Integrace sluchově postižených Integrace • proces začleňování do integrální society • stav začlenění jedince či komunity do integrální society • pokud je celý integrační proces přínosem pro integrující se objekt a výsledkem je stav začlenění, můžeme mluvit o dosažení pozitivní integrace » cíl speciální pedagogiky • naprosté zapojení a plné splynutí postiženého jedince se společností lidí zdravých a to ve výchově i vzdělávání, v pracovním uplatnění i ve s společenském soužití • integrované vzdělávání Inkluze • stav, kdy je prostředí běžné školy již na integrované dítě připraveno • společnost se skládá z individualit, které jsou odlišné » proto je třeba vytvořit školu pro všechny, bezbariérový život a tzv. inkluzivní společnost • každý z nás má právo na podporu a pomoc, které je zapotřebí pro život ve společnosti • cílem je vytvořit pocit, že rozdílnost a odlišnost každého z nás je samozřejmá a normální Výhody integrace ü dítě nemusí bydlet na internátě ü identifikace se skupinou slyšících dětí ü doma má dostatek mluvních vzorů k napodobování ü tyto děti vykazují celkově lepší školní a řečové výkony ü musí se mnohem více vyrovnávat s všedními potížemi ü význam i pro slyšící děti ü lepší návaznost školy na SŠ a VŠ Nevýhody integrace ü učitel běžné školy si nemusí vždy uvědomovat, že SP d. vyžaduje speciální přístup ü SP d. se může ve třídě běžné školy cítit izolované, nešťastné či přetížené ü tř. učitelé nemohou vždy brát na SP žáky speciální ohledy ü slyšící spolužáci nejsou vždy ochotni pomoci ü třídy se špatnou prostorovou akustikou a zvýšenou hladinou hluku Příprava prostředí • spolupráce s SPC • ředitel vybírá učitele, který je ochotný pomoci • umožnění komunikace učitele ZŠ s učiteli z MŠ • snížení počtu žáků ve třídě • umístění žáka ve 2.-4.lavici k uličce Kritéria pro integraci SP dítěte: • dítě (školní zralost, připravenost, užívání pomůcek, postoj k sobě) • rodina (aktivní spolupráce, reálná očekávání, pozitivní vztah) • škola – ředitel, učitel, žáci • SPC – poradenství a diagnostika • prostředky speciálně pedagogické podpory – osobní asistent, kompenzační a rehabilitační pomůcky, úprava vzdělávacích podmínek • forma integrace – individuální, skupinová • další faktory – sociálně psychologické mechanismy Kritéria pro úspěšné zařazení SP dítěte do ZŠ běžného typu Dítě 1. Stav sluchu – není pokládán za příliš důležité hledisko 2. Sluchadlo 3. Věk při přidělení sluchadla 4. Postoj dítěte k jeho vadě 5. Intelekt 6. Děti s více vadami 7. Celkové posouzení Rodina ü dostatek informací (SPC) ü přesvědčení o přednostech integrované výchovy ü nepovažovat zařazení do speciální školy za neúspěch ü zajištění kontaktů se slyšícími dětmi v době mimoškolní ü pravidelně pomáhat dítěti při přípravě do školy ü mluvit běžně mluvenou češtinou, ü příprava již v MŠ ü pozitivní vztah k dítěti Škola – učitelé ü dostatek informací o problematice SP ü plné pochopení a porozumění pro dítě a jeho problémy ü spolupráce s rodiči SP dítěte ü chovat se stejně jako k ostatním žákům ü informovat děti ve třídě o sluchadle; vysvětlit jim, proč SP žák sedí na určitém místě; jak se k němu mají chovat; jak s ním mají správně komunikovat Škola – spolužáci ü brát ohled na vadu SP spolužáka, ale nepřehánět pomoc ü důležitý je příklad učitele – rozdělit žákům úkoly (pomoc při obstarávání poznámek, prohlídka školy,..) ü soužitím se ostatní děti stávají citlivější, učí se být pohotovější, pomáhat nejen jednorázově, ale jako postoj Program integrace SP dětí do běžných zařízení zahrnuje: • posouzení vhodnosti integrace a jejího způsobu v týmové spolupráci (logoped, psycholog, příp. sociální pracovnice) • doporučení vhodného předškolního a školního zařízení pro každé jednotlivé dítě • metodickou a odbornou pomoc pedagogům běžné školy či jiných výchovných institucí formou konzultací, návštěv a hospitací pracovníka v běžné škole, případně návštěvy pedagoga v SPC; informace o vhodných kompenzačních pomůckách a reedukačních materiálech • další speciálně pedagogická a logopedická péče o jednotlivé děti za koordinované spolupráce SPC, školy a rodiny