Okruhy ke státní závěrečné zkoušce Surdopedie Bakalářské studium 1. Úvod do surdopedie – vymezení základních terminologických pojmů Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu oboru surdopedie 2. Historie péče o sluchově postižené Průkopníci vzdělávání neslyšících (obd. 16. – 17. století), rozvoj institucí, ústavů a škol pro sluchově postižené, historický vývoj koncepcí vyučování, milánský kongres, péče o sluchově postižené v českých zemích 3. Sluch Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky, screeningová vyšetření, psychologické zvláštnosti osobnosti sluchově postiženého 4. Řeč, hlas, artikulace sluchově postižených Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u sluchově postižených, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické, modulační faktory, charakteristika hlasového projevu u sluchově postižených, artikulace hlásek 5. Komunikace Charakteristika a význam mezilidské komunikace, komunikační formy slovní a neslovní podstaty u sluchově postižených, vizuálně motorické komunikační systémy - znakový jazyk, znakovaná čeština 6. Sluchová protetika Individuální sluchová protetika, přístroje pro individuální logopedickou péči, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a KI 7. Raná péče – zajištění včasné intervence SRP, SPC a formy spolupráce s rodinou, zdravotnická péče, depistáž, orientační a diagnostická vyšetření, situace rodičů sluchově postiženého dítěte, formy rané péče, výběr školského zařízení, sluchová výchova 8. Možnosti vzdělávání sluchově postižených Organizace vyučování u SP žáků, orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, využití znakového jazyka - sluchově postižený pedagog, možnosti vzdělávání SP – vzdělávací systém, integrace SP žáků a studentů 9. Komunita neslyšících Kulturní definice hluchoty – „Neslyšící“, organizace sluchově postižených, volnočasové aktivity osobnost SP, socializace a možnosti profesionální orientace SP, tlumočnické služby 10. Sluchová vada a další kombinovaná postižení Pojetí a klasifikace hluchoslepoty, etiologie, možnosti vzdělávání, organizace pro jedince s HS, charakteristika komunikačních forem osob s HS Literatura * Adresář služeb pro sluchově postižené 2005. Praha: FRPSP, 2005. (www.frpsp.cz) * BULOVÁ, A. Uvedení do surdopedie. In PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky.Brno: Paido, 1998. * BULOVÁ, A. Komunikace sluchově postižených. In VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. * EVANS, L. Totální komunikace. Struktura a strategie. Hradec Králové: Pedagogické centrum, 2001. * FREEMAN,R.D. et al. Tvé dítě neslyší? Praha: FRPSP, 1992. * GÜNTHER, K.B. Bilingvální vyučování neslyšících žáků základní školy. Praha: MŠMT. 2000. * HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. * HORÁKOVÁ, R. Úvod do surdopedie. In Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: MU, 2006, s. 127-143. * HORÁKOVÁ, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatřilová, D.(ed.) Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2006, s. 243-281. * HRONOVÁ, A., MOTEJZLÍKOVÁ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP, 2002. * HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. a 2. díl. Praha: Septima, 1997, 1998. * HRUBÝ, J., BAREŠOVÁ. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha: Septima, 1999 * JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima, 1998. * JANOTOVÁ, N., ŘEHÁKOVÁ, K. Surdopedie. Komunikace sluchově postižených. Praha: SPN,1990. * JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha: Septima, 1998. * KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených.Praha: Karolinum, 2002. * LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. * LEONHARDT, A. Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. Bratislava: Sapientia, 2001. * LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia, 2000. * LUDÍKOVÁ, L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc:Univerzita Palackého, 2001. * LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Scientia, 2001. * MACUROVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk. (Úvodní poznámky). Speciální pedagogika, 2001,roč.11,č.2. * MACUROVÁ, A. Proč a jak zapisovat znaky českého znakového jazyka. In Speciální pedagogika. 1996, roč. 6, č. 1. * NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie I. Poruchy komunikačního procesu způsobené sluchovými vadami. Praha: 1994. * NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie II. Základy fyziologie a patofyziologie řeči, diagnostika a léčba poruch řeči. Praha: 1997. * POTMĚŠIL, M. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Fortuna, 1999. * POTMĚŠIL, M. Všeobecný slovník českého znakového jazyka A-N. Praha: Fortuna, 2002 * POTMĚŠIL, M. Všeobecný slovník českého znakového jazyka O-Ž. Praha: Fortuna, 2004 * POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc: UP, 2003 * POUL, J. Jak vést neslyšící dítě k četbě.Praha: Knihovna časopisu GONG, 1991. * POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: Paido, 1996. * PULDA, M. O výuce odezírání. Praha: Knihovna časopisu Gong, 1990. * PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1992, 1994. * PULDA, M. Včasná sluchově řečová výchova malých sluchově postižených dětí. Brno: MU, 2002 * PULDA, M. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. Brno: Paido, 2000 * RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. et al. Speciální pedagogika. Olomouc: Vydavetelství Univerzity Palackého, 2003. * SOBOTKOVÁ, A. Edukace dětí a žáků se sluchovým postižením,In VÍTKOVÁ, M.: Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno, MSD, 2003. * SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003 * SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002. * SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2000. * STRNADOVÁ, V. Potom ti to povíme. Praha: Česká unie neslyšících, 1994. * STRNADOVÁ, V. Jaké je to neslyšet. Praha: Česká unie neslyšících, 1995. * STRNADOVÁ, V. Hluchota a jazyková komunikace. Praha: FF UK, 1998. * STRNADOVÁ, V. Hádej co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Helix, 2001. * SVOBODOVÁ, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima, 2005 * ŠEDIVÁ, Z. Rozvíjení sociální dovedností sluchově postižených. Praha: Septima, 1997, 1998 * ŠEDIVÁ, Z. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima: 2006 * ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie a fonoatrie. Brno: Paido, 1999. * VANĚČKOVÁ, V. Výchova řeči sluchově postižených dětí. Praha: Septima, 1996 INTERNETOVÉ ODKAZY: * www.cktzj.com * www.ruce.cz * www.ticho.cz * www.pevnost.com * www.lorm.cz * www.teiresias.muni.cz * www.frpsp.cz ČASOPISY: * Speciální pedagogika * Gong * Unie * INFO Zpravodaj * Doteky