4 Vzdělání
Žákům zdůrazníme:
-
význam vzdělání jako pracovně i životně významné investice, a proto je třeba, aby nechápali vzdělání jako nutné zlo, ale jako něco, co se jim v životě bohatě vrátí.
Vhodnou pomůckou, ilustrací, pak může být statistika nezaměstnanosti, z které jednoznačně vyplývá, že čím nižší je vzdělání, tím výrazně vyšší je nezaměstnanost.
Obdobnou funkci může splnit i statistika mezd, která stejně tak ukazuje závislost příjmů na stupni vzdělání,
-
nutnost sebevzdělávání a celoživotního učení vyplývajícího z nástupu informační společnosti i z celkové dynamiky vědeckotechnického a ekonomického vývoje (zejména nutnost samostatné práce s odbornou literaturou a informacemi vůbec),
-
význam dalších tzv. klíčových dovedností - např. dovedností komunikovat s lidmi, pracovat v týmu, řešit problémové situace a samozřejmě všestranně využívat výpočetní techniku.
Žáci by měli být seznámeni:
-
se strukturou české vzdělávací soustavy, s možnostmi vhodného vzdělání, jak vyššího, tak vysokoškolského, navazujícího na příslušný vzdělávací program, ovšem s tím, že vzdělávací nabídka nemá žádné ostré hranice
-
s významem znalosti jazyků, mj. i jako možnost studovat nebo pracovat v zahraničí