Propedeutika vědecké práce a pedagogického výzkumu - přednáška

5 Pedagogické vědecko-výzkumné metody. Metody empirické a teoretické

Zásadní otázka

  • kvalitativní vyhodnocení
  • kvantitativní vyhodnocení

podle použité výzkumné metody a charakteru údajů

Často pořadí:

  1. kvalitativní rozbor, utřídění výsledků
  2. kvantitativní rozbor.

Při kvalitativním rozboru vyvozujeme závěry o relevantních a irelevantních údajích vzhledem ke zkoumanému jevu a zaznamenaným údajům → třídíme

Z dílčích relevantních poznatků indukcí vyvozujeme obecnější teze a formulace pravidel, ale i opačně – dedukcí z obecně uznávaných pravidel soudíme o jednotlivých příkladech.

Pokud jde o rozdělení a bližší vysvětlení jednotlivých metod, byly probírány v prvním ročníku v obecné pedagogice. Uvedeme si proto alespoň tabulku s přehledem těchto metod podle doc. M. Stojana.

Schéma metod