Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání základní škola speciální (2008) Organizace vzdělávání: •Se souhlasem MŠMT až 10 ročníků –1. stupeň – 1. – 6. ročník –2. stupeň – 7. – 10. ročník •Vyučovací jednotka může být rozdělena na více jednotek, dle schopností a potřeb Ž •O zařazení rozhoduje ředitel školy •Zařazení může předcházet diagnostický pobyt (2-6 měsíců, 73/2005 Sb., par. 9) Povinnost školní docházky: •9 školních let •Odklad nejvýše do 8 let věku dítěte •Max. do 18 let (vyj. 20let, 26 let) •základy vzdělání Rozdělení: •RVP ZŠS má 2 díly: •1. díl – Vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením •2. díl – Vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami •Část D – Vzdělávání žáků s kombinací postižení Vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením – 1. díl •Základy vzdělání •10letá školní docházka •Učivo: osvojení základních vědomostí a dovedností v jednotlivých vzdělávacích oblastech a oborech, prakticky zaměřené činnosti a dovednosti Klíčové kompetence •Kompetence k učení: •Ovládá základy čtení, psaní, počítání •Chápe pochvalu jako motivaci k dalšímu učení •Používá učebnice •Uplatňuje získané zkušenosti v praktických situacích •Ovládá elementární způsoby práce s počítačem RVP ZV-LMP •využívá vhodné naučené metody, strategie učení včetně mnemotechnických pomůcek a jiné pomocné techniky •pracuje s učebnicemi, učebními materiály a učebními pomůckami •poznává vlastní pokroky a uvědomuje si problémy, které mu brání v učení •používá základní pojmy z různých vzdělávacích oblastí •dokáže vyhledávat a využívat informace v praktickém životě •chápe obecně používané termíny, znaky a symboly •uvědomuje si význam vzdělání v kontextu s pracovním uplatněním •Kompetence k řešení problémů: •Překonává problémy přiměřeně svým možnostem •Řeší známé a opakující se situace na základě nápodoby •Ví, na koho se může obrátit o pomoc •Nenechá se odradit nezdarem •RVP ZV-LMP •vnímá problémové situace, rozpozná problémy a hledá nejvhodnější způsob řešení •řeší samostatně běžné životní situace a přiměřeně ke svým možnostem překonává životní překážky •přijímá důsledky svých rozhodnutí •nenechá se při řešení problému odradit nezdarem •dokáže popsat problém a svěřit se s ním, při řešení složitějších problémů požádá o radu a řídí se jí •dokáže přivolat pomoc v případě ohrožení vlastní nebo jiné osoby •Kompetence komunikativní: •Komunikuje přiměřeně svým schopnostem •Rozumí sdělení a dle svých možností reaguje •Vyjadřuje pocity, nálady, prožitky vhodně •Zvládá jednoduchou písemnou komunikaci •Využívá získané komunikační schopnosti pro vytváření soc. vztahů •RVP ZV-LMP •vyjadřuje se srozumitelně v ústním projevu a umí vést dialog •rozumí obsahu sdělení a přiměřeně na něj reaguje •využívá tištěné informace k rozvoji vlastních vědomostí, rozumí běžně užívaným textům, záznamům a obrazovým materiálům •zvládá jednoduchou formu písemné komunikace •vyjadřuje své názory a postoje a umí vhodnou formou obhájit svůj názor •využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi •Kompetence sociální a personální: •Má základní představu o vztazích mezi lidmi •Orientuje se v prostředí, ve kterém žije •Uplatňuje návyky společenského chování •Rozpoznává nevhodné a rizikové chování, je seznámen s důsledky •Navazuje a udržuje vztah s vrstevníky, respektuje druhé lidi •Uvědomuje si možné nebezpečí zneužívání vlastní osoby •RVP ZV-LMP •má povědomí o základních mravních hodnotách v rodině i ve společnosti •respektuje pravidla práce v týmu a svými pracovními činnostmi ovlivňuje kvalitu společné práce •rozpoznává nevhodné a rizikové chování, uvědomuje si jeho možné důsledky •navazuje a udržuje vztahy s vrstevníky, respektuje druhé lidi a snaží se upevňovat dobré mezilidské vztahy •posiluje sociální chování a sebeovládání, je vnímavý k potřebám starých, nemocných a postižených lidí •uvědomuje si nebezpečí možného psychického i fyzického zneužívání vlastní osoby •Kompetence občanské: •Využívá osvojené návyky a dovednosti k zapojení e do společnosti •Má povědomí o základních právech a povinnostech občanů •Dodržuje základní společenské normy a pravidla soužití •Chrání své zdraví, dodržuje naučené stereotypy chování zdravého životného stylu •V krizových situacích se dokáže chovat dle pokynů druhé osoby •RVP ZV-LMP •zná základní práva a povinnosti občanů, respektuje společenské normy a pravidla soužití •zvládá běžnou komunikaci s úřady •chápe nebezpečí rasizmu a xenofobie •chrání své zdraví, uvědomuje si význam zdravého životního stylu, podílí se na ochraně životního prostředí •dokáže se chovat v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka podle pokynů kompetentních osob a uplatnit osvojené dovednosti a postupy •Kompetence pracovní: •Osvojené hygienické návyky, zvládá sebeobsluhu •Zvládá základní pracovní dovednosti •Pracuje podle naučeného pracovního postupu •Soustředí se na pracovní výkon a je schopen vytrvat při plnění •Respektuje pravidla práce v týmu •Přijímá posouzení výsledků své práce •Dodržuje zásady bezpečnosti, ochrany zdraví, hygieny •RVPZV-LMP •zvládá základní pracovní dovednosti, operace a postupy, rozšiřuje své komunikační schopnosti při kolektivní práci •má vytvořen pozitivní vztah k manuálním činnostem •dodržuje zásady bezpečnosti, ochrany zdraví, hygieny práce, ochrany životního prostředí a společenských hodnot a uplatňuje je při pracovních činnostech •pracuje podle daného pracovního postupu, návodu, náčrtu a orientuje se v jednoduché technické dokumentaci •je schopen pracovní výdrže, koncentrace na pracovní výkon a jeho dokončení •reálně posoudí výsledek své práce i práce ostatních •má konkrétní představu o pracovních činnostech běžných profesí •využívá získané znalosti a zkušenosti a vytváří si představu o možnostech svého budoucího pracovního uplatnění Rámcový učební plán: •2. stupně: •1. stupeň: 1. – 6. ročník, –Celková časová dotace: 135 h –Disponibilní časová dotace: 10h •2. stupeň: 7. – 10. ročník –Celková časová dotace: 114 h –Disponibilní časová dotace: 11h –Průřezová témata: v obou stupních, povinnost realizovat vždy nejméně 3 Vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami – 2. díl •Pojetí vzdělávání: –Odlišné metody práce, upravené podmínky –Individualizované vyučování –Vnitřní členění třídy podle úrovně schopností –Režim dne (výuka, odpočinek, hra) –Prostorové a materiální vybavení •Obsah vzdělávání: –Sebeobsluha, hygiena, stravování –Program prostupný s RVP ZŠS pro SMP (1. díl) Klíčové kompetence: •Kompetence k učení: •Rozumí jednoduchým pojmům •Pozná a rozlišuje základní piktogramy •Pozná tiskací písmena •Napodobuje předvedené pohyby a činnosti •Používá učební pomůcky •I. díl •Ovládá základy čtení, psaní, počítání •Chápe pochvalu jako motivaci k dalšímu učení •Používá učebnice •Uplatňuje získané zkušenosti v praktických situacích •Ovládá elementární způsoby práce s počítačem •Kompetence k řešení problémů: •Řeší známé situace na základě opakování nebo nápodoby •Chápe a plní jednoduché příkazy •Orientuje se v okolním prostředí •Orientuje se v časovém režimu dne •I. díl •Překonává pocit strachu •Překonává problémy přiměřeně svým možnostem •Řeší známé a opakující se situace na základě nápodoby •Ví, na koho se může obrátit o pomoc •Nenechá se odradit nezdarem •Kompetence komunikativní: •Poznává známé osoby a dorozumívá se s nimi verbálními nebo nonverbálními formami komunikace •Reaguje na své jméno •Reaguje na jednoduché pokyny •Vyjadřuje své potřeby, pocity, nálady různým způsobem •Dokáže pozdravit a reagovat na pozdrav vhodným způsobem •I. díl •Komunikuje přiměřeně svým schopnostem •Rozumí sdělení a dle svých možností reaguje •Vyjadřuje pocity, nálady, prožitky vhodně •Zvládá jednoduchou písemnou komunikaci •Využívá získané komunikační schopnosti pro vytváření soc. vztahů •Kompetence sociální a personální: •Uvědomuje si svou osobu prostřednictvím svého těla •Zná členy své rodiny a z nejbližšího okolí •Rozlišuje osoby různého pohlaví •Spolupracuje se svými učiteli a spolužáky •Chová se zdrženlivě k neznámým osobám •I. díl •Má základní představu o vztazích mezi lidmi •Orientuje se v prostředí, ve kterém žije •Uplatňuje návyky společenského chování •Rozpoznává nevhodné a rizikové chování, je seznámen s důsledky •Navazuje a udržuje vztah s vrstevníky, respektuje druhé lidi •Uvědomuje si možné nebezpečí zneužívání vlastní osoby •Kompetence pracovní: •Zvládá nejjednodušší úkony sebeobsluhy •Poznává a používá předměty denní potřeby •Rozlišuje předměty různé velikosti a tvaru, účelně je uchopuje a manipuluje s nimi •Využívá jednoduché pracovní techniky •Podílí se na jednoduchých pracovních činnostech •I. díl •Osvojené hygienické návyky, zvládá sebeobsluhu •Zvládá základní pracovní dovednosti •Pracuje podle naučeného pracovního postupu •Soustředí se na pracovní výkon a je schopen vytrvat při plnění •Respektuje pravidla práce v týmu •Přijímá posouzení výsledků své práce •Dodržuje zásady bezpečnosti, ochrany zdraví, hygieny Rámcový učební plán •1. – 10. ročník –1.stupeň 1.-6. ročník, 2. stupeň 7.-10. ročník –Celková časová dotace: 230 h –Týdně min.: 18 h, max.: 24 h •Týdenní časová dotace musí být upravena dle individuálních podmínek a zdravotního stavu dítěte •Disponibilní časová dotace. 10 h Část D – Vzdělávání žáků s kombinací postižení •Speciálně pedagogické postupy •Alternativní metody výuky •Připravenost pedagogů •Vhodné prostředí Podmínky: •Respektovat individualitu žáka, druh a hloubku postižení •Využití všech podpůrných opatření •Speciální pedagog ve všech předmětech •Úprava ŠVP a očekávaných výstupů potřebám a možnostem žáka •Funkce asistenta •Využití AAK