10 Trh práce
Studenti by si měli uvědomit, že na trh práce přichází člověk nabízet svou kvalifikaci i své další kvality, zaměstnavatel zase přichází s nabídkou určité konkrétní práce, pracovních podmínek a mzdového ohodnocení, včetně jasných požadavků na pracovníka a že pozitivním výsledkem je uzavření pracovní smlouvy. Že tento proces probíhá různě - přes inzeráty, přes personální agentury, přes internet, prostřednictvím úřadu práce, prostřednictvím známých apod. Že zaměstnavatel se pro výběr pracovníka rozhoduje někdy na základě konkursu nebo výběrového řízení, že vždy je nutné na potenciálního zaměstnavatele udělat správný dojem, umět se takzvaně "prodat".
Měly by být uvedeny hlavní trendy vývoje trhu práce, kterými jsou zejména nárůst podílu pracovníků zaměstnaných ve službách na úkor výroby, nárůst podílu řídicích, obchodních, plánovacích a kontrolních činností na úkor činností dělnických (u kterých se výrazně zvyšují požadavky na odbornost i samostatnost), stále vyšší stupeň automatizace ve všech oblastech práce, pokles podílu rutinních stereotypních činností a naopak nárůst podílů nerutinních problémových situací, nárůst podílu mezilidské komunikace, cizojazyčné komunikace, týmové práce, práce s informacemi a využívání výpočetní techniky v pracovních činnostech apod.
Mělo by být rovněž řečeno, že možnosti hledání zaměstnání již nejsou omezeny jen na region a stát, ale že prostor pro pohyb na trhu práce skýtá i zahraničí - především Evropská unie. V souvislosti s tím by mělo být žákům doporučeny konkrétní informace o zaměstnávání v zahraničí, které jsou k dispozici na úřadech práce.
Doporučuje se uskutečnění návštěvy úřadu práce spojené s výkladem situace trhu práce v příslušném regionu a předpokládaném budoucím vývoji - případně ve spojení s učivem tematického celku č. 6.