DRAMATICKÉ HRY A IMPROVIZACE 3. lekce (90 minut) –zahřívací hry, průpravné hry 1) „Zastavovaná“ chůze, štafetová chůze Rekvizity: - žádné Charakteristika: - zahřívací hra, hra v prostoru Popis: - všichni chodí po prostoru, dokud se kdokoli nezastaví – v tu chvíli se musí zastavit i všichni ostatní - znovu se rozejdeme po prostoru způsobem, že se opět kdokoli dá znovu do pohybu – v ten okamžik se rozejdou i všichni ostatní - žák, který zastaví či se dá do pohybu jako první, není předem určen – může to být kdokoli 1. variace – štafetová chůze - opět se chodí po prostoru, jeden se zastaví, ostatní taky - rozejde se jeden žák, dotkne se kohokoli jiného, čímž ho uvede do pohybu, ale sám se opět zastaví („předá“ mu pohyb) - žák, který je v pohybu, opět jde po prostoru a kohokoli, koho se ještě nikdo předtím nedotkl, uvede do pohybu a sám zase zastaví - takto to pokračuje, dokud se všichni nevystřídají 2. variace – obměna štafetové chůze - probíhá stejným způsobem jako 1. variace (štafetová chůze) - když je však do pohybu uveden předposlední dosud nepohybující se žák, rozejdou se všichni až na toho, kterého se ještě nikdo nedotkl - dosud stojícího žáka vzápětí uvede do pohybu „předposlední“ žák (tzn. ten, kterého se někdo dotkl jako posledního) - je zde důležité, aby všichni stále sledovali dění – musí vědět, kdo už chodil po prostoru (kdo byl v pohybu) a kdo ne 2) Napodobování chůze Rekvizity: - žádné Charakteristika: - zahřívací hra, hra v prostoru Popis: - vybere se jeden žák, jehož chůzi se budou ostatní snažit napodobit - všichni chodí po prostoru, přitom sledují chůzi zvoleného jedince a zkouší ji napodobit - napodobovaný žák si po chvíli sedne a pozoruje ostatní – sleduje na ostatních styl své chůze - na závěr se zhodnotí charakter žákovy chůze – on sám nejdříve popíše, čeho si všiml na ostatních (jaké rysy jeho chůze chtěli spolužáci napodobit) a následně spolužáci řeknou, čeho zajímavého si na jeho chůzi všimli 3) Chůze poslepu Rekvizity: - jakýkoli menší předmět – např. kelímek Charakteristika: - hra na uvědomění si velikosti prostoru Popis: - na podlaze je postaven jeden kelímek ve vzdálenosti asi 5m od místa „startu“ (místo startu může být židle nebo jen čára na zemi) - žák si stoupne (či sedne) na místo startu a podívá se, kde leží kelímek - zavře oči, jde se zavřenýma očima ke kelímku a zkusí ho zvednout – teprve potom otevírá oči - cílem je se trefit a zvednout kelímek - na podlahu se můžou dělat značky míst, kde si jednotliví žáci mysleli, že leží kelímek – vyhrává ten, který buď přímo zvedl kelímek, nebo kdo byl kelímku nejblíže 4) Indián Rekvizity: - žádné Charakteristika: - zahřívací hra, hra v kruhu, hra na soustředěnost Popis: - žáci stojí v kruhu zády do středu a mají zavřené oči - jeden žák je indián – stojí uvnitř kruhu a oči má otevřené (ostatní jsou jeho nepřátelé, proto se je snaží zabít) - indián omezeným počtem kroků (např. 4 kroky) k někomu přistoupí a dotkne se dlaní jeho zad („zabije“ ho) – v tu chvíli se role mění – indiánem se stává žák, kterého původní indián „zabil“ - žáci stojící zády do kruhu musí velmi dobře poslouchat a soustředit se, protože když někdo z nich vycítí, že se k němu indián blíží, může se zachránit tak, že zvedne ruku – v ten okamžik na něj indián nemůže Variace - pokud žák zvedne ruku, aniž by za ním indián šel, stává se on sám indiánem 5) „Vycítění“ pohledu Rekvizity: - žádné Charakteristika: - zahřívací hra, hra na soustředěnost Popis: - žáci mající zavřené oči tvoří půlkruh, stojí čelem do středu půlkruhu - proti nim stojí jeden žák a soustředěně pozoruje pohledem kteréhokoli spolužáka, stojícího v půlkruhu - pokud žák stojící v půlkruhu ucítí jeho pohled, zvedne ruku 6) Tvoření strašidelného příběhu Rekvizity: - žádné Charakteristika: - vytváření příběhu, průpravná hra Popis: - žáci se rozdělí do dvojic - jejich úkolem je vytvořit jakýkoli strašidelný příběh bez předchozí domluvy na obsahu a ději - žáci se ve dvojicích střídají – každý řekne jen jedno slovo – slova musí tvořit věty a věty celý děj - když mají všichni příběh hotový, každá dvojice ho povypráví ostatním Variace - na závěr každá dvojice řekne jen část svého příběhu – první dvojice řekne začátek svého příběhu, druhá dvojice další část a poslední dvojice jen závěr svého příběhu