Struktura středověké společnosti Literatura Bílý, J. Trojí lid. Praha: Libri, 2000. van Dülmen, R. Kultura a každodenní život v ranném novověku. Praha: Argo, 2006 Goetz, H.-W. Život ve středověku. Jinočany: H&H, 2005 Cherubini, G. Rolník a zemědělství. In: LeGoff, 1999, s. 101-121. Keller, J. Úvod do sociologie. Praha: Slon, 1997. Keller, J. Dějiny klasické sociologie. Praha: Slon, 2004. LeGoff, J. (ed). Středověký člověk a jeho svět. Praha: Vyšehrad, 1999. LeGoff, J. Středověký člověk. In: LeGoff, 1999, s. 9-37. Rossiaud, J. Měšťan. In: LeGoff, 1999, s.123-156. Politicko-sociální struktura tradiční společnosti 5.st. – 12.st. – Teorie trojího lidu (LeGoff, s. 16–20) LÉNNÍ SYSTÉM (Goetz, s. 194–234) Panovník poskytoval půdu šlechtě za vojenské služby a peněžní daně Šlechta (laická, církevní) poskytovala půdu Pracujícím (později se diferencují do mnoha kategorií: láník, podláník, řemeslníci). Pracující (Goetz, s. 194–234) Svobodní – láníci – sedláci mající lán – domkaři – pomáhající sedláku – čeleď sedláků Poddaní bez domu – pracující na panském dvoře è všechny se postupem času začali označovat jako sedláci (vyjadřovalo to, jejich určující vztah půdě a politicko-ekonomickou závislost na vrchnosti) SEDLÁCI VE STŘEDOVĚKU (Cherubini, s. 101–121) zač. 14. st. Evropa – 73 mil. obyvatel – téměř 80% žije na vesnicích • rytmus života určoval systém obdělávání půdy • hlavní cíl: uživit sebe a majitele půdy • rolník byl socializován v těchto institucích – rodina, farnost, člen místní zemědělské komunity • každá vesnice / sídlo nakonec podléhaly moci nějakého pána • pán – mimo hospodářských vztahů (berně, robota…) – moc soudit poddané v oblasti nižšího práva SEDLÁCI VE STŘEDOVĚKU (Cherubini, s. 101–121) Pánovi podléhali tak, že: • měli omezenou svobodu stěhování • nemohli prodávat či kupovat půdu • ani dědit (přechod půdy z generace na generaci potvrzoval pán) • potvrzoval výběr manžela / manželky • od 12. století postupné omezování držení zbraně, možnosti lovu a rybolovu Přesto systém velice stabilní è vzpoury vyjímečné STŘEDOVĚKÁ A NOVOVĚKÁ MĚSTA (Rossiaud, s. 123–156; van Dülmen, s. 61-121) kolem r. 1250 v Evropě 1 město nad 100 000 obyv. (Paříž) 6 nad 50 000 60–70 nad 10 000 několik stovek měst nad 1 000 ob. „Městský vzduch osovobozuje.“ Nejen fakticky přímo – útěky poddaných do měst – ale i co se týče statutu. Města připravují prostředí pro velkou změnu v 18.—19. st. STŘEDOVĚKÁ A NOVOVĚKÁ MĚSTA (Rossiaud, s. 123–156; van Dülmen, s. 61-121) Znaky městského života: hmatatelné: HRADBY – nákladná politická a vojenská nutnost nehmatatelné: • zemědělství není typické pro město • závislost na trhu, hlavní řemeslo= obchod • větší kulturní, etnická a národní rozrůzněnost • rodiny žijí po menších jednotkách • relativně velká osobní svoboda STŘEDOVĚKÁ A NOVOVĚKÁ MĚSTA (Rossiaud, s. 123–156; van Dülmen, s. 61-121) př. ve městě sňatek podle vlastní volby stále častější mezi městskou chudinou – žádné sociálně-ekonomické tlaky Peníze – způsobují sociální mobilitu – sociální podmínky vítězí nad statutem – rozmanitost povolání, ale nejvíce kupci Majetek – zlaté, stříbrné pruty, vzácné nádobí, šperky, později úvěrové listiny a smlouvy mobilnější než půda a dům STŘEDOVĚKÁ A NOVOVĚKÁ MĚSTA (Rossiaud, s. 123–156; van Dülmen, s. 61-121) Rozrůzněnost, dělba práce, mobilita è střety, násilí Nutné je pacifikovat novými prostředky: Středověké klášterní školy, později univerzity poskytli nástroj = scholastická diskuse nutí lidi k • zaujetí stanoviska • neustálému zpochybňování • přijímání názorů ostatních *Prostředek k vytváření nové městské identity *Vzdělání je tradičně spojené s městem a městskou kulturou