MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA Katedra rodinné výchovy a výchovy ke zdraví LIDSKÁ PRÁVA Jitka Fialová Radka Kundratová Jana Fleková Brno 2009 TÉMA Lidská práva CÍLOVÁ SKUPINA 7. ročník POČET HODIN 2 - 3 ZAŘAZENÍ TÉMATU V RVP 1. stupeň Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Člověk a jeho svět 2. stupeň Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Výchova k občanství KOMPETENCE Kompetence občanské Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetence sociální a personální MEZIPŘEDMĚTOVÉ VZTAHY Občanská výchova Český jazyk (slohové útvary) Dramatická výchova – volitelný předmět Průřezová témata, ve kterých nalezneme problematiku lidských práv: Osobnostní a sociální výchova Výchova demokratického občana Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova 1. HODINA ÚVOD přivítání žáků zápis do třídní knihy: chybějící žáci, téma dnešní hodiny zápis na tabuli: dnešní datum, téma hodiny Hlavní téma hodiny: Lidská práva Podnadpis č. 1: Lidská práva v dokumentech Podnadpis č. 2: Rovnost a nerovnost CÍL ad 1) žák bude umět vlastními slovy vyjádřit, co si představuje pod pojmem „lidská práva“ ad 2) žák si dokáže utvořit vlastní názor a je schopný ho prezentovat před ostatními žáky (schopnost obhajovat svůj názor, ale zároveň respektovat názory ostatních žáků) OPAKOVÁNÍ opakování z dějepisu: Všeobecná deklarace lidských práv: kdy a proč vznikla? co obsahuje? Listina základních práv a svobod Charta základních práv EU MOTIVACE ad 1) bubliny na tabuli: žáci píší na tabuli, která lidská práva znají příběh o Kainovi a Ábelovi: obsah biblického příběhu, které právo je zde porušeno ad 2) krátká diskuse na téma „Jaké je to být tím druhým“ (problematika rasismu) EXPOZICE výklad + zápis do sešitu: Základní lidská práva jsou práva platná pro všechny lidi na světě, bez ohledu na jejich rasu, pohlaví, národnost, jazyk, náboženské přesvědčení nebo politickou příslušnost. Na základě mezinárodních smluv o lidských právech se jednotlivé státy zavazují je dodržovat (většinou prostřednictvím listin základních práv a svobod, které tvoří součást ústavy). „Co sám nechceš, nečiň druhému.“ FIXACE ad 1) přiřazování práv a svobod ze Všeobecné deklarace lidských práv k příslušným skupinám lidských práv uvedených na obrázku viz str. 62 (práva na soudní a jinou ochranu, práva etnických a národnostních menšin, hospodářská, sociální a kulturní práva, politická práva, lidská práva v osobní sféře) ad 2) přečtení a dovyprávění příběhu Shyrtose Jafferové na str. 64 (téma diskriminace) + diskuse vztahující se k příběhu (jak se Shyrtose cítila, jak se mohla bránit…) ZÁVĚR shrnutí nové látky a poznatků zadání úkolu na příští hodinu: promyslet si cvičení „Myslíš si o sobě, že přistupuješ ke všem lidem stejně“? (str. 65), rozloučení se žáky 2. HODINA ÚVOD přivítání žáků zápis do třídní knihy: chybějící žáci, téma dnešní hodiny zápis na tabuli: dnešní datum, téma hodiny Hlavní téma hodiny: Lidská práva Podnadpis č. 1: Svoboda a autorita Podnadpis č. 2: Morálka a mravnost CÍL ad 1) žák pochopí, co znamená tvrzení „Svobodu nosíme v sobě“ žák dokáže svými slovy vysvětlit, co si představuje pod pojmem „autorita“ ad 2) žák dokáže zaujmout určitý postoj k eticky náročným otázkám – dokáže svůj postoj vysvětlit nebo obhájit před ostatními OPAKOVÁNÍ ad 1) bajka „Vlk a pes“ (str. 66) – zamyšlení se nad příběhem, převedení bajky do „lidského světa“ ad 2) pohádka od Hanse Christiana Andersena – „Malá mořská víla“ – zvítězilo dobro nad zlem? (str. 68) MOTIVACE ad 1) bubliny na tabuli: žáci píší na tabuli, co si představí pod pojmem svoboda žáci píší na tabuli, co si představí pod pojmem autorita ad 2) diskuse nad situacemi - co je morální? (viz str. 68) EXPOZICE výklad + zápis do sešitu: ad 1) Svobodný je ten, kdo může jednat v souladu se svými zájmy, hodnotami a svědomím. Důležité je, že se nezpronevěří sám sobě, svému přesvědčení. Svoboda není nevázanost, ale stanovení vnitřních pravidel. „Svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého.“ – Svobodu člověka omezuje pouze svoboda druhého a platné zákony, které svobodu člověka zajišťují. ad 2) O člověku, který koná dobro, hovoříme jako o mravném. Rozhodnout ale, co je dobré a co ne, není vždy zrovna jednoduché. I když je někdy těžké dobro rozeznat, může nám pomoci naše svědomí (vnitřní hlas, který se ozve většinou, když uděláme něco, co bychom neměli). FIXACE ad 1) skupinová práce: vysvětlit tvrzení „Být svobodný neznamená dělat si, co chci.“ čím se dá podle žáků získat autorita, koho oni sami jako autoritu uznávají ad 2) situace: Představte si, že jste členem skupiny záchranářů a přijeli jste na člunu pomoci lidem z potápějící se lodi. Můžete je však zachraňovat jen po malých skupinách, protože se vám do člunu vejdou pouze 4 lidé najednou. (seznam lidí viz str. 69) diskuse k nastíněné situaci: Jaké pořadí by žáci zvolili? Dá se taková věc vůbec rozhodnout? Které okolnosti mají na žáky při rozhodování největší vliv? Jak se při rozhodování cítili? ZÁVĚR shrnutí nové látky a poznatků zadání úkolu na příští hodinu rozloučení se žáky