Metodika úvodu do světa práce - přednáška

4 Vzdělání

Žákům zdůrazníme:

  • význam vzdělání jako pracovně i životně významné investice, a proto je třeba, aby nechápali vzdělání jako nutné zlo, ale jako něco, co se jim v životě bohatě vrátí.

    Vhodnou pomůckou, ilustrací, pak může být statistika nezaměstnanosti, z které jednoznačně vyplývá, že čím nižší je vzdělání, tím výrazně vyšší je nezaměstnanost.

    Obdobnou funkci může splnit i statistika mezd, která stejně tak ukazuje závislost příjmů na stupni vzdělání,

  • nutnost sebevzdělávání a celoživotního učení vyplývajícího z nástupu informační společnosti i z celkové dynamiky vědeckotechnického a ekonomického vývoje (zejména nutnost samostatné práce s odbornou literaturou a informacemi vůbec),

  • význam dalších tzv. klíčových dovedností - např. dovedností komunikovat s lidmi, pracovat v týmu, řešit problémové situace a samozřejmě všestranně využívat výpočetní techniku.

Žáci by měli být seznámeni:

  • se strukturou české vzdělávací soustavy, s možnostmi vhodného vzdělání, jak vyššího, tak vysokoškolského, navazujícího na příslušný vzdělávací program, ovšem s tím, že vzdělávací nabídka nemá žádné ostré hranice

  • s významem znalosti jazyků, mj. i jako možnost studovat nebo pracovat v zahraničí