7. třída Téma: KLÍČE KE ZDRAVÍ Počet hodin: 3 Kompetence: Občanské: Žák se rozhoduje zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka Sociální a personální: Žák účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce, podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá, přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají, vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty K učení: Žák vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě. K řešení problémů: Žák samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení; kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí. Komunikativní: Žák využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem, využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi. Pracovní: Žák používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky Mezipředmětové vztahy: člověk a jeho svět, výchova k občanství, přírodopis, výchova ke zdraví, tělesná výchova Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova, multikulturní výchova, Environmentální výchova 1) Člověk ve zdraví a nemoci Úvod: Představení tématického bloku „klíče ke zdraví“, seznámení žáků s tím, co je v následujících třech hodinách zhruba čeká, konkrétnější nástin první hodiny. Cíl: Poskytnout žákům potřebné informace ke zdraví a nemoci, naučit je zásadám chování v nemoci a prevenci nemocí. Definovat, co je vlastně zdraví a co nemoc. Opakování: Krátké opakování předchozího tématu rodina, do kterého zároveň již lehce zařadíme téma aktuální hodiny, např. se začneme bavit o zdraví v rodině Motivace: Žáci se zábavnou formou a prací ve skupinách seznámí se zdravím a dozví se něco o nemocích Expozice: Žáci se rozdělí na čtyři skupiny, každá z nich dostane obrázky (počet obrázků bude tak, aby každý žák měl jeden obrázek), obrázky si rozdělí a určí, jestli je na obrázku zdravá nebo nemocná osoba, následně budou o obrázku diskutovat. Pak se celá třída rozdělí na dvě skupiny, zdraví a nemocní – každý žák pak postupně představí obrázek a řekne proč se rozhodl pro zdraví nebo nemoc, v případě nemoci na obrázku uvede, jakou asi má člověk na obrázku nemoc a jaké jsou její příznaky. Učitel vhodně zasahuje do argumentace a případně vede žáka ke správnému rozhodnutí. Potom si každý žák do sešitu napíše seznam (do dvou sloupečků), co na jeho zdraví působí pozitivně a co negativně. Učitel má na tabuli tyto sloupečky připravené taky a žáci poté chodí postupně zapisovat, co na jejich zdraví působí, výsledkem je seznam pozitivních a negativních vlivů na zdraví. Fixace: Učitel provádí shrnutí hodiny a dotazuje se žáků na kontrolní otázky. Závěr: Zhodnocení výsledků práce žáků 2) Infekční choroby Úvod: Připomenutí tématického bloku „klíče ke zdraví“, se kterým byli žáci seznámeni již minulou hodinu, seznámení žáků s tím, jaká část bloku je čeká tuto hodinu. Cíl: Poskytnout žákům potřebné informace o nejčastějších infekčních chorobách, naučit je rozdíl mezi bakteriální a virovou infekcí, poučit je o zásadách prevence nemocí. Definovat, co je to virus HIV a nemoc AIDS. Opakování: Krátké opakování předchozího tématu zdraví a nemoci, ze kterého plynule přejdeme na téma aktuální hodiny. Motivace: Žáky je třeba naučit jaké jsou infekční choroby, jak se šíří a jak se jim bránit. Toto je pro ně velice důležitá výbava pro život. Zejména pak informovanost o viru HIV. Expozice: Žáci se rozdělí na čtyři skupiny, každá z nich dostane lístečky s činnostmi, které mohou nebo nemusejí vést k nákaze virem HIV, roztřídí je na skupiny a to podle nich od nejrizikovější po nejméně rizikovou. Po té je postupně chodí připnout na magnetickou tabuli nebo na nástěnku a řadí je pod sebe podle rizikovosti. Učitel vše koriguje a průběžně vysvětluje, kde žáci nemají jasno. V další části hodiny učitel vede diskuzi o tom, s jakými jinými infekčními chorobami se již žáci setkali, jak se léčili. Po té učitel vysvětlí rozdíl mezi virovou a bakteriální infekcí a žáci poté udávají příklady. Fixace: Učitel provádí shrnutí hodiny a dotazuje se žáků na kontrolní otázky. Závěr: Zhodnocení výsledků práce žáků 3) Postižení mezi námi Úvod: Připomenutí tématického bloku „klíče ke zdraví“, se kterým byli žáci seznámeni již před minulou hodinu, seznámení žáků s tím, jaká část bloku je čeká tuto hodinu. Cíl: Poskytnout žákům potřebné informace o lidech s postižením, naučit je, jak mají na lidi s postižením reagovat, kdy je možné pomoci a jaké chování je nevhodné. Opakování: Krátké opakování předchozího tématu infekční choroby, od kterého učitel plynule přejde na téma aktuální hodiny. Motivace: Vybavit žáky potřebnými informacemi o postižení, které jim pomohou s tím, jak mají reagovat v určitých životních situacích. Expozice: Učitel provede kratší výklad a představí žákům, jaká jsou postižení a co jsou poruchy učení. Po té bude následovat diskuze, ve které dostanou žáci prostor pro popsání vlastních zkušeností a způsobů, jakými na ně reagovali. Při tom se dozví jak by to mělo být správně. Učitel pak navodí situaci, kdy jeden z žáků bude představovat jedince slepého a druhý žák mu bude mít pomoci projít třídou, posadit ho na židli atd., žáci se při této činnosti vystřídají. Učitel vše komentuje a opravuje chyby. Na závěr expoziční části hodiny si žáci zapíší do sešitu, jaké jsou tedy „klíče ke zdraví“, o kterých se dozvěděli v posledních třech hodinách a pak je vypíší i na tabuli. Fixace: Učitel provádí shrnutí hodiny a dotazuje se žáků na kontrolní otázky. Závěr: Zhodnocení výsledků práce žáků Literatura: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]URL: http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-zv