Veronika Margoldová učo:209400 1, Téma: Domov je tam, kde... a) Místo, kde žijeme b) Obec c) Obecní zařízení d) Životní prostředí 2, Počet hodin, které chci tématu věnovat (dle vlastního uvážení): Dle mého názoru, by bylo vhodné věnovat tématu pět vyučovacích hodin. V první hodině bychom mohla nahlédnout do tématu a) - c). Přičemž bych se snažila tato témata pojmout komplexně a nevyčleňovat je. Myslím si totiž, že je zde úzká provázanost. V dvou následujících hodinách bych s žáky probrala případné dotazy, nebo nejasnosti z předchozí hodiny. Třetí hodinu bych věnovala pracovnímu listu, jeho první části. 4tvrtá hodina by mohla být ve znamení práce s pracovními listy-žáci by měla možnost vyhledat informace, jež nezískali ve škole, doma. Na konci této hodiny bych se pustila do problematiky životního prostředí. Tomuto problému bych se nezdráhala věnovat celou hodinu následující, neboť je velice opomíjené. Snažila bych se jistě poukázat na potřebnost přírody kolem nás a zapojila na konec hodiny i nějakou lehkou, avšak velice potřebnou aktivitu. pokud by zbyl prostor pro diskusi, zapojila bych ji do této hodiny, nebo nechala do hodiny poslední, jež chci tématu věnovat. V této hodině by mohla proběhnout diskuse, případné zkoušení, nebo testík. Nebylo by pro mě jistě důležité držet se plánu předem stanoveného. Pokud by témata zabrala méně času, zapojila bych ještě jiné aktivity. Nebylo by na škodu tyto hodiny vést například ve venkovní učebně, nebo třeba i improvizovaně na paloučku, či hřiště za školou, neboť žáci se lépe vcítí do „situace“. 3, Zařazení do RVP: 5.5 Člověk a společnost: 5.5.2 Výchova k občanství - Člověk ve společnosti: Naše škola- život ve škole, práva a povinnosti žáků, význam a činnost žákovské samosprávy, společenská pravidla a normy, vklad vzdělání pro život Naše obec, region, kraj- důležité instituce, zajímavá a památná místa, významní rodáci, místní tradice, ochrana kulturních památek, přírodních objektů a majetku Naše vlast- pojem vlasti a vlastenectví, zajímavá a památná místa, co nás proslavilo, významné osobnosti, státní symboly, státní svátky, významné dny. Kulturní život- rozmanitost kulturních projevů, kulturní hodnoty, kulturní tradice, kulturní instituce, masová kultura, prostředky masové komunikace, masmédia Lidská setkání-přirozené sociální rozdíly mezi lidmi, mezilidské komunikace, Vztahy mezi lidmi-osobní a neosobní vztahy, mezilidská komunikace, konflikty v mezilidských vztazích, problém lidské nesnášenlivosti Zásady lidského soužití- morálka a mravnost, svoboda a vzájemná závislost (okrajově) Mezinárodní vztahy, globální svět: Evropská integrace, mezinárodní spolupráce, globalizace 6.5.4. Zeměpis (geografie)- Životní prostředí: Krajina-přírodní a společenské prostředí, typy krajin Vztah příroda a společnost- trvale udržitelný život a rozvoj, principy a zásady ochrany přírody a životního prostředí, chráněná území přírody, globální, ekologické a environmentální problémy lidstva (okrajově) Česká republika: Místní region, Česká republika, regiony České republiky 4, Klíčové kompetence: * souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti * očekávaný výsledek k němuž základní vzdělávání směřuje * mají průřezový charakter a propojují vzdělávací záměry všech vzdělávacích oblastí a oborů vzdělávací činnosti Soubor klíčových kompetencí tvoří: * Kompetence k učení * Kompetence k řešení problémů * Kompetence komunikativní * Kompetence sociální a personální * Kompetence občanská * Kompetence pracovní 5, Mezipředmětové vztahy: Téma má velice blízko ke kapitolám: 6.5.3. Přírodopis Obecná biologie a genetika- vznik a vývoj, rozmanitost, projevy života a jeho význam. Biologie člověka- fylogeneze Neživá příroda- Země-vznik 6.5.4. Zeměpis (geografie) Regiony světa- modelové regiony světa- společenské, politické, hospodářská problémy Společenské a hospodářské prostředí- obyvatelstvo světa, regionální společenské, politické a hospodářské útvary 6, Dle didaktických pravidel: Didaktická pravidla: · cílová orientace · vědeckost · systematičnost · jednota teorie a praxe · srozumitelnost · od konkrétního k abstraktnímu · samostatná činnost žáků · vně-oborová koordinace Úvod: Úvodní vstup do problematiky, ujasnění, proč je téma důležité a proč bychom o něm měli mluvit, případně jaké poznatky si odneseme do života. Současné shrnutí dosavadních poznatků na o daném tématu, nebo aktuálních problémů, jež se vyskytují v naší problematice. Propojení těchto poznatků do běžného života. Formulace výukového cíle. Cíl: Žáci dokáží reprodukovat poznatky o místě, ve kterém žijí, o své obci, ale i o státě. Současně dokáží reprodukovat i nové poznatky o životním prostředí. Žáci budou schopni objasnit základní pojmy z dané problematiky a dokáží vysvětlit vztahy, jež se zde objevují. Budou dále schopni interpretovat nabyté informace, sepsat argumenty proč ochraňovat životní prostředí a tyto argumenty obhajovat. Navrhnou řešení situace, zdůvodní, zhodnotí a vyvodí závěry. Výukový cíl se sdělí na začátku hodiny. Opakování: Obsaženo v úvodu. Opakování, nebo zamyšlení se nad tím, kde jsme o tomto tématu mohli slyšet poprvé. Zda jej neznáme z každodenního života. Dle mého názoru žáci v této problematice zjistí, že se jich opravdu úzce dotýká a že jsou schopni mnoho poznatků vyvodit, neboť jsou jim už známe. Motivace: Výukový cíl by měl být pro žáky dostatečnou motivací. Měl by mít sám o sobě motivační hodnotu, neboť toto téma nesmí být bagatelizováno. Motivací by mohl být nejen zisk nových informací, ale i porozumění problematice. V žádném případě nesmí být žádné téma demotivujicí například špatnou nebo neúplnou formulací pedagoga. Expozice: Výklad nejdůležitějších poznatků, jež souvisí s probíraným problémem. Při tomto výkladu klademe důraz na použití abstrakce a zobecnění. Fixace: Lze využít i formu diskuse, či jiné zajímavé aktivity. Myslím, že dobře upravená aktivita, jakéhokoliv rázu promění hodinu v zajímavý zážitek. Poznatky jsou pak ukotveny mnohem pevněji, neboť jsou spojeny s danou aktivitou. Samozřejmě musí proběhnout opakování pojmů a faktů, jež žáci nově nabrali prostřednictvím této hodiny. Závěr: Shrnutí učiva. Ujištění, zda žáci pochopili potřebné souvislosti (probíhá již během fixace). Zodpovězení případných dotazů, případné opětovné či upřesňující informace o nejasných formulací. Na konci hodiny také učitel spolu s žáky hodnotí výsledky výuky. Zamýšlejí se spolu nad úspěchy, ale i neúspěchy výuky. Pracovní list: 1, Vyber a zakroužkuj, v které městské části bydlíš. Kde se nachází tvá škola. Případně, které městské části jsou ti blízké. (Dokážeš popsat cestu z tvého bydliště do co cílového místa v jiné městské části? Městské části Brna: * Brno-Bohunice * Brno-Bosonohy * Brno-Bystrc * Brno-Chrlice * Brno-Ivanovice * Brno-Jehnice * Brno-Jundrov * Brno-Kníničky * Brno-Kohoutovice * Brno-Komín * Brno-Královo Pole * Brno-Líšeň * Brno-Maloměřice a Obřany * Brno-Medlánky * Brno-Nový Lískovec * Brno-Ořešín * Brno-Slatina * Brno-Starý Lískovec * Brno-Tuřany * Brno-Vinohrady * Brno-jih * Brno-sever * Brno-střed * Brno-Útěchov * Brno-Černovice * Brno-Řečkovice a Mokrá Hora * Brno-Žabovřesky * Brno-Žebětín * Brno-Židenice 2, Zjisti jméno starosty a místostarosty tvé městské části. Je ve tvé městské části obecní úřad a kde? ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... 3, Přijel Kamarád z ciziny. Tvé město vůbec nezná a zajímá jej vše, co je spjato s místem, ve kterém bydlíš. Vytvoř svému kamarádu program na tři dny. A představ mu krásy v okolí tvého bydliště. ( Kamaráda zajímají památky, historie, ale i příroda kolem ve tvé městské části.) Poté seznam stručně spolužáky s vaší výpravou. ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... 4, Na jaké zajímavosti bys svého kamaráda nalákal, pokud by měl na návštěvě zůstat jen jeden den a zajímalo by jej celé Brno? Poté napiš i důvod svého výběru. ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... 5, Dostal jsi darem od městské části 1 milion Kč. Rozdej tyto peníze tam, kde jsou podle tvého uvážení nejvíce potřeba. (Podmínkou je, že si nesmíš nic nechat pro svou vlastní potřebu, vše musíš investovat, nejlépe tam, kde má investice význam a je pro veřejné blaho, tj. třeba i na podporu životního prostředí.) Kam půjdou tyto finance? ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... 6, Je v tvé městské části sběrný dvůr? Zapiš kde a zjisti, co se zde všechno sbírá. ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... 7, Zaměř se nad odpady, které vyprodukuješ za jeden den, zapiš si vše, co od této chvíle vyhodíš do koše a seznam s tímto množstvím své spolužáky. ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... 8, Zamysli se nad tím, jak by si mohl přispět k lepšímu životnímu prostředí právě ty. ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... ....................................................