NAUKA O PODNIKU I Volba stanoviště podniku Volba stanoviště podniku n Faktory lokalizace při vnitrostátním výběru stanoviště n Faktory lokalizace orientované na práci n Faktory lokalizace orientované na materiál n Faktory lokalizace orientované na dopravu a energii n Faktory lokalizace orientované na životní prostředí n Faktory lokalizace orientované na odbyt n Mezistátní volba stanoviště n Daňové rozdíly mezi státy jako faktor lokalizace Volba stanoviště podniku Na různých stanovištích se liší: n dopravní náklady, n mzdy, n ceny pozemků, n nájmy, n daňové zatížení, n odbytové možnosti, n odbytová množství, n ceny. Volba stanoviště podniku Faktory lokalizace: n výše pracovních nákladů, n výše dopravních nákladů. Pro určitá odvětví je stanoviště podniku dáno: n geograficky (loděnice, vodní elektrárny, doly), n osobními hledisky (rodinnou tradicí, osobní preferencí vlastníka), n koncesí státní moci (zřízení kasina může být vázáno na určité místo). Volba stanoviště podniku Úrovně rozhodování o umístění podniku: n mezistátní volba stanoviště, n vnitrostátní volba stanoviště, n regionální volba stanoviště, n lokální volba stanoviště. Faktory lokalizace při vnitrostátním výběru stanoviště n Faktory lokalizace orientované na práci n Faktory lokalizace orientované na materiál n Faktory lokalizace orientované na dopravu a energii n Faktory lokalizace orientované na životní prostředí n Faktory lokalizace orientované na odbyt Faktory lokalizace orientované na práci Hlavní rozhodovací kritéria: n výše mzdových nákladů, n kvalifikace a dostupnost pracovních sil. Faktory lokalizace orientované na materiál Hlavní kritéria materiálově orientované lokalizace: n dopravní náklady, n jistota dodávek, n druh produktů. Faktory lokalizace orientované na dopravu a energii Kritéria pro rozhodování o umístění podniku: n vzdálenost od míst, kde se s opatřovaným materiálovým vstupem manipuluje, n rozsah manipulace a její náročnost (překládání). Faktory lokalizace orientované na životní prostředí Důvody významu těchto faktorů: n volných statků je stále méně, n pro svou image musí brát podniky stále více ohledy na veřejné mínění, n zákonné předpisy na ochranu a zachování životního prostředí jsou stále přísnější. Faktory lokalizace orientované na životní prostředí Kritéria pro rozhodování o umístění podniku: n zvýšené náklady na ekologická opatření, n síla veřejného mínění (ekologické iniciativy). Faktory lokalizace orientované na odbyt Kritéria pro výběr stanoviště: n blízkost zákazníků a jejich přímá oslovitelnost, n současná nebo budoucí konkurence, n transportní schopnost produktu, n potenciální poptávka, n doba mezi výskytem potřeby a jejím pokrytím dodávkou zákazníkovi. Mezistátní volba stanoviště n Hospodářské důvody n Přímé investice n založení nebo získání podniku v zahraničí n zřízení nebo získání poboček v zahraničí n zřízení nebo získání provozoven v zahraničí n získání účastí v podnicích v zahraničí n Zřizování obchodních poboček a středisek pro služby zákazníkům Daňové rozdíly mezi státy jako faktor lokalizace Výhodnost umístění podnikatelské aktivity v daňovém ráji, je založena na: n světovém příjmovém principu a n existenci smluv zamezení dvojího zdanění. Daňové rozdíly mezi státy jako faktor lokalizace Zahraniční stanoviště základových společností v zemích s relativně nízkým zdaněním jsou volena k účelům: n domácí podnik využívá ovládanou základovou společnost jako nákupní společnost n domácí podnik využívá základovou společnost, kterou ovládá, jako odbytovou společnost n domácí podnik, který provozuje dceřinné společnosti v zemích s vysokým zdaněním, převádí své účasti na těchto společnostech do základové holdingové společnosti n domácí podnik převádí svůj majetek v cenných papírech na základovou společnost n domácí podnik převádí na základovou společnost v zemi s nižším zdaněním vlastnictví patentů n domácí společnost převádí patenty, které vlastní a sama využívá, na základovou společnost; protože je sama využívá a chce využívat, uzavírá s touto společností – společností pro zhodnocování patentů – licenční smlouvu