Výchova v rodině 3.část Mgr. Ludmila Šprachtová Hlavním posláním rodiny je příprava jedince na jeho pozdější zařazení do společnosti Za hlavní rysy kvalitně fungující rodiny považujeme: • vysoký stupeň soudržnosti a spolupráce v rodině a to mezi všemi členy navzájem • emočně pozitivní vztahy • otevřenou, upřímnou a srozumitelnou komunikaci mezi všemi členy rodiny • vzájemný respekt všech členů navzájem • proměnlivou dělbu rolí, při které se respektuje zralost i zájmy jednotlivých členů rodiny • dynamiku vztahů • schopnost a dovednost rodiny překonávat zátěžové a konfliktní situace • oporu rodiny v širším sociálním zázemí Význam rodinného prostředí pro rozvoj osobnosti dítěte, podmínky rodinné výchovy Rodina dítěti zprostředkuje - Významné modely chování - Systém, jak se orientovat v okolním světě - Jistotu, stabilitu zázemí i dostatek podnětů - Identifikační vzory obou pohlaví - Sebedůvěru - Jasný vztahový rámec vůči ostatním lidem, světu obecně i vůči sobě samému Vztahy v rámci rodiny - Rodičovská dyáda - Vztahy k sourozencům - Prarodiče Význam rodinného prostředí pro rozvoj osobnosti dítěte, podmínky rodinné výchovy • materiálně-ekonomické • demograficko-psychologické • kulturně - pedagogické Materiálně - ekonomické • otázka zařazení rodiny a jejích aktivit do ekonomického makrosystému společnosti, • individuální spotřeba rodiny jako součást životního způsobu rodiny a z toho plynoucí aspekty, • problematika zaměstnanosti rodičů, otců i matek a vliv této skutečnosti na děti, • vliv techniky a technických prostředků na život současné rodiny a některé další otázky, • např. materiální podmínky pro zájmovou činnost dětí, pro přípravu dětí do školy a podobně. Demograficko-psychologické Jsou těžištěm působení na dítě a na celkovou kvalitu rodiny. Utváří povahové, mravní a volní vlastnosti. • přirozenou strukturu rodiny a aspekty vyplývající z působení otcovského, mateřského, sourozeneckého a prarodičovského, • vnitřní stabilitu rodiny jako základnu emocionální atmosféry rodinného prostředí a předpoklad existence a přirozeného rozvíjení všech dimenzí rodinného života. Kulturně - pedagogické • hodnotová orientace a vzdělání rodičů, • míra pedagogizace rodinného prostředí - výchovný styl - sjednocení výchovného stylu v rodině - vztahy se školou FEMINIZACE • stejné mzdy žen a mužů za stejnou práci; • stejné příležitosti a stejný přístup ke vzdělání mužů a žen; • společné formy péče o děti; • právní a finanční nezávislost všech žen; • ochrana všech žen bez ohledu na jejich status před jakýmikoliv formami násilí; • přeformulování všech zákonů, ale i přestrukturování institucí, které zvýrazňují mužskou dominanci a umožňují agresi mužů vůči ženám (Velký sociologický slovník, 1996, s. 308 – 309). Postavení dítěte v rodině dříve a v současnosti PRAVĚK (období infanticidy do roku 374) - dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota STAROVĚK - přetrvává stejný postoj k dítěti STŘEDOVĚK - hodnota dítěte stoupla – je bráno jako člověk, malý dospělý (křesťanství) HUMANISMUS - bezvýhradná kázeň, tělesné tresty „…nemají ani duševní činnosti ani zřetelné tělesné tvary, které by je činily hodnými lásky a nikdy jsem nestrpěl, aby byly krmeny v mé přítomnosti“ (M. de Montaigne) NOVOVĚK J.Á.Komenský – láska k dítěti, respektování dětské přirozenosti = kvalita celé společnosti OSVÍCENECTVÍ J.J.Rousseau – zakladatel NATURALISMU (přirozená výchova ve shodě s přírodou) OBDOBÍ ZVÝŠENÉHO ZÁJMU O DÍTĚ (1. polovinu 20. století) - podporuje začleňování dítěte do společnosti, zvyšuje se hodnota dítěte, snaha pomoci dětem z chudých zemí, postižených hladem a nemocemi - stále větší snaha o poznávání vývoje dítěte a jeho potřeb, rozvinula se síť speciálních vědních oborů zabývajících se dětským věkem - novou kvalitu pro postavení dítěte přinesla Ženevská deklarace práv dítěte schválená v roce 1924, v ní jsou shrnuty základní principy, které dítě chrání před vykořisťováním a zajišťující mu optimální tělesný i mentální rozvoj. V roce 1959 vyšla nová verze – Charta práv dítěte, která upravila i práva dítěte před narozením OBDOBÍ PODPORY A POMOCI DÍTĚTI (přelom 20. a 21. století) - dítě se stává partnerem dospělému, především rodičům - dítěti se přiznávají všechna nebo téměř všechna práva ve shodě s Listinou lidských práv a svobod, je plnohodnotnou lidskou osobností - mezinárodní dohoda Úmluva o právech dítěte, kterou podepsalo již 172 států (ČR v roce 1989) Čtyři pásma funkčnosti rodiny: • funkční rodina – nenarušená, schopná zabezpečit dítěti dobrý vývoj a prosperitu, • problémová rodina – s výskytem poruch některých funkcí, které však vážněji neohrožují rodinný systém a vývoj dítěte v něm. Rodina je schopna řešit tyto problémy sama nebo s pomocí jiných, • dysfunkční rodina – s výskytem vážnějších poruch některých nebo všech rodinných funkcí, které bezprostředně ohrožují rodinu jako celek a především vývoj dítěte; tato rodina potřebuje soustavnou pomoc ze strany odborníků, • afunkční rodina – poruchy jsou takového rozsahu a kvality, že rodina přestává plnit svůj základní účel. Dítěti závažným způsobem škodí nebo dokonce ohrožuje jeho existenci; řešením je umístění dítěte v náhradní rodinné výchově (Dunovský, 1986, s. 38). Rodina jako primární socializační prostředí • V rodině probíhá tzv. primární socializace – realizuje se v ní první kontakt dítěte se společností a kulturou. Rodina je základním životním prostředím dítěte. • Obklopuje dítě • Promítá se do něho Odráží se v jeho vlastnostech, v jeho chování, jednání Co je socializace • Socializaci osobnosti můžeme definovat jako proces utváření a vývoje člověka působením sociálních vlivů a jeho vlastních aktivit, kterými na tyto sociální vlivy odpovídá: vyrovnává se s nimi, podléhá jim či je tvořivě zvládá (Helus, 2008, s.71) • K socializaci dochází • Začleňováním člověka do mezilidských vztahů • Zapojováním člověka do společných činností • Integrováním člověka do společensko-kulturních poměrů • Psychické socializační procesy • Raná symbiotická vazba • Zvnitřňování na základě identifikace (ztotožňování) • Učení zpevňováním • Kognitivní sociální učení má dva projevy: observační učení a socializační autoregulaci Socializace: funkčí nefunkční Nedostatečná socializace dítěte • Příběh Kamaly a Amaly • Kašpar Hauser • Současný příběh Rodina jako primární socializační prostředí Funkce rodiny vzhledem k dítěti a jejich selhávání (Helus, 2007,s. 149) • Rodina uspokojuje základní, primární potřeby dítěte v raných stádiích jeho života. • Rodina uspokojuje velice závažnou potřebu organické přináležitosti dítěte: Dítě má silnou potřebu jistoty, že patří do spolehlivých a láskyplných mezilidských vztahů v rámci své rodiny. • Rodina skýtá již od nejútlejšího dětství akční prostor, tzn. Prostor pro jeho aktivní projev, činnou seberealizaci, součinnost s druhými. • Rodina postupně uvádí dítě do vztahu k věcem rodinného vybavení. • Rodina výrazně určuje prvopočáteční prožitek sebe sama jako chlapce či dívky. • Rodina skýtá dítěti bezprostředně působící vzory a příklady. • Rodina v dítěti zakládá, upevňuje a dále rozvíjí vědomí povinnosti, zodpovědnosti, ohleduplnosti a úcty jako něčeho samozřejmého. • Rodina otevírá dítěti příležitost vejít do mezigeneračních vztahů a tím hlouběji proniknout do chápání lidí různého věku, různého postavení, založení. • Prostřednictvím rodičů, prarodičů, starších sourozenců, příbuzných a přátel rodina navozuje v dítěti představu o širším okolí, o společnosti, o světě. • Rodina je dětem a dospělým prostředím, kde se mohou svěřit, očekávat moudré vyslechnutí, radu a pomoc – je útočištěm v situacích životní bezradnosti. Kategorizace rodin z hlediska jejich plnění funkcí při socializaci dítěte • Rodiny stabilizované, funkční • Funkční rodina s přechodnými, více či méně vážnými problémy • Rodiny problémové • Rodiny dysfunkční • Rodiny afunkční Ad 2) Funkční rodina s přechodnými, více či méně vážnými problémy • Nezralá rodina • Přetížená rodina • Ambiciózní rodina • Perfekcionistická rodina • Autoritářská rodina • Rozmazlující (protekcionistická) • Rodina nadměrně liberální a improvizující • Odkládající rodina • Disociovaná rodina Průběh socializace v období od tří do šesti let Socializační proces zahrnuje v tomto období tři vývojové aspekty (podle Langmeiera, Krejčířové, 1998, s. 89-100): • Vývoj sociální reaktivity, tj. vývoj bohatě diferencovaných emočních vztahů k lidem v bližším i vzdálenějším společenském okolí. • Vývoj sociálních kontrol a hodnotových orientací. Jedná se o vývoj norem. • Osvojení sociálních rolí DEPRIVACE • Z VNĚJŠÍCH SOCIÁLNĚ EKONOMICKÝCH A KULTURNÍCH PŘÍČIN (neúplné rodiny, rodiče často mimo domov, nízká ekonomická nebo kulturní úroveň rodiny, která neposkytuje dostatek podnětů pro přirozený vývoj dítěte) • Z VNITŘNÍCH (psychických) PŘÍČIN (zájmové zaměření rodičů, charakterová nevyzrálost, duševní poruchy) Náhradní rodinná péče 1. Adopce (osvojení): - „zrušitelná“, tj 1. stupně - „nezrušitelná“, tj 2. stupně 2. Pěstounská péče: - individuální (příbuzní, cizí osoby) - skupinová (velké pěstounské rodiny, pěstounské páry, SOS vesničky) Právní postavení rodiny Právní rámec vzniku manželství a posléze rodiny vymezuje zákon č.94/1963 Sb. o rodině ve znění pozdějších předpisů. Mimo jiné poukazuje na některé povinnosti a práva ve vztahu k vlastnímu dítěti. • §1 odst.1 říká: „Manželství je trvalé společenství muže a ženy založené zákonem stanoveným způsobem“. • Odst.2: „Hlavním účelem manželství je založení rodiny a řádná výchova dětí“. • §32 odst.1: „Rozhodující úlohu ve výchově dětí mají rodiče. Rodiče mají být svým osobním životem a chováním příkladem svým dětem“. (V praxi se však poměrně často setkáváme s případy, kdy jsou děti doma svědky neuváženého chování, jakými jsou projevy neúcty, ponižování, násilí, agresivity, podvádění, nedodržování společenských norem. Svůj podíl na takovém chování rodičů mají jejich přenesené vzorce chování z původní rodiny, podceňování učení se sociálních rolí dítěte od rodičů napodobováním, či nesoulad žitých norem s normami preferovanými společností.) • Odst.2: „Rodiče mají být svým osobním životem a chováním příkladem svým dětem“. • §33: „Na výchově se podílí i manžel, který není rodičem dítěte, za předpokladu, že s ním žije ve společné domácnosti“. • §34 odst.1: “Rodičovská zodpovědnost náleží oběma rodičům“. (V praxi často vidíme, jak větší část této odpovědnosti leží na matce.) • Odst.2: „Jestliže jeden z rodičů nežije , není znám nebo nemá způsobilost k právním úkonům v plném rozsahu, náleží rodičovská zodpovědnost druhému rodiči. Totéž platí, je-li jeden z rodičů zbaven a nebo je-li výkon jeho rodičovské zodpovědnosti pozastaven“. Literatura • ČÁP, J., MAREŠ, J: Psychologie pro učitele.Praha: Portál 2001. • FONTAINE, S.: Místo na slunci. Praha: Arcadia a Tereza 1994. • GILLERNOVÁ, I., MERTIN, V.: psychologie pro učitelky mateřských škol. Praha: Portál 2003. ISBN 80-7178-799-X • HELUS, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada 2008. ISBN 978-80-247-1168-3 • DRTILOVÁ, J., KOUKOLÍK, F.: Zlo na každý den. Život s deprivanty I. Praha: Galén 1996. ISBN 80-7262-088-6 • DRTILOVÁ, J., KOUKOLÍK, F.:Základy stupidologie. Život s deprivanty II. Praha: Galén 2002. ISBN 80-7262-078-9 • DRTILOVÁ, J., KOUKOLÍK, F.: Vzpoura deprivantů, nestvůry, nástroje, obrana. Praha: Galén 2006. ISBN 80-7262-410-5 • FROMM, E.: Umění milovat. Praha: Nakl. J. Šimona 1996. • KOUKOLÍK, F.: Sociální mozek. Praha: Karolinum 2006. ISBN 80-246-1242-9 • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie. Praha. Grada 1998. • ISBN 80-7169-195-X • LANGMEIER, J, MATĚJČEK,Z.: Psychická deprivace v dětství. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství 1968. • LANGMEIER, J, MATĚJČEK,Z.: Výpravy za člověkem. Praha: Odeon 1981. • ŠULOVÁ, L.: Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum 2005. ISBN 80-246-0877-4. • ŠULOVÁ, L.: Doplňovaná publikace: Problémové dítě a hra (studijní texty). Praha: Raabe 2002 až 2009