Okruh č. 7 Předpoklady úspěšné rehabilitační péče o SP dítě * včasná diagnostika sluchového postižení * včasné přidělení sluchadel – ideální již od ½ roku věku dítěte, případně operace KI mezi 1-2 rokem * včasná reedukace sluchu a řeči Současná situace * u 30% SP dětí je sluchová vada diagnostikována do konce 2. roku * nejdříve je odhalena těžká nedoslýchavost a hluchota * rodiče často odhalí SP velmi brzy Důvody pro zahájení rané péče * fázovitost vývoje a velká plasticita mozku – ideální intenzivní stimulace do 2 let (senzitivní vývojová perioda) * důsledky opožděné péče – poruchy vnímání, poruchy sociálních vztahů, emocionální poruchy, opožděný vývoj řeči,… Středisko rané péče (SRP) – Zákon o sociálních službách č. 108/2006, služby rané péče jsou zajišťovány v rámci služeb sociální prevence * sociální služba zaměřená na pomoc a podporu rodiny dítěte s postižením * sociální integrace rodiny a minimalizace důsledků postižení na vývoj dítěte * klientem je celá rodina * služba je poskytována převážně v přirozeném prostředí (péče terénní, ambulantní) * spolupráce se systémem zdravotní péče V ČR zajišťována včasná intervence u sluchově postižených v rámci střediska rané péče pro sluchově postižené - SRP Tamtam * v Praze 2001 (www.tamtam-praha.cz), v Olomouci 2005 * podpora rodin malých dětí se sluchovým postižením do 4 let, resp. do 7 let při kombinovaném postižení * cílem je vybavit rodiče informacemi a dovednostmi – snižování míry negativních vlivů zdravotního postižení, integrace dítěte i rodiny do běžného života společnosti, podpořit přípravu dítěte pro následující stupeň výchovně-vzdělávací soustavy. Speciálně pedagogická centra (SPC) – Vyhláška č. 72/2005 * cílem je poskytnutí komplexní péče SP dětem a mládeži od raného dětství až do ukončení přípravy na povolání * SPC používá stejné metody jako škola, při které je zřízeno * soustavná a systematická speciálně pedagogická a logopedická péče o SP děti a mládež * péče a pomoc SP dětem integrovaným v běžných zařízeních * rozvoj sluchu = sluchové cvičení Metody sluchové výchovy * unisenzoriální (monosenzoriální)- mluvení do ucha, kdy se dítě učí rozeznávat samohlásky, pak teprve využití sluchadel » vždy bez odezírání * E. Wedenberg (Švédsko): staví na zachovaném sluchu, pak teprve bere na pomoc zrak * Schmidt-Giovanini (Švýcarsko) * multisenzoriální * komplexnost smyslového vnímání – součinnost analyzátoru sluchového a zrakového -sluchová výchova na základě odezírání a současně používaní znaků či prstové abecedy * A. a I. Ewingovi (Anglie) * J. Tracy (USA) – Tracyho korespondenční kurzy, učení se všemi smysly * reflexivní metoda mateřské řeči Van Udena (Holandsko) Doporučená literatura k tématu: HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. HORÁKOVÁ, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatřilová, D.(ed.) Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, Brno: MU, 2006, s. 243-281. SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. Hypertextové odkazy: www.tamtam-praha.cz, www.frpsp.cz