Téma: Rodina – postavení a role ženy a muže Ročník: 6. Počet hodin: 1 RVP: v Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět, vzdělávací obor: Lidé kolem nás, Učivo: rodina a společnost v Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví, vzdělávací obor: výchova ke zdraví učivo: A) vztahy a pravidla soužití v prostředí komunity, B) mezilidské vztahy a komunikace Kompetence: Kompetence k učení, komp. komunikativní, komp. sociální a personální. Mezipředmětové vztahy: Občanská výchova, dějepis Úvod: Hodina je založená na diskuzi. Děti sedí v kruhu, pokud to počet žáku a vybavení třídy dovolí – komunitní kruh. Diskuze na téma: Co si představím, když se řekne muž nebo žena. Žáci si rozdělí papír na půl a budou psát, co si pod těmito pojmy představí. Tyto myšlenky budou následně prezentovat, rozvineme diskuzi. Cílem diskuze je definovat roli muže a ženy a jejich postavení ve společnosti. Cíl: Seznámit žáky s pojmy postavení a role. Žáci by si měli uvědomit, že role muže a ženy se postupem času vyvíjí. Měli by mít vlastní názor na roli muže a ženy. Motivace: Všichni hrajeme v životě různé role, s postupem času se tyto role mění. Nejzákladnější jsou role muže a ženy. Setkávají se s nimi tedy i žáci. Expozice: v Diskuze na téma: Co dělají rodiče, když přijdou z práce. Jsou tyto činnosti typické pro muže nebo ženy? v Diskuze na téma: Jaké postavení měli muži a ženy v minulosti. Jaké mají dnes? Líbí se ti toho současné uspořádání společnosti? v Práce s obrázkem (viz příloha č. 1). Jedná se typicky mužskou nebo ženskou roli? Myslíš si, že by ji lidé na obrázku zvládli dobře? Cílem diskuze je dojít k závěru, že i typicky ženskou roli mohou muži zvládnout dobře a naopak. v Žáci si do sešitu zapíší krátký zápis: Pojem role vyjadřuje to, co se od člověka očekává v určitých situacích a s ohledem na jeho věk, pohlaví, sociální status a konkrétní společenské funkce ( lékař, učitel, hostitel). Sociální role si osvojujeme sociálním učením. Fixace: Didaktická hra: Žáci vytvoří dvojice. Vylosují si lísteček, na kterém jsou napsané 2 role. Jejich úkolem bude předvést spolužákům, jak by se s této roli chovali. Například: otec x matka, žena v domácnosti x otec jako hlava rodiny, puberťák x učitel, lékař x pacient atd. Závěr: V závěru hodiny zhodnotíme práci žáků. Můžeme zmínit téma, které bude probíráno příští hodinu. Téma: Rodina – vliv rodiny na rozvoj osobnosti dítěte Ročník: 6. Počet hodin: 1 RVP: v Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět, vzdělávací obor: Lidé kolem nás, Učivo: rodina a společnost v Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví, vzdělávací obor: Výchova ke zdraví učivo: A) vztahy a pravidla soužití v prostředí komunity, B) mezilidské vztahy a komunikace Kompetence: Kompetence k učení, komp. komunikativní, komp. sociální a personální. Mezipředmětové vztahy: Občanská výchova, dějepis Úvod: Hodina je založená na diskuzi. Děti sedí v kruhu, pokud to počet žáku a vybavení třídy dovolí – komunitní kruh. „Zamysli se kolik času trávíš doma nebo mezi rodinnými příslušníky, kolik ses toho naučil/a doma a kolik ve škole?“ Děti na papír napíší aktivity, které dělají od probuzení než jdou do školy (vyčištění zubů, nachystání svačiny, správné oblečení atd.) a zamyslí se nad tím, kolik je toho naučili rodiče. Cílem této aktivity je dovést žáky k poznání, že se toho doma naučí víc než se zdá. Rodina má tedy na rozvoj jejich osobnosti velký vliv. Cíl: Cílem hodiny je přesvědčit žáky, že rodina hraje velkou roli v jejich životech. Žáci by si měli uvědomit, že rodiny má velký vliv na rozvoj osobnosti dítěte. Motivace: Hra na rodiče. Děti si představí, že jsou rodiče a zkusí odpovědět, jak by se zachovali v následujících situacích: Dítě dostalo 5. Dítěti se nechce do školy, protože ho čeká písemka. Dítě je smutné, nic ho nebaví. Expozice: v Děti dostanou na papíře napsané dva příběhy. Obě situace jsou stejné, ale rodiče na tyto situace reagují rozdílně. Žáci by měli zapřemýšlet nad tím, jaký vliv bude mít reakce rodičů na tuto situaci: Dítě rozbije vázu, pokusí se jí opravit. Rodiče si toho ale všimnou. Dítě pokárají x pochválí. Fixace: Děti budou mít vžít se do role jejich rodičů. Co by dělali jinak a co by dělali stejně, kdyby byli v „jejich kůži“. Za domácí úkol žáci své myšlenky sepíší. V příští hodině učitel/ka rozvine diskuzi na toto téma. Závěr: V závěru hodiny zhodnotíme práci žáků. Můžeme zmínit téma, které bude probíráno příští hodinu. Téma: Rodina – komunikace Ročník: 6. Počet hodin: 1 RVP: v Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace, vzdělávací obor: Komunikační a slohová výchova, Učivo: mluvený projev v Vzdělávací oblast: Výchova občanství, vzdělávací obor: Člověk ve společnosti, Učivo: mezilidské vztahy ve společnosti v Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví, vzdělávací obor: výchova ke zdraví, učivo: mezilidské vztahy a komunikace Kompetence: Kompetence k učení, komp. komunikativní, komp. sociální a personální. Mezipředmětové vztahy: Občanská výchova, český jazyk, cizí jazyk Úvod: Děti dostanou za úkol 2 minuty nemluvit. Po chvilce ticha rozvineme diskuzi o tom, jak se děti cítily, když nemohly mluvit. Dobře nebo špatně? Pokud nějaké dítě začne mluvit dřív, než mělo, bude muset vysvětlit, proč mluvit začalo. Co ho k tomu vedlo. Cíl: Žáci by si měli uvědomit, že komunikace je nezbytnou součástí každodenního života. Měli by se dozvědět také něco o alternativní komunikaci a co všechno je součástí komunikace – gesta, mimika, značky atd. Motivace: „Dokážeš si představit, že bys nemohl mluvit? Jak by ses dorozumíval?“ Žáci by se měli zamyslet nad nezbytností komunikace a že bez ní by se do společnosti jenom těžce začlenili. Expozice: v Neverbální komunikace - „Přemýšlej, co všechno zahrnuje komunikace.“- gesta, mimika, slova, výraz obličeje, SMS, maily atd. Žáci si zapíší krátký zápis do sešitu: Prostřednictvím neverbální komunikace si s druhými lidmi předáváme informace pomocí gest, pohybů těla, výrazů obličeje. v Žáci se zamyslí nad tím, jestli je komunikace bez gest dostatečná. Příkladem můžeme uvést SMS zprávy. Pochopíme vždy, co nám chce druhý člověk SMS zprávou říct? (Tak už jsme šli domů. – je autor rád, že šel nebo ne?) v Diskuze na téma: Jak komunikují neslyšící? Žáci si zapíší zápis do sešitu: Neslyšící se mohou dorozumívat pomocí odezírání ze rtů, znakové řeči nebo pomocí prstové abecedy. Fixace: Didaktická hra „ Komunikace beze slov“. Děti si mají představit, že po škole potkají kamaráda a mají si domluvit nějakou společnou aktivitu na odpoledne (výběr aktivity záleží na nich). Ke své domluvě nesmí ale používat slova. Závěr: V závěru hodiny zhodnotíme práci žáků. Můžeme zmínit téma, které bude probíráno příští hodinu. Příloha číslo 1