Surdopedie PhDr. Pavla Pitnerová 29. 9. 2009 Význam sluchu: ■ rozvoj komunikace, sociálních vztahů, citových vazeb, ■ možnost získávání informací o věcech a dějích v okolí (nejen řečí), ■ základ pro vytvoření vnitřní řeči, pro rozvoj abstraktního myšlení, ■ pocit osobní jistoty a bezpečnosti, ■ vnímání pocitu rovnováhy, pohybu přímočarého i otáčivého a polohy těla v prostoru, ■ nositel varovných signálů, vnímání okolí. Důsledky sluchových vad ■ Oblast kognitivní: D zhoršená orientace v prostoru, ztráta zvukového pozadí, sluchové kontroly... ■ Oblast sociální (vztah k okolí): D zhoršená komunikace až společenská izolace, odlišnější orientace v sociálních hodnotách, vnímání světa může být zjednodušené a zdeformované ■ Oblast psychologická (osobnost): D citová nevyrovnanost, labilita, citová oploštělost, neadekvátní reakce, vztek, agresivita, psychická zátěž ■ Klasifikace Klasifikace podle doby vzniku ■ prelinguální - před začátkem rozvoje řeči ■ postlinguální - až po rozvoji mluvené řeči (ohluchlí) Klasifikace podle lokalizace (místa postižení) ■ periferní: D převodní (ve vnějším nebo ve středním uchu), D percepční (ve vnitřním uchu), D smíšené (kombinace převodní a percepční vady), ■ Centrální (v mozku, centrální nervové soustavě). Klasifikace podle etiologie ■ dědičné - většina vad sluchu je genetického původu ■ získané infekční choroby (zánět mozkových blan, meningitida, meningoencefalitida, příušnice), onemocnění centrální nervové soustavy (např. sklerosa multiplex), traumata (úrazy) hlavy a uší, d moderní agresivní chemoterapie, některé léky nachlazení, které změní průchodnost Eustachovy trubice a tím i možnosti ventilace středouší (i prostá rýma zhoršuje přechodně sluch u dětí), opakované hnisavé záněty středního ucha mohou způsobit přechodné i trvalé poškození struktury středního ucha. (Lejska, 2003) n akustické trauma. Stupeň sluchové poruchy: Odpovídající audiometrické ISO hodnoty: (průměr frekvencí 500, 1000, 2000, 4000 Hz) Projevy: 0 žádná porucha 25 dB nebo lepší (lepší ucho) Žádné nebo velmi lehké problémy se sluchem. Schopnost slyšet šepot. 1 lehká porucha 26-40 dB (lepší ucho) Schopnost slyšet a opakovat slova, která jsou mluvena normálním hlasem z 1 metru. 2 střední porucha 41-60 dB (lepší ucho) Schopnost slyšet a opakovat slova, která jsou mluvena hlasitou řečí zim. 3 těžká porucha 61-80 dB (lepší ucho) Schopnost slyšet nějaká slova, když jsou křičena do lepšího ucha. 4 velmi těžká porucha, včetně hluchoty 81 dB a větší (lepší ucho) Neschopnost slyšet a porozumět hlasu, který je křičen. Omezující sluchová porucha: Dospělí: 41 dB a více (lepší ucho) (disabling hearing impairment) Děti do 15 let včetně: 31 dB a více (lepší ucho) Klasifikace sluchových vad a poruch (Vrcholní mezinárodní společnost audiologu BIAP) 1. Normální (lehce podprůměrný sluch) 2. Lehká porucha sluchu 3. Střední porucha sluchu a) 1. stupně b) 2. stupně 4. Těžká porucha sluchu a) 1. stupně b) 2. stupně 5. Velmi těžká porucha sluchu a) 1. stupně b) 2. stupně c) 3. stupně 6. Upíná ztráta sluchu (Cophosis) ztráta: 0-20 dB ztráta: 21 - 40 dB ztráta: 41 - 55 dB ztráta: 56 - 70 dB ztráta: 71 - 80 dB ztráta: 81 - 90 dB ztráta: 91-100 dB ztráta: 101-110 dB ztráta: 111-119 dB ztráta: 120 dB a více Terminologie ■ Sluchová vada = trvalý stav x ■ Sluchová porucha = dočasný stav ■ sluchová porucha přestavuje řešitelný problém, může však vyústit i ve sluchovou vadu!!! Vyšetření sluchu klasická sluchová zkouška - na základě opakování slov, která vyšetřující předříkává hlasitě i šeptem, hodnotí se vzdálenost, ze které vyšetřovaný slova slyší a rozumí jim, subjektivní audiometrie prahová tónová audiometrie - pomocí generátorů různých tónů a šumů různé intenzity a na různých frekvencích se postupně vyšetřují obě uši, výsledek se zaznamenává do audiogramu slovní audiometrie - vyšetřovanému se pouští sestavy deseti slov, které musí opakovat, postupem od silnější intenzity k nižší se najde práh srozumitelnosti, D speciální nadprahové testy objektivní audiometrie metody akustické ■ tympanometrie - měření množství akustické energie ve vnějším zvukovodu, které se odráží od blanky bubínku ■ otoakustické emise (OAE) - zjišťování aktivní činnosti vnitřního ucha metody elektrofyziologické ■ vyšetření pomocí evokovaných potenciálů (BERA) - pomocí elektrod, přilepených za uši a na čelo, se sbírají informace o elektrickém impulsu, procházejícím po mozkových drahách od ucha do kmene mozkového. Možnosti korekce sluchu: ■ slúchadlo ■ implantovatelne slúchadlo, středoušní implantát ■ kochleární implantát, kmenový implantát Slúchadla „elektroakustické přístroje, které zesilují a modulují zesílené zvukové signály vedené do sluchového analyzátoru podle typu a stupně sluchové vady." Přidělena a nastavena foniatrem na základě odborného audiologického vyšetření. Na zakoupení sluchadel částečně přispívá pojišťovna. Kochleární implantát „elektronické zařízení, které dráždí elektrickým proudem nervová zakončení sluchového nervu v hlemýždi (cochlea)." ■ Indikace v případě, že při používání slúchadla se nezjistí dostatečný rozvoj (sluch, řeč) a když nejsou poškozeny vláskové buňky. Rehabilitační péče Mezi předpoklady úspěšné rehabilitační péče o sluchově postižené dítě patří: ■ včasná diagnostika, ■ včasné přidělení sluchadel, ■ včasná a správná reedukace sluchu a řeči, ■ rodinné zázemí, ■ spolupráce níže uvedených složek komplexní péče. Komplexní péče ■ Zdravotnická zařízení ■ Speciální pedagogická péče ■ Vzdělávací systém ■ Rodinná péče