Okruhy: 1. Paradigma oftalmopedie. Historie péče o zrakově postižené u nás a v zahraničí. 2. Dopad zrakového postižení na osobnost jedince (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj těžce zrakově postiženého dítěte. 3. Anatomie zrakového orgánu. 4. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání. 5. Zrakové vady – typy zrakových vad, etiologie, projevy. Vyšetření zraku a zrakových funkcí. 6. Raná péče (RP) – teoretická východiska rané péče, formy a služby RP. Střediska RP (klienti a služby) 7. Zrakově postižené dítě v předškolním věku (předškolní výchova zrak. postiženého dítěte, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad) 8. Zrakově postižené dítě ve školním věku . Specifika výuky zrakově postižených. 9. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR. Brailleovo písmo. 10. Integrace/ Inkluze. Současné trendy v péči o zrakově postižené. 11. Péče o později oslepné občany – Tyfloservis o.p.s., Tyflocentrum o.p.s., SONS, Domovy pro zrakově postižené, Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha-Dědina 12. Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených 13. Dítě s kombinovaným postižením. Hluchoslepota. Doporučené literární a internetové zdroje: ČÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených . Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991 HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. : Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido. 2007. ISBN : 978-80-7315-159-1 HAMADOVÁ, P. Specifika vývoje a pedagogická intervence u zrakově postižených In OPATŘILOVÁ, D. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. 2006. ISBN 80-210-3977-9. s.193-242 JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové. Gaudeamus. 2002. ISBN 80-7041-041-8 KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65 KEBLOVÁ, A. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Praha: Septima, 1996 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., KUDELOVÁ I., Malé dítě s těžkým poškozením zraku, Paido, Brno, 1996 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-58-8 MONATOVÁ, L., Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska, Paido, Brno MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci – VUP, 2001. ISBN 80-244-0231-9 ŘEHÁK S. a kol. Oční lékařství. Učebnice pro lékařské fakulty. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p., 1989. ISBN 08-033-89 SOURALOVÁ, E., LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých dětí I, II, Scientia, Praha 2000 VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X VÁGNEROVÁ, M., Hadj – Moussová, Z., Psychologie handicapu, Karolinum, Praha, 2001 VÍTKOVÁ, M. a kol. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3 VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno. Paido. 2004. ISBN 80-7315-071-9 VOKURKA, M., HUGO, J. a kol. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2000. ISBN 80-85912-38-4 Internet: www.sons.cz www.ranapece.cz www.kafira.cz www.lorm.cz www.teiresias.muni.cz www.tyflocentrum.cz www.european-agency.org www.icevi.org www.tyfloservis.cz www.okamzik.cz www.spektravox.cz www.svarovsky.cz www.braillnet.cz