Bydlení a zdraví Bydlení a školní prostředí Vlivy na zdraví Prof. MUDr. Drahoslava Hrubá, CSc., Doc. MUDr. Jan Šimůnek, CSc. Jsou naše domovy a školy centrem bezpečí a zdraví? Ústav preventivního lékařství 9. listopadu 2009 Škodliviny Infekce z bydlení Zdroje Nadměrná vlhkost - plísně Patogenní mikroorganismy - koncentrace lidí, podmínky k přežití patogenů x zevní prostředí => existují patogeny specializované na přenos uvnitř budov Chemické látky - nejrůznější zdroje, jsou akcentovány uzavřeností prostředí a možnou recirkulací (klimatizace) nebo rozvodem po budově Radioaktivní záření - stavební materiály, radon Hluk tuberkulóza Původce Mycobacterium tuberculosis, M. bovis se šíří vzduchem, při absenci UV záření přežívá týdny, může se usadit na plochách legionářská nemoc Původce Legionella sp. se množí v rozvodech teplé vody, je strháván do výtoku a při sprchování se dostává s aerosolem do plic virové hepatitídy Podobně jako TBC přetrvávají dlouhodobě na plochách, přenáší se na ně a z nich dál rukama Alergie související s bydlením na plísně a jejich produkty antibiotika ■ lze se tak alergizovat i na na roztoče příslušníci čeledi Dermatophagoides se mohou explozivně množit v uzavřených prostorách, vedle poživatelných materiálů jim stačí i oloupané šupinky z lidské kůže srst a peří od domácích mazlíčků po náplň podušek pyl jak ze zevního prostředí, tak z pokojových rostlin; nebezpečný je i aerosol vznikající při činnosti strunové sekačky Zhoubné nádory související s bydlením Nejčastější: Karcinom plic - nejčastější příčiny: ► Kouření - uzavřené prostory zvyšují účinek, zvyšují účinky i pasivního kouření ► Radon - má význam prakticky jen v uzavřených prostorách ► Azbest - ze stavebních materiálů apod., v exteriéru jen výjimečně a za mimořádných okolností (zhroucení Twin Towers) Leukémie - nejčastější příčiny ► Kouření, především sekundární kouř ► Výpary z některých nátěrových hmot, lepidel, stavebních materiálů, nábytku apod. (především novostavby) Environmentálni tabákový kouř Cigaretový kouř Zdroje ► Dým z doutnající cigarety ► Vzduch vydechovaný kuřákem Main a side stream ► Složení je podobné ► Side stream vzniká při nižší teplotě a nižším přívodu kyslíku ► Side stream má vyšší koncentraci škodlivin Škodliviny: ► Obsahuje více než 5000 chemických látek ► Obsahuje většinu ze 60 dosud prokázaných humánních karcinogénu ► Nejvýznamnější kontaminanty: ► prašné částice (2,5 fim) ► polycyklické aromatické uhlovodíky ► nitrosaminy ► nikotin ► oxid uhelnatý ► radioizotopy Zdravotní následky cigaretového kouře Syndrom „nemocné budovy" Dyskomfort Dráždění Poruchy imunity - respirační choroby SIDS (Syndrom náhlého úmrtí (novorozence a kojence)) Leukémie Akutní cévní příhody (infarkt myokardu) Zhoubné nádory (především plíce, také ledviny + močový měchýř, další oblasti dýchacích cest) Definice Zdravotní postižení většiny lidí, kteří budovu obývají (bydliště, pracoviště), většinou příznaky akutního dráždění Příčiny ► Tabákový kouř ► Formaldehyd ► Složky fotochemického smogu (vč. kopírky, laserové tiskárny apod.) ► Napadení klimatizace mikroorganismy (zejména toxické plísně) ► Průvan při nevhodně technicky řešené klimatizaci Syndrom mnohonásobné přecitlivělosti na chemické látky Příznaky Podobá se alergii, ale zdravotní potíže vyvolávají látky, které nejsou schopny alergizovat. V extrémních případech postižení nejsou schopni života mimo prostory „obalené" foliemi z látek, které snášejí. Příčiny Nejsou známy, výskyt je ojedinělý, diskutuje se vše možné, až po psychické vlivy, včetně zpochybňování existence této nemoci. Větrání Typy ► Přirozené x umělé ► Celkové x místní ► Přetlakové x podtlakové Význam ► Protiepidemický - snížení density choroboplodných zárodků ve vzduchu !!! ► Úprava mikroklimatu ► Snížení obsahu chemických látek, včetně pachových („human toxins") ► Jen naprosto výjimečně - např. hermeticky uzavřené provozy - ovlivnění koncentrace kyslíku a oxidu uhličitého Rizika větrání Závěry ► Průvan ► Nasátí škodlivion ze zevního prostředí ► Chemické škodliviny ► Alergeny ► Mikrobiální kontaminace Zvlhčovače vzduchu „Pračky vzduchu", klimatizace. Riziko bakteriální / houbové kontaminace zásobníků s vodou a rozprašování infekčních částic. 1 K bezpečnosti a hygieně interiérů přispívá ► Správná stavební technologie ► Odstranění / snížení zdrojů znečištění ► Pravidelná údržba / úklid Větrání je významné hygienické opatření Umělé větrání musí být odborně nastaveno -pravidelně kontrolováno a seřizováno instalováno a Zdraví školáků Školní prostředí 1 Podíl školy infekce Jen dát děti do jedné budovy -šíření infekcí podmínky pro imobilizace Jen usazení do lavic a snížení spontánní pohybové aktivity vede k chorobám z nesprávného sezení, vadnému držení těla atd. přetěžování Plyne ze školní práce, je náplní jiných předměrů specifická rizika ► úrazy - proto prevence (materiální zajištění školy, první pomoc) ► toxikománie - proto výchova k prevenci toxikománií Mikroklima ► Má zajistit optimální podmínyk pro práci školáků ► Podobá se nárokům na obytné místnosti ► Důraz na časté větrání Osvětlení ► Smíšené, souvisí s tvarem učebny - důraz na rovnoměrnost ► Insolace, s tím souvisí požadavek na nezastínění oken ► Zabezpečení oken před úrazy + vypadnutím Školní prostředí 2 Školní nábytek Umělé osvětlení ► Stropní, denními zářivkami ► Přisvětlení tabule x zatemění promítací plochy ► Umístění počítačů Zvuk a hluk ► Dobrá akustika ► Ochrana před hlukem z prostředí mimo školu ► Ochrana před hlukem ze speciálních učeben Sezení ► Nejde o fyziologickou polohu ► Jsou namáhány zádové a šíjové svaly ► Je tlak na sedací hrboly (člověk nemá sedací mozoly, jako např. pavián) Ztížený návrat krve z dolních končetin (stlačení třísel, zákoleních jamek) Technické zajištění: ► Vyráběn v 5 velikostech ► 2-3 typy v jedné třídě (různě velké děti) ► Musí vyhovovat protiúrazové prevenci Zásady práce v sedě Poloha a její zajištění: ► Trup, stehna, lýtka, chodidla - svírají pravé úhly Nohy jsou celými ploskami na zemi ► Třetina stehna je mimo sedátko ► Kulatý okraj sedátka ► Opora zad Technika sezení ► Střídání předního a zadního sezení ► Správná výška pracovní plochy (pro psaní rukou je pravý úhel v lokti, pro psaní na klávesnici zohledňuje její tloušťku -musí být níž) ► Správná výška a umístění monitoru - proti očím uprostřed Další prostory školy Oddechové prostory ► Zevní plochy ► Koridory ► Respiria Mají umožnit pohyb jako kompenzaci zátěže prací v sedě. Kmenové učebny ► Třídy pro 1. - 3. ročník by měly být odděleny (kratší vyučovací doba, omezení kontaktu se staršími žáky) ► Důraz na protiúrazovou prevenci Provoz školy Závěr Požadavky na rozvrh ► Razení předmětů s ohledem na cirkadiánní rytmy ► Započtení domácí přípravy do celkové .pracovní doby žáka" ► Hmotnost školních brašen Školní stravování ► Mléčné přesnídávky ► Školní automaty a bufety ► Školní jídelny Dítě není „malý dospělý' (E. Babák) Je v procesu růstu, vývoje (somatického i psychického) Školní prostředí nesmí správný vývoj dítěte narušovat, ale naopak podporovat