Okruhy ke zkoušce MANAGEMENT II I. Úvod do managementu II. Plánování III. Organizování IV. Řízení lidských zdrojů V. Kontrola I. část – ÚVOD DO MANAGEMENTU 1. Tři různé úrovně managementu v tradičních organizacích. Odlišnosti v náplni práce jednotlivých úrovní managementu. 2. Manažerské role podle Mintzberga. 3. Kterými základními kompetencemi by měl být vybaven manažer/ka, aby byl/a připraven/a úspěšně vykonávat příslušné pracovní činnosti? Aplikujte na příkladu z organizace, ve které pracujete. 4. Vysvětlete kulturu organizace. Jak ovlivňuje kultura organizace činnost manažerů? Jak lze zlepšit etické chování v organizaci? Aplikujte na příkladu z organizace, ve které pracujete. 5. V některých organizacích jsou zkušení pracovníci pověřeni funkcí „mentora“. Jaký význam má tato funkce z hlediska kultury organizace? Jaký je váš osobní názor na funkci mentora? 6. Filozofie učící se organizace. 7. V čem tkví umění time managementu v práci manažera? Vysvětlete techniky time managementu. Jak vy osobně uplatňujete toto umění ve své práci? II. část – PLÁNOVÁNÍ 1. Proč potřebuje organizace silné a výstižné poslání? Vize organizace, volba strategie organizace. 2. V čem tkví užitečnost SWOT analýzy? Proveďte v organizaci, ve které pracujete, případně nějaké místní firmy, kterou dobře znáte. 3. Vysvětlete princip strategické analýzy – Benchmarking, Balanced scorecard, PEST, analýza portfolia (GE, v neziskovém sektoru Gruberova a Mohrova matice), analýza konkurence. 4. V čem vidíte nezbytnost plánování? Na základě zkušeností z organizace, ve které pracujete. 5. Které požadavky je nutné mít na zřeteli při určování cílů? 6. Popište proces strategického managementu na základě zkušeností z organizace, ve které pracujete. 7. Popište proces krátkodobého plánování na základě zkušeností z organizace, ve které pracujete. III. část – ORGANIZOVÁNÍ 1. Popište faktory, které ovlivňují tendenci organizace k centralizaci a ty, které působí směrem k decentralizaci. Které tendence jsou typické pro organizaci, ve které pracujete? 2. Jaký vliv má rozsah řízení na hierarchické uspořádání organizace? Jaké nároky na manažera klade plochá či strmá organizační struktura? 3. Problematika delegování. 4. Vysvětlete princip liniové organizační struktury. 5. Vysvětlete princip liniově štábní organizační struktury. 6. Vysvětlete princip funkční organizační struktury. 7. Vysvětlete princip divizionální organizační struktury. 8. Vysvětlete princip maticové struktury. 9. Objasněte řízení a správu společnosti. IV. část – ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ 1. Které personální činnosti rozhodují o celkové úrovni personální práce v organizaci? 2. Proč vytváření a analýza pracovních míst patří mezi klíčové personální činnosti? 3. Co je potřeba brát v úvahu při plánování potřeby pracovníků a plánování jejího pokrytí? 4. Ve snaze dosáhnout vyšší konkurenceschopnosti hledají organizace různé cesty. Např. v zeštíhlování, vyžadují flexibilní zaměstnance. Objasněte tyto přístupy, případně uveďte vlastní zkušenosti z organizace. 5. Která kriteria by měl splňovat uchazeč o zaměstnání v organizaci, ve které pracujete? Z kterých zdrojů by bylo vhodné vybírat? Navrhněte průběh výběrového řízení. 6. Politika a zásady odměňování v organizaci, zaměstnanecké výhody. Motivace pracovníků. 7. Níže jsou uvedeny kritické výroky, které zazněly ze strany vedoucích na adresu podřízených. Které z nich se vám jeví jako chybné? Zdůvodněte (vyjádřete svůj pohled na kritické výroky). a) Nezajímají mne vaše problémy. Rozhodující je, že jste nesplnil/a úkol, který vám byl zadán. b) Opět jste nedodržel/a termín. Podívejte se na kolegyni XY, té se taková věc nikdy nestane. c) Proč jste se včas nezeptal na zásobování, kdy bude materiál dodán? V. část – KONTROLA 1. Představenstvo firmy se rozhodlo, že zavede do firmy interní audit. Jak by měla firma postupovat při výběru interního auditora? Jaké jsou kladeny požadavky na jeho práci? 2. Kdy překračuje elektronická kontrola (počítač, kamery, monitoring telefonátů, ..) meze efek- tivní manažerské kontroly a narušuje práva zaměstnanců? Využijte zkušeností z praxe. 3. Jaký kontrolní systém uplatňuje organizace, ve které pracujete? 4. Efektivní řízení se neobejde bez efektivního systému kontroly. Které zásady je nutné dodržovat, aby systém kontroly fungoval efektivně?