Přirozená prostředí výchovy Lenka Kohnová Rodina • Malá, primární, neformální skupina • První přirozené prostředí, kam se dítě zapojí • Typy: manželská, nukleární atd. • Ochrana, seberealizace • Emoční jistota a zázemí • seberealizace – rodiče vkládají do dítěte vlastní naděje, cíle • klesající stabilita rodiny – ženy nejsou finančně závislé na mužích; křehké emocionální vztahy; nutnost osobnostních podobností manželů • neplodnost x mnoho dětí • socializačně výchovná – rodiče se nemohou, nedovedou nebo nechtějí se starat o děti • nouze a hmotný nedostatek • PÁSMA FUNKČNOSTI RODINY • 1) Funkční – vše zajištěno • 2) Problémová – dá se kompenzovat • 3) Disfunkční – ohrožená výchova i celá rodina • 4) Afunkční – konec rodiny, nutná například ústavní výchova Vrstevnická skupina • malá primární neformální skupina – homogenní z hlediska věku členů • umožňuje osamostatnění, vstup do širších sociálních struktur • dítě zakusí pocit rovnoprávnosti • skupina oceňuje nápady, které rodina neocení • místo pro relaxaci • normy a požadavky na chování členů – možnost sankcí • oblíbení jedinci (aktivní, nápadití) – širší síť kontaktů; neoblíbení - izolace • Referenční skupina • chtějí být členy a podřídí se normám • s věkem vzrůstá kritičnost, klesá konformita • emocionální uspokojení ze skupiny • v pozdějším věku užší skupina - přátelé • těžko se na neformální skupinu působí, navazuje se kontakt • možnost přímého ovlivnění (nejvyšší stupeň) • IRIO skupina • integrovaná respektující individualitu osobnosti • pedagog může ovlivnit – podnítit zájmy • existuje ale málo lidí, kteří jsou takovou skupinu schopni vytvořit • Sociální asistent – pozitivně ovlivňují vrstevnické skupiny a pomáhají jednotlivcům – terénní působení a styk s klientem • většinou lidé do 30 let (muži) • Dělení vrstevnických skupin: • Parta – pozitivní zaměření • Tlupy, gangy – asociální zařízení, kriminální podtext • Školní třída – na počátku formální – později neformální • Sociometrie (Moreno) – výběrové chování v malých sociálních skupinách (sociometrický dotazník – s kým bys šel do kina atd. – sociometrická hvězda) Lokální prostředí • vymezený prostor, ve kterém žijí lidé se stejným způsobem života (vesnice, panelák) • sousedství – vzájemná pomoc, svépomoc, zajišťují informace o společnosti, sociální kontrola • asimilace osob – splynutí s ostatními • sociální kontrola (sousedé např. napomínají děti) Školní prostředí • má 4 funkce • socializační – dítě se učí pravidlům chování, vytváří si názor na jiné lidi • personalizační – rozvoj individuality žáka • kvalifikační – příprava na budoucí povolání • integrační – kritické přijetí stavu společnosti • Sociální klima • pedagogové, materiální vybavení školy, škola – školské orgány, rodiče; estetické prostředí • Školní deviace • záškoláctví • krádeže (zanedbávání výchovy rodiči) • šikana (ublížení druhému fyzicky nebo psychicky; útočníci bez zjevného důvodu, právně postižitelné) • drogy (látky působící na psychiku, vyvolávají závislost, dělí se podle zákonných norem – legální x nelegální, měkké x tvrdé) Volnočasové prostředí • volný čas – kroužky, družiny (sociální funkce – hlídání dětí zaměstnaných rodičů, rekreační funkce), školní klub • principy – dobrovolnost, demokratismus, aktivita • Domovy mládeže – funkce sociální, výchovná, socializační • Střediska volného času pro děti a mládež • zařízení pro zájmové studium (umělecká škola, …) • kompenzace rodiny • náhradní rodinná výchova a ústavní výchova Pracovní prostředí • Formální charakter (pevná organizační struktura, vztahy s nadřízenými) • Vznikají zde formální i neformální skupiny • Hraje nejvýznamnější roli v životě dospělého člověka • Probíhá zde socializace dospělého člověka Zdroje • http://www.fce.vutbr.cz/SPV/huv/doplnujiciStudium/06_prostredi_a_ucitel.doc • http://www.sanela.mysteria.cz/referaty/ped.doc