MÉDIA Publicita Co je to publicita? * Publicita, rozšíření ve veřejnosti, uvedení ve známost (tiskem), zveřejnění; rozšiřování informací v prostředcích masové komunikace. (Všeobecná encyklopedie Diderot 1999)‏ Publicita K čemu nám je publicita? * k informování, přesvědčování a získávání veřejnosti pro jednotlivé záměry a akce * k získání, obnovování a posilování image organizace * k získávaní nových dobrovolníků * k získávání referencí pro sponzory a donátory Mediální scéna Kam si zajít pro publicitu – druhy médií * Tištěná média * Rádia * Televize * Tiskové agentury * PR a reklamní agentury * Internet Funkce médií l Informativní l Formativní l Komunikativní l Rekreativní Mediální strategie Plánování strategie • obsah aneb co (důvody, cíle, cílová skupina)‏ • forma aneb kde, jak a kdo (metody, způsoby, prostředky)‏ • časový plán aneb kdy (vybrat vhodnou dobu)‏ Mediální strategie Jaké máme prostředky * tisková konference * oznámení, pozvánka * tisková zpráva, tiskové prohlášení * výzvy, otevřené dopisy * mediální partnerství (exkluzivní spolupráce s vybranými médii)‏ * osobní kontakt s novinářem (zpravodajství, rozhovor, odpověď na požadavek novináře)‏ * akce Mediální taktika Pravidla hry * nikdy nezapomínejte na svůj vlastní důvod k rozhovoru * nikdy nelžete * novinář chce příběh * jste ve své profesi odborník, ale novinář ve své (většinou) také * no comment použijte jen v krajní nouzi * poslední slovo má vždy novinář Mediální nástroje Nejčastější formy předávání informací * Pozvánka, oznámení * Tisková zpráva a prohlášení * Tisková konference, brífink Mediální nástroje Tisková zpráva Proč píšeme tiskové zprávy: • když chceme novináře cíleně seznámit s určitými údaji nebo skutečnostmi * jako podklad pro tiskovou konferenci či akci * jako reakci na nějakou událost či stanovisko (tiskové prohlášení)‏ Mediální nástroje Struktura tiskové zprávy: • hlavička – název „tisková zpráva“, datum, logo • čelo zprávy - odpovídá na otázky kdo, co, kdy a kde • tělo zprávy - proč, jak a podrobnosti o události + citace • závěr zprávy * kontakty * přílohy Celá tisková zpráva by se měla vejít na jednu stranu formátu A4. Mediální nástroje Časté chyby při psaní tiskových zpráv * Chybí kontakt, nejasné místo konání, chybí čas a místo konání. * Přílohy e-mailu jsou příliš kapacitně objemné, je jich mnoho. Je tedy slušné nabídnout spíše možnost jejich zaslání až na vyžádání. * Pozor na formátování textu. * Neformátované maily bez diakritiky jsou nepřehledné. • Textové a obrazové přílohy jsou v nevhodném, málo používaném formátu, který příjemce nemůže otevřít. Připraveno s použitím • Burgr, R. Občanské iniciativy a publicita. Brno. Katedra mediálních studií a žurnalistiky Masarykovy univerzity, 2008. • Kraus B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008 • Vašků, V. Jak spolupracovat s médii. Praha. http://press-servis.ecn.cz, 2006.