7. TŘÍDA Volba partnera Motivace: Metoda: hra Budoucí partner Žáci dostanou za úkol zamyslet se nad tím, vymyslet 5 nejdůležitějších vlastností, které by chtěli aby měl jejich budoucí partner. A 5 vlastností, které by určitě chtěli, aby neměl. Na úkol dostanou 10 minut a můžou jej ještě přehodnotit během teoretické části. Teoretická část: Metoda: výklad Slova jako láska, přátelství, kamarádství a zamilovanost se velmi těžce definují a jejich definice jsou natolik odborné, že bychom si mohli myslet, že takovéto krásné vztahy poškozují. Např. slovo láska definuje jeden odborný článek jako: Silně emocionálně modulovaný vztah harmonie mezi subjektem a objektem, který je ve své etiologické i jevové komplexnosti motivován téměř ze všech oblastí lidské psychiky (zejména citové, fantazijní, sexuální, volní, rozumové) a který ve formě hlubokého zaujetí pro určitou osobu, ideu či věc představuje jednu z nejvyšších citových hodnot člověka. Psychologie pokládá lásku za složitý fenomén duševního života, utvářený i ve své esenciální podobě jako altruisticky disponovaný modus prožívání citové vazby subjektu k objektu. Není však vůbec důležité se takovéto definici naučit, ale spíše umět tyto pěkné vztahy navazovat a udržovat. K čemuž nám žádné vědomosti nepomůžou. Přece jen ale je důležité něco k našim krásným vztahům znát a to především jak rozlišit jednotlivé vztahy od sebe. Tedy jak se v nich orientovat. Pěkně je o lásce napsáno v Bibli 13. kapitola Korintským (přečíst text z Bible), kde je však psáno o lásce Boží, a takovéto dokonalé lásky my lidé nejsme schopni. Můžeme se jí ale snažit přiblížit. Didaktická část: Je to osudové setkání? Rozdíly mezi přátelstvím a kamarádství, zamilovanost versus láska? Cíl: Žáci by měli rozpoznat rozdíly kvalitních a nekvalitních vztahů. A podporovat síť kvalitních vztahů ve svém okolí. Měli by si uvědomit vlastnosti, které očekávají od svého partnera. A podle těchto vlastností si partnera vybírat. Uvědomit si také důležitost dlouhodobé známosti na růst kvalitního vztahu na úkor krátkodobé zamilovanosti. 1. Dokončení první aktivity: Žáci se podělí ve dvojicích o přání pozitivních a negativních vlastností svého partnera a vyberou společně 5 nejdůležitějších od každých. Dále se rozdělí po 5 a udělají to stejné. Na závěr se třída na 2 poloviny a vyberou zase nejdůležitější a nežádané vlastnosti. A vyberou v těchto skupinách si vyberou své mluvčí, kteří budou obhajovat jejich vlastnosti. Tito pak u tabule vyberou 5 žádoucích a 5 nežádoucích vlastností u budoucího partnera v jejich třídě. Žáci se zamyslí nad tím, jestli oni mají takovéto vlastnosti a jestli je možné vůbec takovéhoto partnera najít? Dále budou vyzváni k tomu, aby trvali na svých požadavcích a schovali si je pro budoucí hledání a navazování vztahů s partnery. Protože dobrý s dobrým přítelem i manželem budou i oni sami růst. Zároveň by ale měli být tolerantními v hledání partnera, a v jeho chybách, protože ani oni sami nemohou být dokonalí. 2. Následující aktivita Metoda projektu Pomůcky: Odborné učebnice, internet, knihy, žáci si dopředu donesou časopisy, které se problematiky týkají, nůžky, fixy, lepidlo. Postup: 1. Žáky rozdělíme do 4 skupin po 5-6. 2. Každá skupina dostane určité slovo: Láska, zamilovanost, přátelství, kamarádství. 3. Každá skupina dostane balící papír a ostatní pomůcky 4. Dostanou za úkol: Definovat, co termín znamená. Vybrat z textů vybrat nejdůležitější pojmy a vysvětlit je. Vypsat výhody a případně také nevýhody takového vztahu. Vystříhat obrázky, které se pojmu týkají a vše zpracovat podle své fantazie na veliký papír. 5. Výtvory jednotlivé skupiny předvedou ostatním a můžeme je vystavit ve třídě.