DRAMATICKÉ HRY A IMPROVIZACE 4. lekce (90 minut) –zahřívací hry, průpravné hry 1) Kevin Rekvizity: - žádné Charakteristika: - zahřívací hra, kruhová aktivita Popis: - všichni stojí v kruhu čelem doprostřed, dívají se na zem do středu kruhu - na pokyn učitele se podívají někomu do očí (vyberou si ho předem – už když se dívají na zem) - pokud se něčí pohledy setkají (tzn. žák se podívá do očí někoho, kdo se dívá zase na něj), oba zaječí jako Kevin ve filmu Sám doma - tito dva žáci opouští kruh - aktivita pokračuje, dokud všichni neopustí kruh (dokud se všichni nestanou Kevinem) 2) Tleskání v kruhu Rekvizity: - žádné Charakteristika: - zahřívací hra, kruhová aktivita Popis: - všichni stojí v kruhu čelem doprostřed - po kruhu se posílá tlesk - rukama se naznačuje směr, kterým se tlesk posílá - dva tlesky znamenají změnu směru - kdo se splete, vypadá ze hry Variace - tlesk se nemusí posílat jen po kruhu, ale i přes něj ke komukoli jinému - tleskajícíma rukama se musí přesně ukázat na toho, komu tlesk posíláme – on si potom může zvolit, na kterou stranu tlesk pošle 3) Kovbojové Rekvizity: - žádné Charakteristika: - zahřívací hra, hra na soustředěnost Popis: - dva žáci se postaví vedle sebe s rukama připaženýma, dva natažené prsty představují kolty - na znamení se žáci pomaličku otáčí, dokud nestojí čelem proti sobě (tzn. otočí se o 90 stupňů) - v tuto chvíli může kterýkoli z těchto dvou žáků vystřelit na toho druhého (připažené ruce pokrčí v loktech a „vystřelí“ z koltů) - kdo vystřelí první, vítězí - nejde tu však o rychlost, kdo dřív vystřelí, ale o vystižení správného okamžiku – tzn. žák se snaží vystřelit těsně předtím, než vystřelí jeho soupeř - hrát může každý s každým při malém počtu žáků, nebo se stojí v kruhu a každý hraje jen s žáky stojícími napravo a nalevo od něj 4) Životní příběh Rekvizity: - žádné Charakteristika: - průpravná hra, hra na uvědomění si vlastních pohybů, možností pohybu Popis 1. části aktivity: - aktivita probíhá pro všechny současně, i když každý pracuje sám (individuální aktivita) - každý žák si představí, jakým je živým organismem – zda člověkem, zvířetem, rostlinou, houbou, příp. jakým přesným druhem tohoto organismu (např. slunečnicí, labutí,...) - život organismu ztvární pomocí tří živých obrazů - nejdříve každý zaujme polohu, která zobrazuje zrození tohoto organismu - jako druhý krok žáci zaujmou polohu zobrazující jeho skon - naposledy ztvární to, co se nachází mezi zrozením a smrtí, tzn. něco jako „rozkvět“, okamžik největší životní síly Popis 2. části aktivity: - poté žáci zkusí ztvárnit celý příběh života „svého“ organismu, tzn. propojí tři obrazy pomocí pohybů Popis 2. části aktivity: - žáci se rozdělí do dvojic a vzájemně si ukážou příběhy života „svého“ organismu - poté žák, který nepředvádí pohyby, zkusí vytvořit zvukovou kulisu k pohybům svého spolužáka - posléze se vymění - nakonec si příběhy života organismů se zvukovou kulisou mohou všichni žáci vzájemně ukázat 5) Ztvárnění situace pomocí improvizovaných obrazů Rekvizity: - žádné, příp. menší pódium Charakteristika: - průpravná hra k tvoření dramatu Popis 1. části aktivity: - žáci společně vymyslí situaci, která se jich samotných týká či je zajímavá pro ztvárnění – např. přistání mimozemšťanů - situace se ztvární pomocí 3 živých obrazů, ve kterých budou všichni žáci 1. obraz – před přistáním mimozemšťanů: - žáci po jednom vstupují na pódium v odstupu asi 5 sekund, kde zaujmou polohu odpovídající tomu, čím chtějí v prvním obrazu být (mohou být určitým člověkem, zvířetem, věcí,...) - žáci jsou stále v této poloze, dokud nejsou na pódiu všichni - poté žáci opět po jednom ve stejném pořadí řeknou sloveso odpovídající tomu, co právě dělají, a nato opouštějí živý obraz 2. obraz – při přistání mimozemšťanů: - probíhá stejně jako 1. obraz (jen polohy se samozřejmě změní, protože se změnila situace) - při opouštění obrazu však žáci neříkají jen sloveso, ale celou větu, citoslovce či jiný zvuk odpovídající tomu, čím v obrazu jsou 3. obraz – po přistání mimozemšťanů: - probíhá stejně jako 1. a 2. obraz - při opouštění obrazu žáci přímo řeknou, kým v obrazu jsou Popis 2. části aktivity: - žáci společně vymyslí píseň, kterou budou k obrazům zpívat (píseň vůbec nemusí odpovídat situaci, kterou obrazy představují) - žáci můžou stát celou dobu na pódiu – když netvoří obraz, stojí vzadu v půlkruhu - žáci znovu vytvoří stejné obrazy, opět do nich vstupují ve stejném pořadí - k vytváření obrazů zpívají vybranou píseň (např. k 1. a 3. obrazu jen melodii a k 2. obrazu i se slovy) - jakmile žák zaujme svoji polohu v obrazu, přestává zpívat – zpěv tedy při vytváření každého obrazu stále slábne, až zcela utichne