Téma: ZNEUŽÍVÁNÍ NÁVYKOVÝCH LÁTEK · Kouření (tabakismus) · Alkoholismus Ročník: 6. Počet vyuč. hodin: 4 Zařazení v RVP: Člověk a zdraví → Výchova ke zdraví → Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence → auto-destruktivní závislosti → zdravotní a sociální rizika zneužívání návykových látek, patologického hráčství, práce s počítačem; návykové látky Kompetence: Kompetence občanská → informovaně zvažuje vztahy mezi svými zájmy osobními, zájmy širší skupiny, do níž patří, a zájmy veřejnými, rozhoduje se a jedná vyváženě Kompetence k učení -> své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, využívá je jako prostředku pro seberealizaci a osobní rozvoj Kompetence k řešení problémů -> uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice Mezipředmětové vztahy: Člověk a příroda → Přírodopis → Biologie člověka → Anatomie a fyziologie; Nemoci, úrazy a prevence; Životní styl 1. HODINA KOUŘENÍ NEBOLI TABAKISMUS – 1. Kouření vs. zdraví Úvod 10 min Úkol č. 1 5 min Úkol č. 2 a) 2 min b) 15 min Úkol č. 3 8 min Domácí úkol 3 min. Závěr 2 min 2. HODINA KOUŘENÍ NEBOLI TABAKISMUS 2. Proč lidé kouří? Úvod 3 min Úkol č. 1 25 min Úkol č. 2 15 Závěr 2 min 3. HODINA KOUŘENÍ NEBOLI TABAKISMUS 3. Jak říci „NE“? Úvod 3 min Úkol č. 1 15 - 20 min Úkol č. 2 10 min Test 10 min Závěr 3 min 4. HODINA ALKOHOLISMUS Úvod 5 - 10 min Úkol 30 min Závěr 5 min KOUŘENÍ NEBOLI TABAKISMUS ______________________________________________________________________ 1. KOUŘENÍ VS. ZDRAVÍ Úvod: Kouření představuje velké ohrožení zdraví. Na světě dnes umírají každý rok 3 miliony lidí na následky kouření. V České republice každý rok zemře 23 tisíc lidí, to je v průměru 67 lidí za den, 2-3 lidé každou hodinu. Přesto lidé kouří dál, mnoho mladých lidí a dětí zkouší či začíná pravidelně kouřit. Lékaři považují kouření za nemoc a za drogovou závislost. Tabák je rostlina, která obsahuje tekutinu s názvem nikotin. Je tedy obsažena v tabákových výrobcích, jako jsou cigarety, doutníky, dýmky a žvýkací tabák. Při kouření se nikotin uvolňuje a člověk ho vdechuje prostřednictvím kouře. Kouř proniká do plic, kde dochází k okysličování krve, tudíž se do krve dostane i nikotin. Rychle se tak dostává do krevního řečiště a do mozku. Nikotin zvyšuje srdeční tep – srdce bije rychleji a je tak více namáháno. Zvyšuje se potřeba kyslíku. Obsah kyslíku je ale snižován oxidem uhelnatým, který je obsažen v tabákovém kouři. Cigarety obsahují lepkavou látku zvanou dehet. Je to látka podobná asfaltu na ulicích. Usazuje se v plicích, i na zubech a prstech. Ani filtr cigarety nezabrání průniku dehtu do těla. Cigaretový kouř obsahuje kolem 4000 chemikálií. Mnohé jsou jedovaté a řada z nich způsobuje rakovinu. Kuřák má 10x vyšší šanci, že dostane rakovinu plic, než nekuřák. Lidé, kteří kouří často, trpí rozedmou plic a chronickým zánětem průdušek. Když kouří, často kašlou, čímž se tělo snaží zbavit kouře a jedovatých chemikálií. (vyučující klade otázky a snaží se, aby žáci přišli na mnohé informace sami) Úkol č. 1: Žáci definují význam slova „následky“ (=výsledky něčeho, co dělají) a uvádějí příklady (např. následky konzumace velkého množství sladkostí apod.) Poukazujeme na to, že následky mohou být: a) Pozitivní, dobré b) Negativní, špatné Úkol č. 2: a) Žáci jsou seznámeni s anglickým slovem „brainstorming“ a jeho českým ekvivalentem „gejzír nápadů“ = „Vymýšlení všech možných odpovědí na zadanou otázku, odpovědi nemohou být správné a nesprávné; smyslem je najít tolik odpovědí, kolik je jen možné.“ Pomůcky: papír, fixy b) Brainstorming na téma „Následky kouření“ → vytvoření seznamu, který píše vyučující na papír, současné zařazení do skupin: krátkodobé/ dlouhodobé / sociální následky Pravděpodobné odpovědi: Krátkodobé: · Slzení očí · Zčervenání očí · Zvracení · Průjem · Bolest hlavy · Blokování hemoglobinu a snížení přenosu kyslíku · Zrychlený puls · Popálení, požáry · Propálení oděvu Dlouhodobé: · Rakovina plic · Nemoci srdce · Srdeční infarkt · Rozedma plic · Kašel · Častější nemoci · Rakovina · Ztráta chuti · Zvýšení krevního tlaku · Snížení kapacity plic · Snížení teploty kůže · Nemoci srdce · Mozková mrtvice · Rakovina jícnu · Rakovina močového měchýře Sociální: · Žluté zuby · Žluté prsty · Zápach z úst, páchnoucí dech · Zápach šatů, vlasů · Horší dech · Více vrásek · Ztráta přátel – nekuřáků · Problémy ve škole · Zákaz vstupu · Problémy v rodině · Zhoršení výkonu ve sportu Úkol č. 3: Diskuze na téma NEDOBROVOLNÉ (PASIVNÍ) KOUŘENÍ - Kde se nesmí kouřit → napsat na papír (kino, dovadlo, škola, nemocnice, ordinace lékařů, obchody, autobusy a vlaky, nádraží, …) - Proč se na těchto místech nesmí kouřit? Chemické látky při kouření cigarety, doutníku nebo dýmky kuřák vdechuje, ale také vydechuje s tabákovým dýmem do ovzduší. Proto všichni, kdo jsou nuceni být mezi kuřáky, jsou ohroženi krátkodobými, dlouhodobými i sociálními následky kouření. - Žáci sdělují své vlastní zkušenosti s pasivním kouřením, kde se s ním setkali, co jim vadilo apod. Domácí úkol: Žáci vyhledají 2 dospělé osoby (rodiče, příbuzné, přátele, …) a požádají je o rozhovor. Otázky viz. Pracovní list č. 1 Závěr: Žáci si zapamatují, že: KOUŘENÍ JE NEBEZPEČNÉ PRO KAŽDÉHO KUŘÁCI OHROŽUJÍ SEBE I JINÉ Zatímco jsme si vykládali o kouření, zemřeli v ČR 3 lidé na následky kouření. 2. PROČ LIDÉ KOUŘÍ? Úvod: Zopakování hlavních informací z minulé hodiny Téma a obsah dnešní hodiny Úkol č. 1: a) rozdělení žáků do 4 skupin b) rozdání tabulky viz. Příloha č. 1 (1 ks do skupiny) c) žáci ve skupinách pracují s výsledky domácích úkolů – rozhovory s dospělými d) zástupce z každé skupiny přednese výsledky → zhodnocení a diskuze Z výsledků rozhovorů žáci zjistí, že většina dospělých zkoušela poprvé kouřit ve stejném věku jako oni, často i ze stejných důvodů. Většina dospělých, a to i kuřáků, doporučuje dětem, aby nezačínaly kouřit. Úkol č. 2: Brainstorming na téma: · „Při jakých příležitostech dospělí kouří?“ → napsat na ½ tabule · „Proč lidé kouří?“ → napsat na druhou ½ tabule Žáci pomocí brainstormingu zkoumají, při jakých příležitostech lidé kouří a proč. Např. když se nudí při čekání na autobus, zapálí si. Odpovědi: · Nuda · Zvyk · Vliv přátel · Líbit se · Upozornit na sebe · Dlouhá chvíle · Zapůsobit · Seznámit se · Vypadat starší · Vypadat sexy · Povzbuzení · Uklidnění · Soustředění · Návyk → zdůraznit ty body, které jsou aktuální v jejich věku (v textu tučně) Diskuze → děti, jejichž rodiče kouří, mohou vykládat ostatním, jaké vlastnosti má kuřák, kde kouří (ve kterých místnostech, jestli jim to vadí apod.) Závěr: Zdůraznit to, co si žáci mají zapamatovat: Dospělí vzkazují: NEKUŘTE, MY BYCHOM TAKY NEKOUŘILI. 3. JAK ŘÍCI „NE“? Úvod: Hodina na téma Rozhodování – jak odolat tlaku ostatních, kdy je nabízena cigareta. Úkol č. 1: a) rozdělení do skupin po 4 – 5 žácích b) práce ve skupinách – co se dá dělat místo kouření? Žáci dostanou situace a jejich úkolem je navrhnout jiné řešení; viz. Pracovní list č. 2 c) vyučující přečte vždy situaci a zástupci ze skupin stručně sdělí ostatním spolužákům řešení jejich skupiny (i více) → diskuze Úkol č. 2: Situace: Kamarád mi nabízí cigaretu, co udělám? Jak se mám rozhodnout? Co bych měl zvážit? - jaký prospěch z toho budu mít? - jaký neprospěch z toho budu mít? → zdraví, rodina, peníze, … - co si o mně budou ostatní myslet, když odmítnu? Ztrapním se? … Jak mohu říct „NE“? → žáci uvádějí příklady situací - S připojením odůvodnění - S nabídkou jiné činnosti - Se změnou tématu hovoru - S odkladem na pozdější dobu - S opakováním stejných odmítavých slov bez jakéhokoli dodatku Úkol č. 3: Opakovací test Viz. Příloha č. 2 ŘEŠENÍ: 1. þ 2. þ 3. ý 4. þ 5. þ 6. ý 7. ý 8. ý 9. ý 10. ý 11. ý 12. þ 13. ý 14. þ 15. þ ALKOHOLISMUS ______________________________________________________ Úvod: - vysvětlení pojmu (závislost na alkoholu, chronické recidivující onemocnění postihující nejen celou osobnost postiženého jedince po stránce psychické a fyzické, ale i jeho blízké, zvláště pak rodinné příslušníky) - nejzávažnější a nejrozšířenější formy závislosti. - Lze jako všechny ostatní duševní i tělesné poruchy léčit Úkol : a) žáci se rozdělí do skupin po 4-5 b) každá skupina zpracovává jiné téma a snaží se ho ztvárnit na papír témata: · Alkohol a mozek, paměť · Vstřebávání alkoholu v lidském těle · Opilost, alkoholik, abstinenční příznaky · Onemocnění spjatá s alkoholem · Vývoj návykovosti c) žáci pracují s literaturou a internetem d) skupiny prezentují své plakáty ostatním → závěr Pracovní list č. 1 Rozhovor s dospělým (s rodiči, prarodiči, strýcem, tetou nebo jiným dospělým, kterého znáš) Požádej dospělého, aby Ti věnoval několik minut pro zodpovězení několika otázek a vysvětli, že je to domácí úkol do školy. 1. ZKOUŠEL/A JSI NĚKDY KOUŘIT? ð ANO ð NE 2. V KOLIKA LETECH JSI POPRVÉ ZKOUŠEL/A KOUŘIT? _________________________________ 3. V JAKÉ SITUACI SE TO STALO? ____________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ 4. STAL/A JSI SE PRAVIDELNÝM KUŘÁKEM? ð ANO ð NE 5. CO JE PODLE VÁS DNES HLAVNÍM DŮVODEM, PROČ DĚTI ZAČÍNAJÍ KOUŘIT? ___________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ 6. CO BY MĚLO NAOPAK DĚTI ODRADIT OD KOUŘENÍ? ___________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________ 7. CO BY JSTE PORADIL/A DĚTEM, KTERÉ PŘEMÝŠLÍ O TOM, ŽE ZKUSÍ KOUŘIT NEBO CHTĚJÍ ZAČÍT KOUŘIT PRAVIDELNĚ? __________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________ Pracovní list č. 2 CO SE DÁ DĚLAT MÍSTO KOUŘENÍ V NÁSLEDUJÍCÍCH SITUACÍCH? 1. Pavel dobíhá na nádraží, bohužel jeho vlak právě odjel. Další jede až za 20 minut. Vytáhne tedy cigarety a zapálí si. ___________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________ 2. Je večer a rodina se dívá na televizi. Po půl hodině následuje reklama a rodiče se zvedají a odcházejí kouřit. To se opakuje každou reklamní přestávku. __________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________ 3. Skupina holek se vydala do kina. Před začátkem se za nimi přijdou podívat kluci ze třídy. A protože do začátku představení zbývá ještě 15 minut, vytáhnou holky cigarety a nabízejí klukům, aby se víc zalíbily. __________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ 4. Je konec vyučování a skupinka spolužáků opouští školu. Jdou si zapálit cigaretu za roh obchodu vedle školy. Petr je nekuřák a bojí se, že ho uvidí někdo z učitelů ze školy, když půjde s kamarády. Ale nechce se ztrapnit, proto jde s nimi. __________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ Příloha č. 1 JAK KOUŘÍ NAŠI DOSPĚLÍ? ODPOVĚDI SK. 1 SK. 2 SK. 3 SK. 4 CELKEM 1. POČET DOTAZOVANÝCH 2. ZKOUŠELO KOUŘIT 3. NEZKOUŠELO KOUŘIT 4. VĚK: min/ max / / / / 5. PRAVIDELNÍ KUŘÁCI 6. ZKUSILI, ALE NEKOUŘÍ 7. NEKUŘÁCI Příloha č. 2 Opakovací test Označte následující tvrzení: þ Správně ý Špatně 1. ___Jedním z hlavních důvodů, proč dospívající kouří je ten, že jsou členy party. 2. ___Pasivní kouření způsobuje nekuřákům dýchací potíže. 3. ___Kouření pomáhá lidem, když se z nějakého důvodu cítí být nervózní. 4. ___Osoba, která vykouří krabičku cigaret denně po celý rok, bude mít v plicích uložen jeden litr dehtu 5. ___Kouření je jednou z hlavních příčin srdeční choroby. 6. ___Většina dospívajících může přestat kouřit, kdykoli se jim zachce. 7. ___Jestliže dospívající zkoušejí kouřit, je to v pořádku, pokud s tím přestanou dříve, než se to pro ně stane návykem. 8. ___Dýmkový tabák neobsahuje nikotin. 9. ___Nikotin zpomaluje srdeční tep. 10. ___Cigarety s nízkým obsahem dehtu a nikotinu jsou méně nebezpečné. 11. ___Cigareta s filtrem chrání naše tělo před dehtem. 12. ___Kuřáci často trpí kašlem. 13. ___Cigaretový kouř ohrožuje pouze ty, co kouří. 14. ___Oxid uhelnatý se uvolňuje při hoření cigarety 15. ___Kouření zužuje krevní cévy a nutí srdce bít rychleji. Zvyšuje krevní tlak. Vypracovala: Monika Zigová 174176