Manuál o rané péči v MoravskoslezskéM kraji ManuáloranépéčivMoravskoslezskémkraji Raná péče ­ terénní sociální služba Péče o rodinu s dítětem s postižením je jednou z priorit sociální politiky, proto byla v roce 2005 na zadání Moravskoslezského kraje vypracována studie o pojetí rané péče v kraji. Z výstupu studie vyplynulo, že jedním z nedostatků v této oblasti je malá informovanost odborné veřejnosti o rané péči. Dětští lékaři, lékaři specialisté, další odborníci a pracovníci sociálních úřadů by měli být prvními, kdo potřebné rodiny informuje o rané péči a nabídne jim kontakt na pracoviště rané péče. Z této situace vzešla potřeba vydat informační materiál, který by jasně a stručně charakterizoval ranou péči. Definice služby rané péče Raná péče je terénní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do sedmi let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je ohrožen v důsledku nepříznivé sociální situace. Služba je zaměřena na podporu rodiny a podporu vývoje dítěte s ohledem na jeho specifické potřeby. Služba se poskytuje především v přirozeném sociálním prostředí osob. Cíle rané péče * snížit negativní vliv postižení nebo ohrožení na rodinu dítěte a na jeho vývoj * zvýšit vývojovou úroveň dítěte v oblastech, které jsou postiženy nebo ohroženy * posílit kompetence rodiny a snížit její závislost na sociálních systémech * vytvořit pro dítě, rodinu i společnost podmínky sociální integrace Cílové skupiny * rodiny s dětmi se zdravotním postižením ­ pracoviště má výčtem specifikovanou skupinu dle druhu zdravotního postižení, například: rodiny s dětmi s těžkým zrakovým a kombinovaným postižením, rodiny s dětmi s těžkým sluchovým a kombinovaným postižením, rodiny s dětmi s mentálním a kombinovaným postižením, rodiny s dětmi s autismem, rodiny s dětmi s těžkým tělesným postižením, rodiny s dětmi s poruchami v komunikaci * rodiny s dětmi, jejichž vývoj je ohrožen v důsledku nepříznivé sociální situace Dalším určujícím vymezením je věk dítěte, tj. od narození do nejvýše sedmi let. Kritéria vymezení služby rané péče Poskytovatel (středisko rané péče): * má jasně vymezenou cílovou skupinu * má vymezený cílový region * má vymezenou kapacitu * má vytvořenou metodiku pro poskytování služeb rané péče konkrétní cílové skupině * naplňuje standardy a principy rané péče * opakovaně poskytuje konzultace v přirozeném prostředí rodin (jedná se o službu terénní - minimálně 75% konzultací se odehrává v rodině) * má k dispozici odborníky s odpovídajícím vzděláním * poskytuje odborné programy s ohledem na specifika cílové skupiny Průběh služby Informace o poskytovatelích rané péče a nabídce služeb pro konkrétní cílové skupiny v daném regionu předává rodičům dítěte lékař (neonatolog, pediatr nebo specialista), sociální pracovník nebo případně další odborník, např. psycholog. Rodina, která má zájem o služby rané péče, kontaktuje konkrétního poskytovatele rané péče. Dojde k předání informací o podmínkách a průběhu služby. Po zjištění potřeb dítěte a jeho rodiny dochází k plánování služby a podpisu dohody. Frekvence konzultačních návštěv v rodině je dána její aktuální potřebou. Zpravidla se pohybuje v intervalu jeden měsíc až (maximálně) tři měsíce, v případě potřeby jsou konzultace častější. Součástí průběhu služby je pravidelné vyhodnocování dosahování cílů rodiny a plánu rané péče. Rodina může službu ukončit kdykoli, poskytovatel pouze na základě důvodů uvedených v dohodě. Před ukončením služby pracovník rané péče spolu s rodinou vyhledává návaznou službu a zpracovává pro rodiče závěrečnou zprávu o celkovém průběhu rané péče. ManuáloranépéčivMoravskoslezskémkraji Základní činnosti při poskytování rané péče obsahují Podporu vývoje dítěte * stimulační programy a techniky, terapie pro dítě * poradenství při výběru vhodných metod práce s dítětem * zapůjčování pomůcek a hraček, poradenství při jejich výběru Podpora rodiny * depistáž (včasné vyhledání klienta) * krizová intervence a podpora v těžké životní situaci * výchovné, psychologické, odborné a sociální poradenství * posilování rodičovských kompetencí * upevňování a nácvik dovedností rodičů, které napomáhají přiměřenému vývoji dítěte a soudržnosti rodiny * vzdělávání rodičů, půjčování literatury * podpora výměny zkušeností - pořádání setkání rodičů * pomoc při prosazování práv a zájmů Působení na společnost: * mezioborová spolupráce * vzdělávání laické i odborné veřejnosti * komunitní práce PROFIL PRACOVNÍKA RANÉ PÉČE Kritéria pro přijímání pracovníků jsou předmětem zřizovatelů, níže popsaný profil uvádíme jako příklad dobré praxe. Základní požadavky na pracovníky v rané péči jsou uvedeny ve Standardech rané péče. Tým pracovníků v rané péči Odborníci v týmu musí odpovídat rozsahu a určení cílové skupiny pracoviště. Na jednom pracovišti by měli být minimálně dva terénní pracovníci, další pracovníci mohou být externí odborníci. Terénní pracovník (poradce rané péče) Vzdělání: VŠ nebo VOŠ v oboru speciální pedagogika, sociální práce, psychologie, případně zdravotního oboru. K plné kvalifikaci musí poradce absolvovat akreditovaný kurz poradce rané péče garantovaný Asociací pracovníků v rané péči. Dále jsou doporučeny kurzy krizové intervence, kurz rodinné terapie a kurzy dle specifik cílové skupiny. Dokud na pracovišti není kvalifikovaný poradce, funguje pracoviště za podpory členů Asociace pracovníků v rané péči. Osobnostní předpoklady a předpoklady pro výkon práce v rané péči: Poradce je odborný pracovník, musí zvládat techniky podpory rodiny a intuitivního rodičovství, podpory člověka v dlouhodobé těžké životní situaci a techniky podpory vývoje dítěte v raném věku. Zvládá provázení rodiny dítěte s postižením, je schopen práce s dětmi. Má všeobecný přehled, organizační schopnosti, komunikační předpoklady, schopnost naslouchat, dále je kreativní, flexibilní, je ochoten se dále vzdělávat. Kvalita služby rané péče Služby jsou poskytovány v souladu se Standardy kvality sociálních služeb (vydanými Ministerstvem práce a sociálních věcí České republiky), v souladu se Standardy rané péče a zákonem o sociálních službách. Každý poskytovatel služby rané péče má vypracovanou metodiku poskytování služeb rané péče v souladu se Standardy kvality sociálních služeb. Podrobné informace o rané péči a kontakty na poskytovatele jsou uvedeny na stránkách Asociace pracovníků v rané péči www.asociace-ranapece.unas.cz PRINCIPY SLUŽBY RANÉ PÉČE Pracovníci poskytující služby rané péče se řídí těmito principy a naplňují je: Princip důstojnosti Respektovat individualitu dítěte a kulturní, sociální a výchovné zvláštnosti každé rodiny. * jednat s klientem v každé situaci dle zásad partnerství * prostor pro ambulantní programy je zařízen a vyzdoben tak, aby klienta neurážel a nesnižoval jeho důstojnost * dokumentace je vedena s ohledem na důstojnost klienta Princip ochrany soukromí klienta Během konzultace v domácím prostředí klienta vstupuje pracovník služeb rané intervence pouze na ta místa, kam je zván. * veškeré informace o klientovi jsou poskytovány pouze s jeho souhlasem * s dokumentací o klientovi se nakládá jako s důvěrným materiálem Princip zplnomocnění Pracovník respektuje právo klienta na kvalifikované a objektivní informace v množství, jaké si vyžádá právo a zodpovědnost klienta rozhodovat o sobě. * při plánování a hodnocení programu služeb rané intervence jsou rodiče členy interdisciplinárního týmu * služby rané intervence podporují právní vědomí rodin a sounáležitost klientských skupin Princip nezávislosti Služby rané intervence podporují u rodičů a dítěte schopnosti nacházet a využívat vlastní zdroje ke zvládnutí situace, v níž se nacházejí. * služby jsou klientovi poskytovány takovým způsobem, aby nečinily rodinu závislou na žádné výchovně-vzdělávací instituci ani pobytové (ústavní) instituci, od nichž musí být služby rané intervence obsahově, finančně i personálně odděleny Princip týmového přístupu a komplexnosti služeb Spolupráce externích i interních členů v interdisciplinárním týmu a jejich vzájemná informovanost přináší ve svých důsledcích kvalitativní, časové a ekonomické výhody pro klienta a spo- lečnost. * klient je zván k rozhodujícím jednáním Princip přirozenosti prostředí Převážná část služeb je klientům (podle specializace pracoviště) poskytována v přirozeném prostředí dítěte, tj. v rodině. * služby rané intervence volí takové metody, které podporují přirozené prostředí v rodině i komunitě dítěte, kde je speciálního pouze tolik, kolik je nezbytně třeba * pracovník si domlouvá domácí konzultace tak, aby respektoval běžný chod a rytmus rodiny Princip práva volby Klient se může rozhodnout pro přijetí či nepřijetí nabízených služeb. * služby rané intervence jsou koncipovány na základě spolurozhodování o výběru služeb a tvorbě individuálního plánu Princip kontinuity péče V rámci ukončování péče je klient informován o návazných službách a je mu nabídnuto jejich zprostředkování v regionu. * služby rané intervence podporují sociální integraci dítěte a jeho rodiny v rámci komunity a regionu Zdroje použité v textu: Standardy rané péče (rok 2000) Standardy kvality sociálních služeb (rok 2000) Textové materiály Společnosti pro ranou péči Manuál o rané péči v Moravskoslezském kraji vytvořil kolektiv autorů Slezské diakonie, Poradenského střediska pro rodinu a dítě ,,RaD", Společnosti pro ranou péči a Krajského úřadu Moravskoslezského kraje. Konečný zpracovatel: Slezská diakonie ­ Poradna rané péče při středisku Benjamín, Krnov Manuál připomínkovali členové Asociace pracovníků v rané péči. Foto: Fotoarchiv Společnosti pro ranou péči - Střediska rané péče Ostrava, fotoarchiv Slezské diakonie - Poradny rané péče při středisku Benjamín, Krnov. Design a produkce: Agentura API s.r.o. Rok vydání 200 Moravskoslezský kraj Krajský úřad 2. října 7 702 Ostrava Tel.: 595 22 222 Fax: 595 22 2 E-mail: posta@kr-moravskoslezsky.cz www.kr-moravskoslezsky.cz