Nedoslýchaví PhDr. Pavla Pitnerová 27. 10. 2009 o Nedoslýchavé A. Leonhardt (2001, str. 72) definuje jako „osoby, jejíž poškození sluchového orgánu způsobuje narušení sluchového vnímání do té míry, že pomocí sluchadel môže vnímat mluvenou řeč a i když omezeně, sluchovou zpětnou vazbou môže kontrolovat vlastní řeč." Věk nalezení minimální sluchové vady (do 40 dB) 50% (Lejska - web) 20% i i 20% 10% 1-2 3-4 5-6 7-8 9-10 11-12 Sluchově postiženým dětem chybí: o schopnost zaměřit pozornost na konkrétní akustický signál, o schopnost výběru relevantního signálu (např. řeči ve směsici jiných), o schopnost porovnat dva akustické signály, o schopnost doplnit chybějící část slova podle slovního vzoru uloženého v paměti, o schopnost doplnit slovo do věty tak, aby dávala smysl, o schopnost tvořit slova z nabídnutých hlásek, o schopnost směrového slyšení (Lejska, 2003). Řeč sluchově postižených Při lehkých vadách (do 40 dB) nastupuje u dítěte normální (nebo jen mírně opožděný) vývoj řeči. Objevují se jen problémy s výslovností některých hlásek. Už i tyto vady by měly být v brzkém věku korigovány sluchadly. Při středně těžkých vadách (40 až 60 dB) je třeba, aby dítě co nejvíce nosilo slúchadla. Je to tzv. boj o minuty. Vývoj řeči je opožděný, ale při domácí i logopedické péči lze dosáhnout výborných výsledků. o Při těžkých ztrátách sluchu (60 až 80 dB) je většina běžných domácích zvuků mimo dosah dítěte. Při včasném zachycení, intenzivní práci doma, soustavné logopedické péči, vhodných sluchadlech a troše inteligence a píle, může vystudovat. o Při tzv. praktické hluchotě (80 až 100 dB) se za pomoci dobrých sluchadel může naučit mluvit, bude hůř číst a vyslovovat (zvláště sykavky, které nedokontroluje sluchem). Logo Logopedická péče Nejdřív motorika... Rozvoj hrubé motoriky je podmínkou pro rozvoj motoriky jemne a motoriky mluvidel. ^dechová cvičení r hmatová cvičení o sluchová cvičení - rozeznávání zvuku o cvičení pozornosti o poznávání barev o gymnastika mluvidel o rytmická a hlasová cvičení o rozvíjení pasivní slovní zásoby o potom aktivní slovní zásoba... o nácvik jednoduché denní frazeológie (pozdrav, prosby,...) o vyprávění podle předlohy o a teprve nakonec nácvik artikulace. principy logo terapie všeobecné principy: o motivace o podmiňování -odměny o zpětná vazba o opakování o automatizace osvojených dovedností pedagogické principy: o uvedomelosti o aktivity o náklonnosti o soustavnosti o trvalosti o posloupnosti o individuálního přístupu principy logo terapie specifické logopedické principy: o minimální akce - jakékoli cvičení by nemělo působit námahu o relaxace - zklidnění při navazování kontaktu o komplexnost - týmový přístup o symetričnost terapeutického vztahu - v doprovodu rodičů, terapeut je rodičům partnerem ne nadřazený o multisenzoriální jDřístup nebo monosenzionární - dle potřeby, zaměřen na konkrétní postižení o včasná stimulace o imitace přirozeného, normálního vývoje řeči o překonávání komunikační bariéry - nechuť komunikovat o konkrétnější principy při terapii jednotlivých druhů NKS - nap)ř. při dyslalii - princip užívání pomocných hlásek -každá z poruch má ještě konkrétnější ped. přístupy přírodní zvuky a onomatopoa o zkoušíme při různých hrách, o dítě si přirozeně trénuje artikuiaci hlásek o např. had syčí sss.., vítr dělá ffíí.., mašina jede ššš... Integrace podmínky integrace, spolupráce s SPC, služby poskytované SPC integrovaným žákům, učitelům běžných škol a rodičům Kritéria pro integraci (Janotová, Svobodová, 1998) o Dítě (školní zralost, připravenost, užívání pomůcek, postoj k sobě). o Rodina (aktivní spolupráce, reálná očekávání, pozitivní vztah). o Škola (ředitel/ka, učitelé, žáci). o SPC (poradenství). o Prostředky speciálně-pedagogické podpory (asistent, kompenzační a rehabilitační pomůcky, úprava podmínek). o Forma integrace (individuální, skupinová). o Další faktory (sociálně-psychologické mechanismy). Výhody integrace (Janotová, Svobodová, 1998) o v místě bydliště o identifikace se skupinou slyšících o běžná škola je výzvou, podnětem o dostatek mluvních vzorů o lepší školní a řečové výkony o musí se vyrovnávat se všedními potížemi o význam pro zdravé děti o lepší návaznost - střední a vysoké školy. Nevýhody integrace (Janotová, Svobodová, 1998) o učitel si nemusí uvědomovat odlišnost přístupu o dítě se může cítit izolované o velký počet žáků ve třídě o neochota spolužáků pomáhat o špatná akustika, hladina hluku o větší vytížení rodičů. Příprava školy na přijetí žáka o Materiální a finanční zabezpečení o Podmínky běžného fungování žáka ve škole o IVP o Organizace a forma výuky o Hodnocení o Mimoškolní aktivity organizované školou o Existence integračního týmu a koordinátora integrace na škole o Role a postavení asistenta o Odborné zajištění integrace o Vztah spolužáků k integrovanému žákovi o Komunikace rodičů žáka se školou Podmínky vzdělávání: o právo na výběr vzdělávací cesty (např. bilingvální program, orální program, program totální komunikace), o nižší počet žáku ve třídách, o znalost problematiky sluchového postižení všemi pedagogy; individuální přístup učitele k žákovi, o možnost úpravy obsahu učiva jednotlivých předmětu, o znalost speciálních metod a jejich používání ve výuce sluchově postižených, o pokračování v logopedické péci podle potřeb žáku, o mateoriální a technické vybavení a účinné kompenzační pomůcky (místnosti upravené k výuce, individuální slúchadla, skupinové naslouchací soupravy, dostatečné vybavení videorekordéry a televizory, počítače, psací telefony, faxy, indukční smyčky...), o běžné i speciálnj učebnice, výukové videoprogramy, didaktické pomůcky. Individuální vzdělávací plán o IVP je závazným dokumentem pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka. o IVP je součástí osobní dokumentace žáka. o Zpracovává se před nástupem žáka do školy ve spolupráci se školským poradenským zařízením a s rodiči žáka. Učitel Učitel je ústřední postavou dlouhodobého integračního procesu. (Sobotková, 2003) Učitel o zájem o další vzdělávání a získávání informací o pomoc žákovi překonávat obtíže o tvoří třídní klima o pomoc spolužákům přijmout, komunikovat, pomáhat o spolupráce s rodinou o spolupráce se speciálním pedagogem SPC o mohl by navázat na dosavadní zkušenosti z materské školy. Učitel sluchově postiženého žáka by měl dbát na: o kontrolu, zda žák porozuměl (zpětná vazba), o nutnost shrnutí diskuze, o vysvětlení, co se bude dál dělat (při změně činnosti či tématu rozhovoru), o zapisování pokynů a čísel stránek úkolů, o písemné členění vyučovací jednotky s vyznačením nejdůležitější části učiva, o dôkladné vysvětlení nových pojmů. Rušivé situace, vznikající ve třídě: I o mluví-li více dětí najednou, o odrazy zvuku od stěn a stropu, magnetické tabule, nevhodná podlahová krytina, o okna, propouštějící hluk z okolí školy, o pomůcky, vydávající zvuk, o stejná činnost všech žáku.