Pozdní moderna
ROZŠÍŘENÝ SYLABUS - Pozdní moderna (postmoderna)
Proč je nutné odlišovat modernu od pozdní moderny? Vždyť se i podle názvu zdá, že spolu obě období souvisejí více než moderna a středověk či novověk? Je tomu předevší ze tří důvodů. V posledních třiceti, čtyřiceti letech si lidé, kteří dostatečně reflektují skutečnost, museli připustit, že osvícenské ideály, které byly součástí přesvědčení moderního věku - univerzální pravda, pokrok - jsou termíny těžko dnes obhajitelné. Pravda se ukazuje být stále více vlastností lidských společenství a jejich představy o pravdě se často velice liší. Co je pravdivé není určováno tím, že je to pravdivé a priori, nýbrž tím, že je nám "pravdivý" poznatek užitečný, dokážeme díky němu změnit náš svět (pokud jsme dobří lidé - pak k dobrému, pokud špatní - ke zlému). Stejně složité je to i s pokrokem. Samozřejmě, že dokážeme uživit více lidí, samozřejmě, že méně lidí umírá na nemoce, ale pokrok přesto není tak jednoznačný. Ničíme životní prostředí, vytváříme sociální instituce, která nás ničí (např. svojí rychlostí či požadavkem po větší ekonomicky motivované flexibilitě). Navíc, a to je třetí důvod, se s příchodem globalizace svět radikálně mění. Následující prezentace zaměřuje naši pozornost na místa a instituce, které procházejí velkou sociální změnou, a zároveň upozorňuje na skutečnost, že globalizace za určitých okolností může být impulzem k budování lepšího světa.
Následující tři texty se zabývají změnou pojetí pravdy. Přechodu od víry v korespondenční podstatu pravdy k pojetí pravdy jako pragmaticky kontrolované konstrukce. Takto složitě nazýváme pragmatickou teorii pravdy proto, že v mnoha současných knihách bývá velice špatně prezentována, a tak dehonestována. Všechny tři texty se k pragmatičnosti pravdy hlásí a ukazují její nejen vědecké, ale i sociální přednosti. Takové pojetí nás totiž nutí k daleko většímu ohledu na druhé lidi, daleko větší ohled nám dává více prostoru k tomu všímat si jejich jinakosti. Neexistuje nad námi nějaká Pravda, jíž musíme dosáhnout, ale jenom potřeba vytvořit svět méně nebezpečný a více otevřený jinakostem současného globalizujícího se světa. První dva texty jsou složitější a vyžadují od jejich čtenáře, aby se připravil na text tím, že si vyhledá přesné významy odborných termínů (které jsou v běžné komunikaci používány v zjednodušeném či zcela jiném úzu): realismus, idealismus, teorie pravdy, intencionalita... Třetí text - od Václava Bělohradského - podobné téma vyjadřuje jednodušším způsobem.
Na závěr ještě kontrolní úkoly k tomuto tématu.