DRAMATICKÉ HRY A IMPROVIZACE 8. lekce (90 minut) – dramatická hra Strach Rekvizity: - papír velikosti A4, fixy, napsaný příběh o Norbertovi (nebo můžeme říkat zpaměti), papírky s obrázky (např. s namalovaným tlustým Norbertem) 1) Pantomimické předvedení nálady a pocitů (zahřívací hra) - žáci chodí po prostoru a pantomimicky (všichni naráz) předvádí, jakou mají dnes náladu, jak se cítí - poté dává učitel instrukce – předveďte, že máte radost, vztek, že jste šťastní, znudění,…, že máte strach 2) Brainstorming na strach - žáci se sesednou kolem papíru velikosti A4, vezmou si fixy a píší, co je napadne, když se řekne strach - společně si přečtou, co napsali 3) Diskuze na téma strach - každý žák řekne, z čeho má strach - diskuze na toto téma 4) Příběh Norberta Borovičky - učitel žákům ukáže lístečky např. s namalovaným tlustým Norbertem – žáci podle obrázků hádají, z čeho má Norbert strach - učitel žákům přečte krátký příběh o Norbertovi – Norbert je tlustý chlapec, který nemá rád tělocvik. Když ale zjistí, že jejich učitelka tělocviku odchází a má přijít nový tělocvikář, uvědomí si, že měl učitelku docela rád. Z nového tělocvikáře má strach. - žáci diskutují o tom, z čeho má tedy Norbert strach – z tělocviku, z posměchu,… 5) Scénky – Příchod nového tělocvikáře - žáci se rozdělí do skupin (asi po 4) a mají za úkol předvést scénku na téma Příchod nového tělocvikáře (učitel žákům nedává konkrétní instrukce, jestli má být nový tělocvikář lepší či horší než bývalá učitelka) - poté se může rozběhnout diskuze na téma strach ze školy, ze školních předmětů, z učitele apod. 6) Závěr - žáci si lehnou na koberec na záda hlavou k sobě (tvoří sluníčko) - jeden žák řekne, čeho se bojí – spolužák ležící napravo od něj ho uklidní, proč se bát nemusí - poté tento žák řekne, čeho se bojí on sám, a opět žák ležící napravo od něj ho zkusí uklidnit - takto to pokračuje, dokud se všichni nevystřídají 1) „I phone to“ – hra - žáci sedí na židlích v těsném kroužku - jeden žák začne – řekne: „I“ (rukama nedělá nic), „phone“ (ruce si dá na uši, jako by měl sluchátka), „to“ (ruce si dá na stehna) a poté jméno nějakého svého spolužáka - pokračuje tento spolužák: „I phone to…“ - vždycky dva žáci sedící vedle toho, který zrovna říká: „I phone to“ (tzn. žák sedící nalevo a žák sedící napravo od něj), musí také ukazovat rukama zároveň s ním (vždy ale jen jednou rukou – tou, která je blíž k žákovi, který zrovna mluví) - pokud nějaký žák „zaspí“, tzn. zapomene rukama ukazovat, žák, který říká: „I phone to“, ho pleská rukou do stehna, dokud žák nezačne také ukazovat