Propedeutika vědecké práce a pedagogického výzkumu - přednáška
5 Pedagogické vědecko-výzkumné metody. Metody empirické a teoretické
Zásadní otázka
- kvalitativní vyhodnocení
- kvantitativní vyhodnocení
podle použité výzkumné metody a charakteru údajů
Často pořadí:
- kvalitativní rozbor, utřídění výsledků
- kvantitativní rozbor.
Při kvalitativním rozboru vyvozujeme závěry o relevantních a irelevantních údajích vzhledem ke zkoumanému jevu a zaznamenaným údajům → třídíme
Z dílčích relevantních poznatků indukcí vyvozujeme obecnější teze a formulace pravidel, ale i opačně – dedukcí z obecně uznávaných pravidel soudíme o jednotlivých příkladech.
Pokud jde o rozdělení a bližší vysvětlení jednotlivých metod, byly probírány v prvním ročníku v obecné pedagogice. Uvedeme si proto alespoň tabulku s přehledem těchto metod podle doc. M. Stojana.