MASARYKOVA UNIVERZITA PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykova univerzita Informační systém Masarykovy univerzity Tři přípravy na vyučovací jednotku na téma: ROZVOJ OSOBNOSTI - DUŠEVNÍ A TĚLESNÉ ZDRAVÍ - VYROVNÁNÍ SE S PROBLÉMY Předmět: Didaktika rodinné výchovy a výchovy ke zdraví 1 Jméno: Daniela Daňková (učo 152876) Ročník: 1., semestr 1., podzim 2009 Téma: ROZVOJ OSOBNOSTI: · DUŠEVNÍ A TĚLESNÉ ZDRAVÍ · VYROVNÁNÍ SE S PROBLÉMY ZAŘAZENÍ TÉMATU V RVP: Zařazení tématu do vzdělávací oblasti: ČLOVĚK A ZDRAVÍ Klíčové kompetence: Vybrané téma by mělo u žáků rozvinout celý soubor kompetencí, především kompetence: · KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ · KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ · KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ Kompetence sociální a personální přispívají u žáka k účinné spolupráci ve skupině, kvalitní společné práci, podílení se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi, přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby žák poskytne pomoc, nebo o ni požádá. Přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí myslí, říkají a dělají. V neposlední řadě si vytváří pozitivní představy o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj. Kompetence k řešení problémů přispívají u žáka k samostatnosti řešit problémy, volit vhodné způsoby řešení problémů. Žák dokáže vyhledat informace k řešení problému, využívat získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí. Kompetence komunikativní znamenají, že žák dokáže formulovat a vyjadřovat své myšlenky a názory v logickém sledu, dokáže naslouchat a promlouvat k druhým lidem, využívá informačních a komunikačních prostředků, aktivně se zapojuje do společenského dění. Průřezová témata: · OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA: Osobnostní, sociální, morální rozvoj osobnosti · ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA (zaměřená na poskytnutí příležitostí k dosažení znalostí, dovedností, postojů a návyků k ochraně a zlepšování životního prostředí, k utváření hierarchie životních hodnot slučitelných s udržitelným rozvojem, k smysluplnému jednání a tvořivosti ve prospěch životního prostředí, k udržitelnému způsobu života a k udržitelným vzorcům chování jednotlivců, skupin i společnosti jako celku) · MEDIÁLNÍ VÝCHOVA (zaměřená na porozumění hodnotám, dovednosti komunikace a kooperace, praktické činnosti denního života a výchovu k samostatnému jednání a myšlení) Mezipředmětové vztahy: Téma se může prolínat i do jiných vzdělávacích oblastí, např.: · Člověk a společnost (především Občanská výuka) · Člověk a příroda (především Přírodopis) · Umění a kultura Téma Rozvoj osobnosti a s ním související tělesné, sociální a duševní zdraví, stejně jako řešení a vyrovnávání se s problémy, bych zařadila do oblasti PSYCHOHYGIENA do předmětu VÝCHOVA KE ZDRAVÍ. Této oblasti bych se věnoval v 7. třídě po dobu 3-4 vyučovacích hodin. Motivace: jakému tématu se budeme v budoucích hodinách věnovat, proč je téma relevantní. Bližší poznání sebe sama a svých spolužáků. Cílem výuky je uvědomění si odpovědnosti každého za své zdraví a řešení problémů. Naučit se chránit své zdraví, umět si odpočinout a zamyslet nad smyslem své práce a nejlepším způsobem, jak se do ní pustit. 1. Vyučovací hodina: OSOBNOST Úvod: Přivítání se s žáky, zápis do třídní knihy a představení tématu (5min.) Expozice: diskuze, výklad a zápis na tabuli a do pracovních sešitů, samostatná práce žáků Celková doba pro tato témata, včetně zápisu: 20 min. 1. Osobnost jako společenská bytost (vyzdvižení jedinečnosti osobnosti) 2. Hippokratovo dělení temperamentů (melancholik, cholerik, flegmatik a sangvinik) 3. Dělení podle Junga (extroverze- extrovert, introverze- introvert) Fixace: Znáš sám sebe? Samostatně vypracované odpovědi na otázky: · Máš někoho, komu se můžeš s důvěrou svěřit? · Co si myslíš, že mladý člověk v tvém věku nejvíc potřebuje? · Co ti nejvíc schází? · Co ti udělá největší radost? (10min.) Závěr: zhodnocení odpovědí, diskuze (10min.) 4 klasické temperamenty "životní šťávy": Sangvinik-krev, cholerik-žluč, flegmatik-sliz a melancholik-černá žluč. 2. Vyučovací hodina: PÉČE O TĚLESNÉ A DUŠEVNÍ ZDRAVÍ – odpovědnost jedince za své zdraví Úvod: Přivítání se s žáky, zápis do třídní knihy a představení tématu (5min.) Expozice: vysvětlení pojmu ZDRAVÍ, diskuze k tématu ZDRAVÝ ZPŮSOB ŽIVOTA, skupinová výuka Celková doba pro tato témata: 20 min. a) prostředí a zdraví člověka (vymezení životního prostředí, z hlediska fyzikálního a duchovního (hodnoty, postoje) b) vliv ekologických podmínek na zdraví (VZDUCH-nedostatek kyslíku,VODA- nedostatek pitné vody, PŮDA- znečištění/eroze) c) civilizační choroby (nejčastější v ČR) d) význam výživy v preventivní medicíně (stravovací návyky) Fixace: Výživová pyramida (opakování), práce ve skupinkách (nákres pyramidy a potravin) (15min.) Potravinová pyramida Závěr: zkontrolování správně vypracované pyramidy, zhodnocení hodiny (5min.) 3.Vyučovací hodina: NARUŠENÍ DUŠEVNÍ ROVNOVÁHY, PROBLÉM A JEHO ŘEŠENÍ Úvod: Přivítání se s žáky, zápis do třídní knihy a představení tématu (5min.) Expozice: Brainstorming, diskuze, vysvětlení, skupinová výuka, poslech relaxační hudby 1. STRES (stresové faktory biologické-nemoc, zranění a psychické-úzkost, strach, smutek, zlost apod.) 2. Vysvětlení pojmů frustrace a deprivace (celkem 10min.) Fixace: · Práce ve skupinkách: žáci přiřazují co je příčinou, následkem a jak se můžeme vyrovnávat se stresem (10min.) · Relaxační techniky, jóga, technika Ho’oponopono aj. (5min.) · Poslech relaxační hudby (10min.) Závěr: zhodnocení hodiny, pocitů z výletu do jiné dimenze pomocí hudby (5min.) Skupinová práce (3-4 žáci) přiřazují vystřižené kartičky s nápisy k danému nadpisu: * PŘÍČINY VZNIKU STRESU: strach-stres ze školy, učitele, apatie a deprese, ztráta zvířátka, ztráta někoho blízkého, rozvod rodičů… * REAKCE NA STRES: snížená pozornost, společenská izolace, vztek a agrese, zdravotní problémy, úzkost, bezmocnost… * VYROVNÁNÍ SE STRESEM: kompenzací (náhradou), rozumové zdůvodnění, techniky zvládání těžkostí, popření… Poslech relaxační hudby od Rollanda Santého za doprovodu učitelova vyprávění: Výlet do jiné dimenze slouží jako prostředek, který nám pomáhá uvolnit veškeré zbytky stresů a nepříjemných zážitků. Můžeme se naučit vnímat nejjemnější odstíny hudby a čerpat z ní energii. Učitelův monolog s krátkými přestávkami: Sedíte na židlích a zhluboka se nadechnete. Tak, abyste cítili, že plíce jsou úplně plné, zvedá se nám hrudník a bříško se tlačí ven. Zadržte v tomto stavu co nejdéle dech. Když už to nejde vydržet, vydechněte a znovu se nadechnete. Každým zastavením dechu cítíte, jak je vám tepleji, tváře červenají, ruce i nohy jsou teplé a prokrvené. Po pár zadrženích dechu jste celí rozehřátí, a tu najednou ucítíte zvláštní věc – ve vašem břiše vyskočila jiskřička a rozhořel se malý ohníček. Přestaňte zadržovat dech, zavřete oči a soustřeďte se na to, co se děje. Ohníček hoří a hoří, celé vás zevnitř rozehřívá jako malá kamínka. Jste celí najednou strašně těžcí, ruce vám bezvládně leží v klíně a vidíme přes zavřené oči, jak plameny ohníčku hoří a rozehřívají celé vaše tělo, sami se měníte v jeden velký plamen, je vám horko, ruce i čelo máte od ohně úplně rozpálené. A teď si představte, že zafoukal příjemný vánek. Ocitáte se v lese v horách. Nad vámi jsou vysoké borovice, které voní jarem a jehličím. Mají sytě zelenou a jasnou barvu a vrhají osvěžující stín. Jdete bosýma nohama po hebkém a vlahém mechu. Kousek od vás ze země zurčí studánka. Dojděte až k ní. Mech studí do nohou, voda je průzračná, ledová a třpytí se jak křišťál. Zkuste ji ochutnat, omyjte si s ní čelo. Krásně chladí. Vyzkoušejte to znovu. Vaše čelo je teď svěží a odpočaté, cítíte na něm ledovou vodu. Odvolání relaxačních sugescí je velmi důležitou součástí cvičení a neměli bychom na něj nikdy zapomenout. Může mít například tuto podobu: Nic netrvá věčně, a tak je třeba ukončit i to příjemné odpočívání. Zhluboka se nadýchněte toho krásného svěžího vzduchu. Zkuste to ještě několikrát, abyste si s ním do těla načerpali zásobu jeho svěžesti. Protáhněte si pořádně ruce a nohy a zahýbejte všemi svaly, abyste se přesvědčili, jak se probudily. Promněte si oči a otevřete je. To je světla! Je krásný den, vy jste si nádherně odpočinuli a nyní jste již zcela probuzeni a čilí.