Možnosti výchovně-vzdělávací péče o sluchově postižené v ČR Situace po roce 1991 (dosud)- posun v možnostech vzdělávání SP n Integrace do běžných škol n Právo sluchově postižených na vzdělávání prostřednictvím nebo pomocí znakového jazyka n Zřizování nových škol pro SP (včetně soukromých škol) n Vytvoření podmínek pro metodu bilingválního vzdělávání n Rozšíření nabídky na sekundárním stupni vzdělávání o nové maturitní i nematuritní obory vhodné pro SP n Vydávání odborných publikací se surdopedickou problematikou n Vydávání učebnic a učebních textů pro sluchově postižené žáky a metodických materiálů pro učitele (na různých nosičích) n Zkvalitnění odborné a pedagogické přípravy a připravenosti učitelů žáků se SP n Vytvoření podmínek SP pro vysokoškolské studium Možnosti: - Integrace do běžných školských zařízení - Vzdělávání ve školách pro sluchově postižení Mateřské školy pro sluchově postižené - úzká spolupráce školy s SPC - doporučená docházka alespoň poslední rok před nástupem do základní školy Specifické úkoly mateřské školy n navazování komunikace n tvoření a rozvíjení hlasu n rozvíjení zrakového vnímání n rozvoj hmatového vnímání, motoriky n reedukace či edukace sluchu n rozvíjení řeči od nejranějšího věku a snaha vytvořit u dětí kladný vztah k mluvení n začátky čtení pomocí globální metody n dosažení funkční komunikace Základní školy pro sluchově postižené * volba vzdělávacího programu je plně v kompetenci ředitele školy, který zohlední při vypracování školního vzdělávacího programu * přístup ke vzdělávání mohou školy zvolit: * povinná školní docházka může být pro žáky se sluchovým postižením prodloužena o jeden rok, tedy desetiletá (školský zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 73/2005 Sb.) Střední školy pro sluchově postižené Maturitní obory n Střední škola pro sluchově postižené ve Valašském Meziříčí, obor: elektronické počítačové systémy n Střední pedagogická škola pro sluchově postižené, Hradec Králové obor: předškolní a mimoškolní pedagogika n Gymnázium pro sluchově postižené, Praha n Střední škola pro sluchově postižené, Praha (Výmolova) – obor: asistent zubního technika n Střední odborná škola pro sluchově postižené, Praha (Holečkova) – obor: hotelnictví - turismus, nebo nástavbové studium – obor: společné stravování n Střední škola pro sluchově postižené a Odborné učiliště v Brně – obory: informatika v ekonomice a oděvnictví n Střední odborné učiliště pro sluchově postižené v Hradci králové – tříleté nástavbové studium oboru dřevařská a nábytkářská výroba Nematuritní obory Střední odborná učiliště - kuchař, cukrářská výroba, pekař, prodavač a výrobce lahůdek, krejčí, zámečník, malíř interiérů, zahradník, operátor skladování - Praha, Brno, Olomouc, Hradec Králové, Ostrava, Valašské Meziříčí) Odborná učiliště - kuchařské práce, šití oděvů, obuvnické práce, keramické práce, cukrářské práce, malířské a natěračské práce, truhlářské práce, sklenářské práce, atd. - Hradec Králové, Praha, Brno, České Budějovice Studium sluchově postižených na vysokých školách n speciální studijní obory pro sluchově postižené tvoří: * „Výchovná dramatika neslyšících“ realizovaná na JAMU v Brně, Divadelní fakulta * „Čeština v komunikaci neslyšících“ na Filozofické fakultě UK v Praze, Ústav českého jazyka a teorie komunikace * jiné studijní obory jsou sluchově postiženým studentům přístupny v integrované formě a pro mnohé z nich je to vlastně první společné vzdělávání s intaktní populací. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky – Teiresiás * zřídila ho Masarykova univerzita v Brně v roce 2000 * jeho úkolem je: zajišťovat, aby studijní obory akreditované na univerzitě byly v největší možné míře přístupné také studentům nevidomým a slabozrakým, neslyšícím a nedoslýchavým, s pohybovým handicapem, případně jinak postiženým. * samostatné univerzitní pracoviště spolupracující se Studijním odborem a Akademickým psychodiagnostickým centrem Rektorátu MU, dále Poradenským centrem, Centrem jazykového vzdělávání a dalšími společnými pracovišti MU. * je výukovým centrem s rozsáhlou vlastní výukou (lektorské kurzy doplňující nebo nahrazující řádnou výuku, kurzy celoživotního vzdělávání), * má vlastní celouniverzitní studijní oddělení s právem registrace, zápisu a průběžné kontroly studia postižených studentů v Informačním systému MU, * je i poradenským a metodickým centrem pro středoškolské studenty * je výzkumným pracovištěm s vývojem vlastních technologických řešení, * a jako jediné v republice má charakter brailleského vydavatelství, celostátní vysokoškolské knihovny, tlumočnického centra a asistentského dispečinku. Samotným postiženým osobám zajišťuje Teiresiás speciálně služby: * poradenství o možnostech studia pro handicapované na MU * poradenství o průběhu přijímacích řízení a organizaci studia s handicapem * organizační zajištění zkoušek, registrace, zápisu, studentské úřední dokumentace, tisku * poradenské a organizační zajištění individuálního studijního plánu a speciální výuky * možnost využití speciální studovny s knihovnou a tiskárnou * kurzy informačních technologií se zaměřením na konkrétní handicap a konkrétní typ odborné práce * zápůjčky hardwaru a softwaru pro konkrétní typ odborné práce s handicapem * nácvik prostorové orientace zrakově postižených * dispečink digitalizačních a tiskových služeb * dispečink překladatelských a tlumočnických služeb pro sluchově postižené * dispečink asistentských služeb Literatura: n HORÁKOVÁ, R. Úvod do surdopedie. In Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: MU, 2006, s. 127-143. n SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. n KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. ČKTZJ, o.s., 2008 n Hypertextové odkazy: www.tamtam-praha.cz, www.frpsp.cz, www.ruce.cz,www.teiresias.muni.cz