobrodružnou a praktickou práci • Návštěvníci pomocí různých materiálů či předmětů vytvářejí sami dílčí výtvarné etudy, které svým principem, technologií nebo obsahovým zaměřením navazují na sledované výtvarné dílo. • Galerijní animace • Muzeopedagogika • Galerijní pedagogika • Dětský ateliér