Téma: Učitel Doporučená studijní literatura • Brezinka,W. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. • Kalhous,Z. – Obst, O. Školní didaktika. Olomouc: UP, 2001. • Průcha,J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. • Trnková,K. Učitel a jeho profese. In Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky, Petr Novotný, Milan Pol (eds.) Brno: MU, 2002. • Veselá, Z.: Vývoj české školy a učitelského vzdělávání. Brno: MU, 1992. Osnova přednášky • Teorie učitelské profese (pedeutologie) • Vývoj názorů na učitelskou profesi • Historický vývoj učitelstva • Profesní dráha učitelů • Jak učitelé vyučují • Komparace učitelů různých zemí • Typologie učitelů • Kompetence učitele. 1. Teorie učitelské profese (pedeutologie) • nemá své ustálené označení • zájem o profesi učitele již od starověku • během posledních asi 200 let se názory na poslání učitelské profese příliš nezměnily • oblast učitelské profese lze vymezit několika tématy (Vývoj názorů na učitelskou profesi - Historický vývoj učitelstva - Profesní dráha učitelů - Jak učitelé vyučují - Komparace učitelů různých zemí - Typologie učitelů - Kompetence učitele). 2. Vývoj názorů na učitelskou profesi • učitel v evropském středověku • humanistický učitel • učitel období národního obrození • učitelé období průmyslové revoluce • učitelé v období 19. stol. • učitelé současné doby - nároky na jejich profesi. 3. Historický vývoj učitelstva • Z. Veselá a její publikace. „Bílá místa“: • psychická a fyzická zátěž v profesi • zdravotní stav učitelů • sociální a ekonomické podmínky života učitelů. 4. Profesní dráha učitelů • popis a analýza jednotlivých fází vývoje profesní dráhy učitelů • uplatnění absolventů studia učitelství. 5. Jak učitelé vyučují • komunikace učitelů a žáků ve vyučování • tzv. „skryté kurikulum“ • profesiografické metody. Poznámka: Ukázka odborného textu zpracovaného posluchačkou V� (námět k bakalářským nebo diplomovým pracím). 6. Komparace učitelů různých zemí • demografické a sociální charakteristiky • preference forem výuky, aplikace metod. Poznámka: Ukázka odborného textu zpracovaného posluchačkou V� (námět k bakalářským nebo diplomovým pracím). 7. Typologie učitelů • nejrozšířenější profese • ZŠ: 75 000 osob • G: 11 500 “ Možnosti typologií: - podle druhů škol - podle osobnostních charakteristik - podle charakteristik jednotlivých předmětů. 8. Kompetence učitele • Modely koncepce učitelské přípravy (tj. učitelského studia). • Podle jednoho z modelů by tato příprava měla obsahovat část odborně předmětovou, pedagogicko - psychologickou, praktickou a všeobecný základ. • Kompetence: - odborně předmětová - psychodidaktická - komunikativní - organizační a řídící - diagnostická a intervenční - poradenská a konzultativní - reflexe vlastní činnosti. Stanovení priorit v práci učitele