Didaktika přírodních věd „Člověk by se měl během školní docházky především naučit číst, psát a počítat. Následně pak základům dalšího jazyka, základům přírodních a společenských věd, jakož i slušnému chování vůči svému okolí.“ A k tomu nám dopomáhej všechny předměty. E. Hofmann Mezipředmětové vazby • Lze dělat několikerým způsobem. • Učitelé jsou si vědomi překrývání a doplňování různých tématických celků a počítají s touto skutečností při sestavování studijních programů. - Propojování se pak může dít na základě používání různých metod výuky jako je především samostatná práce, projektové nebo skupinové vyučování. - Používáním společné výuky (team – teaching) 2. Jsou vytvořeny přímo integrované učebnice pro několik oborů. - Zatím v naší republice neexistují. - Zeměpis je integrován v zahraničí především s historií. Podpora v učebnicové tvorbě • Zatím nejzdařilejší je v učebnicích nakladatelství Fraus. • V současné době reaguje většina větších vydavatelů učebnic. • Mezipředmětové vazby jsou v nich prezentovány na okraji stránek, jiným textem apod. Poznámka: Je třeba věnovat velkou pozornost výběru učebnic a vybrat kritéria, která budou pro daný předmět vyhovovat – viz pedagogická literatura. Projekty • Projekty mohou být s úspěchem směřovány do místní krajiny např.: „Voda pro naši obec.“ „Mění se krajina kolem nás?“ „Stavíme dům“ atd. • Dále mohou směřovat na podkladě regionální geografie do komplexní charakteristiky určitého území a směřování dalšího vývoje – metody SWOT analýzy. • Dále to mohou být úlohy krátkodobé - problémové vyučování – apod. Jak začít ? Různě 1. Např. tím, že vytvoříte jednoduché tabulky pro rámcové učivo jednotlivých předmětů. Pro zeměpis to může vypadat následovně: 2. Pokračujeme v „tabulkománii“ Mezipředmětové vazby méně zřetelné např. PRÁCE S TEXTEM - ZEMĚPISNÁ ČRTA Zeměpisná črta • Črta by se dala definovat jako zvláštní slohový útvar, který v sobě nese jak syntézu slohových postupů (především popisného a vyprávěcího), tak syntézu funkčních stylů ( od stylu odborného, populárně odborného, hovorového až po styl umělecký). Hofmann, Minářová 2000. Něco k našemu povolání závěrem Být učitelem není lehké - Punachancha • Učit s výrazným zřetelem k mezipředmětovým vazbám vyžaduje odbornou připravenost, komunikaci s kolegy, zkušenosti a odvahu učitele. E.H.