Metodika úvodu do světa práce - přednáška

12 Umění prezentovat se na trhu práce

a) první kolo prezentace uchazeče

Student by měl vědět, že je-li zájemcem o zaměstnání, nabízí svou kvalifikaci, své znalosti, dovednosti a schopnosti. Jeho určitou reklamou přitom je dokumentace, kterou o sobě zpracovává a předává zaměstnavateli, u kterého by chtěl pracovat.

žádost o přijetí do zaměstnání (úvodní dopis) - všechny náležitosti úředního dopisu

Životopis (strukturovaný) – shrnuje údaje o kvalifikaci, o profesních kvalitách a dosavadní profesní kariéře, součástí bývá kopie vysvědčení, osvědčení, získaných certifikátů, fotografie.

b) druhé kolo prezentace

Pokud zaměstnavatele tato dokumentace zaujme, pozve uchazeče k osobnímu pohovoru či k výběrovému nebo konkursnímu řízení.

Je důležité se na rozhovor důkladně připravit (mohou být položeny otázky: na dosavadní práci, na dosažené pracovní úspěchy, na důvody odchodu z předchozího zaměstnání i na to, co ví o firmě, do níž chce nastoupit, proč si vybral právě tuto firmu, jakou má představu o své práci, čeho by chtěl dosáhnout, jaké jsou jeho mimopracovní zájmy, jak by hodnotil své klady a zápory apod.

Navíc jsou důležité obecné dovednosti týkající se komunikace a vystupování, které by student měl získávat po celou dobu studia či učení v rámci nejrůznějších příležitostí (diskuse, referáty, samostatné projekty apod.)

Poznámka: Tento tematický celek je nesmírně důležitý a doporučuje se jeho důkladné praktické procvičení konkrétními příklady.