Neslyšící o Neslyšící definuje Zákon 384/2008 Sb., o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob jako „osoby, které neslyší od narození, nebo ztratily sluch před rozvinutím mluvené řeči, nebo osoby s úplnou či praktickou hluchotou, které ztratily sluch po rozvinutí mluvené řeči, a osoby těžce nedoslýchavé, u nichž rozsah a charakter sluchového postižení neumožňuje plnohodnotně porozumět mluvené řeči sluchem.11 Dvojí definice hluchoty Audiologická definice o „neslyšící" - osoba se sluchovou ztrátou, jedinec bez zbytků sluchu z medicínského hlediska. Kulturní definice o „Neslyšící" s velkým N se cítí být příslušníky jazykové a kulturní menšiny, která užívá svůj vlastní jazyk (znakový jazyk) a má vlastní kulturu, zvyky... Formy komunikace: o znakový jazyk, znakovaná čeština o mluvená řeč o odezírání o daktylotika o písmo o augmentativní a alternativní a komunikace. Kultura neslyšících Neslyšící lidé tvoří specifickou skupinu lidí, které spojuje velmi silný pocit sounáležitosti o Jazyk divadelní představení, povídky, poezie či vtipy o Pravidla chování komunikační pravidla, jak upoutávat pozornost neslyšícího člověka, jak s ním vést rozhovor, jak si vyměňovat role, jak rozhovor přerušit či ukončit o Zkušenosti a zážitky zkušenosti, které zažili při styku se slyšícím okolím. Neslyšící byli otevřeně či skrytě utlačováni, slyšící seje neustále snažili "předělat" na slyšící o Společně sdílené aktivity kulturní a sportovní akce, akce pro děti i seniory, výlety, plesy, volba Miss a další aktivity Organizace SP o Česká unie neslyšících • http://www.cun.cz o Federace rodičů a přátel sluchově postižených • http://www.frpsp.cz o ASNEP Asociace organizací neslyšících, nedoslýchavých a jejich přátel • http://www.asnep.cz o Česká komora tlumočníků znakového jazyka • http://www.cktzj.com o Pevnost - České centrum znakového jazyka • http://www.pevnost.com o a mnoho dalších - viz. samostatný soubor Volnočasové aktivity o kluby o sport - kuželky, fotbal, šipky, • Deaflympiada o divadlo o film Systém vzdělávání u SP předškolní zařízení, ZŠ pro SP, OL), SOU, SOŠ, SŠ pro SP, vysoké školy, volnočasové aktivity K hlavnímu vzdělávacímu cíli, tj. zmenšení závislosti mají pomoci pedagogická opatření v oblastech: a) komunikační - použití všech možných prostředků, mluvená a psaná řeč, FZJ, neverbální komunikace, piktogramy apod. b) socializace - učit děti žít mezi ostatními c) rozvoj všeobecných znalostí d) rozvoj odborných znalostí a pracovních návyků. Možnosti vzdělávání o Integrace (individuální, skupinová) o MŠ pro SP o ZŠ pro SP o SŠ pro SP: • SOU pro SP, • OU pro SP, • praktická škola pro SP, • Gymnázium pro SP, • SOŠ pro SP. Učitel ve škole pro SP Porozumění následujícím oblastem: o vývoj dítěte v raném období o osvojování jazyka včetně znakového jazyka o znalost všech komunikačních přístupů o hodnocení osvojování jazyka a jeho interpretace o řízení vzdělávání o audiologie o neslyšící komunita o práce s rodinou o spolupráce s odborníky Vysoká škola Bakalářské obory pro SP: o Výchovná dramatika neslyšících na JAMU v Brně o Čeština v komunikaci neslyšících na Filozofické fakultě UK v Praze. Ostatní obory - s podporou. Komunikační systémy: (Krahulcova, 2003) o orální komunikace - dorozumívání mluvenou řečí o totální komunikace - komplexní systém, spojující všechny dostupné komunikační formy o simultánní komunikace - kombinace většinového jazyka a vizuálně-motorických doplňujících forem o bilingvální komunikace - dorozumívání ve dvou jazykových kódech (ve znakovém jazyce a mluveném) Totální komunikace - prostředky dorozumívání: o Pomocné artikulační znaky. o Pantomima, mimika, dramatizace. o Prstová abeceda. o Mluvený jazyk- mluva, odezírání, čtení, psaní. o Posunkové systémy - všeobecně užívaná gesta, postoj těla. o Znakový jazyk, znakovaná čeština. Kochleární implantát o = „elektronické zařízení, které dráždí elektrickým proudem nervová zakončení sluchového nervu v hlemýždi (cochlea)." o Indikace v případě, že při používání slúchadla se nezjistí dostatečný rozvoj (sluch, řeč) a když nejsou poškozeny vláskové buňky. o 1. implantace - 70. léta 20. století 1. Zvuk je přijímán mikrofonem v horní části řečového procesoru. 2. Tam je zvuk zpracován do zakódovaných signálů, které jsou vedeny do vysílací cívky. 3. Vysílací cívka vysílá signály přes kůži do implantátu (prijímače/stimulátoru), kde jsou převedeny na elektrické impulsy. 4. Impulsy jsou poslány do svazku elektrod v hlemýždi, kde stimulují vlákna sluchového nervu. 5. Sluchový nerv vede výslednou informaci do vyšších sluchových drah a dále do mozku, který je rozeznává jako zvuk. Výběr kandidátů pro Kl o stav sluchu a sluchového ústrojí o celkový zdravotní stav pacienta o psychologické a sociální faktory o motivace pacienta a jeho rodiny o dosavadní způsob komunikace o očekávání klienta, u dětí i očekávání jeho rodiny. Predoperační vyšetření o ORL vyšetření, o otoskopie, o audiometrie čistých tónů, o otoakustické emise, o BERA (odpověď mozkového kmene), o vestibulární vyšetření, o řečová audiometrie (se sluchadlem a bez slúchadla), o elektrokochleografie, o promontorní test (el. vyvolaný sluch, vjem, jen u dospělých), o zobrazovací techniky (CT a MRI), o pedagogické a psychologické testy, o technické poradenství, o výběr vhodného typu implantátu. Rehabilitace sluchu a řeči - predoperační příprava Sledování všech signifikantních hledisek: o stav sluchu, o pokroky v řečovém vývoji a v odezírání, o nadání dítěte pro řeč, o schopnost koncentrace, o zájem a schopnosti rodičů pro rehabilitaci. Nácvik: > detekce některých hlasitých zvuků, > odezírání, > odezíráním identifikovat několik známých předmětů > snaha dítěte pojmenovat předměty nebo osoby. Musí být nacvičena podmíněná reakce na zvukový podnět o reagovat na ukončení řady přerušovaných zvuků, o pojmy nic, málo, dobře, moc, o pojmy stejný a jiný a rozlišit je. Programování a pooperační péče o první programovací sezení 4-6 týdnů po operaci - naladění = programování implantátu (také „mapování") o během prvního roku opakovaně, a to 10 -12x o cílem programování je definovat dvě hladiny • hladinu T = práh (hladinu, kdy pacient začíná slyšet), • hladinu C = hladinu příjemného či nejpříjemnějšího poslechu o postupně - posuzovat schopnosti detekce, diskriminace, identifikace, rozpoznání a porozumění zvuků a řeči. Následuje: o Intenzivní edukace reedukace sluchu a reci o Dlouhodobá logopedická a týmová péče a sledování edukace o Psychologická intervence o Kooperace centra kochleárních implantací, rodin se sluchově postiženými dětmi, SPC a organizací sluchově postižených o Zařazení do škol