DRAMATICKÉ HRY A IMPROVIZACE 2. lekce (90 minut) – zahřívací hry, průpravné hry 1) Epidemie Rekvizity: - žádné Charakteristika: - zahřívací hra, hra v prostoru Popis: - jeden žák ukazuje pohyb, honí ostatní - když se někoho dotkne, chycený od něj „nemoc“ (pohyb) dostane a honí taky - „nákaza“ se tedy šíří stále dál, dokud nepostihne všechny hráče 1. variace: - místo pohybu se jako nákaza šíří zvuk 2. variace: - jako nákaza se zároveň šíří pohyb i zvuk 2) Pantomimická předávání předmětů Rekvizity: - žádné Charakteristika: - průpravná hra, hra v prostoru Popis: - každý si představí nějakou věc, nikomu ji neprozrazuje - pantomimicky ztvární činnost spojenou s ní (tzn. neukazuje, jak je věc velká, jaký má tvar, ale co se s ní dělá) - všichni žáci chodí po prostoru – když někoho potkají, ukáží si vzájemně pantomimicky každý svoji věc a „předají“ si ji - když potkají někoho dalšího, ukážou mu věc, kterou právě získali (ne už svoji vlastní prvotní věc – tu už předali) - na konci si všichni sednou do kroužku a představí opět pantomimicky věc, kterou získali jako poslední, ostatní hádají, o jakou věc se jedná, zjišťuje se, jestli se nějaká věc „neztratila“ nebo naopak některá „nerozmnožila“ Variace: - věci se mohou předávat pantomimicky buď pořád ve stejném provedení (tzn. každý žák věc předvede jinému hráči přesně tak, jak byla předvedena jemu), nebo si žák může činnost spojenou s tou danou věcí „vylepšit“ podle vlastního uvážení 3) Kouzelná věc Rekvizity: - žádné Charakteristika: - průpravná hra, hra v prostoru Popis: - žáci nejdříve sedí v kruhu - každý si vymyslí kouzelnou věc, kterou by rád dal kamarádovi po své pravé ruce (např. hrneček z pohádky „Hrnečku, vař!“) - následně každý po jednom předvede pantomimicky vymyšlenou věc, „předá“ ji sousedovi po pravici a její kouzlo jenom jemu šeptem prozradí - žáci se rozdělí (nebo jsou rozděleni) do skupinek např. po třech - v těchto trojicích si vzájemně prozradí kouzla „obdržených“ předmětů a vyberou si jeden z nich, o kterém vymyslí příběh (ostatním skupinám ho neprozrazují) - příběh by měl mít podobnou strukturu jako pohádka „Hrnečku, vař!“ – tzn. nejdřív je pro hrdinu užitečný, později se však stane pro něj nechtěným, až třeba nebezpečným, na konci proběhne rozuzlení příběhu - každá trojice předvede svůj příběh pomocí 3 živých obrazů (obraz je bez pohybu), v každém obrazu musí být přítomni všichni členové skupiny - ostatní skupiny uvažují nahlas, co v obrazu vidí, co se asi zrovna odehrává, o jaký jde předmět, kdo je hlavní hrdina,... – členové skupiny, která zrovna obrazy předvádí, nereaguje na dohady diváků 1. variace: - jestliže diváci nemají v příběhu stále jasno, skupina, která ho předváděla, ho znázorní znovu, tentokrát však pomocí 5 obrazů 2. variace: - jiné upřesnění příběhu – diváci si v každém ze 3 obrazů vyberou právě jednu postavu (pokaždé však někoho jiného), která promluví 3. variace: - k upřesnění příběhu se použije metoda „čeření“ – v každém ze 3 obrazů postupně promluví všichni členové skupiny (stačí, když každý řekne jedno slovo) Zakončení: - diváci zkusí povyprávět příběh; skupina, která ho předváděla, ho zpřesní, poopraví