Seminář sociální psychologie Člověk a sociální prostředí. Sebepercepce a sebeprezentace jako výsledek sociální interakce a sociálního učení. Atribuce. Kontexty sociální interakce p Fyzické kontexty n Aneb od tlačenice k architektuře n Psychologie životního prostředí Kontexty sociální interakce 2 p Sociální kontexty n Scénář (Schank, Abelson, 1977) p Sociální chování se podobá hraní podle scénáře n (Sociální) role p Role – modely chování ve vztahu k jiným osobám p Role, které hrajeme se stávají součástí našeho já (Goffman, 1959) p Role pozorujeme a ve vhodných podmínkách využíváme § Sociální učení (Bandura) § Imitace (napodobení) § Modeling (přejímání vzorů) § Srv. Např. Zimbardo (dozorci, vězni) Kontexty sociální interakce 3 n Sociální schémata p Sociální vědomosti jsou uchovávány v pružných rámcích, které řídí naše chování p Např. scénář, role p Další typy (Baron, Byrne, 1984) § Schéma rolí § Schéma osoby § Sebeschéma § Průběžně korigováno; „jací jsme“ § Zkušenost i pozorování vl. chování v soc. situacích § „Sluší mi tohle?“ Kontexty sociální interakce 4 p Sociální identita n Skupiny, které nás obklopují p Primární skupina p Skupina vrstevníků „peer group“ n Sociální identifikace se skupinou p Přejímání hodnot, norem… p Teorie minimálních skupin (Tajfel) § Vnitřní (in-group) a vnější (out-group) skupiny p Přirozené procesy kategorizace § Stereotypy § Předsudky Kontexty sociální interakce 5 p Kulturní kontexty n Etnocentrismus (všechno, co vím o lidech…) n Např. Hsu p Pojetí sebe sama („jáství“) se liší mezi Američany a Asijci n (…) Kontexty sociální interakce 6 p Sebepojetí n Typické pro evropské myšlení (srv. Descartes, Locke, Hume) n Sociální srovnávání (W. James, 1890; „významní druzí“) n Zpětná vazba (Cooley, 1902) – „zrcadlové já“ p Naše představa o tom, jak o nás asi uvažují druzí… n „já“ jako série rolí (Goffman, 1959) – repertoár rolí n Internalizace podmínek hodnoty (C. Rogers) p Pozitivní zpětná vazba p Sebeaktualizace Kontexty sociální interakce 7 p Sebeúcta (self-esteem) n Liší se od popisného sebeobrazu (self-image) n Internalizace sociálních soudů, hodnotící n Coopersmith (1968) p Nízká, střední, vysoká sebeúcta § Jaké jsou děti s…? n Sebeúčinnost (self-efficacy) Atribuce p hledání „příčin“ i příčin vlastního chování i chování druhých osob p poznání těchto příčin nám umožňuje chápat svět jako předvídatelný, jednodušší a kontrolovatelný p nejde o hledání objektivních příčin, ale o subjektivní výklad skutečnosti naivními nebo laickými teoriemi p máme potřebu atribuovat především chování, které se odlišuje od běžného Atribuce - chyby Každý je naivním psychologem… p Interní (dispoziční) příčiny n charakteristiky osobnosti n přesvědčení p Externí (situační) příčiny n situační tlaky/vlivy p Příklad: Pozdní odevzdání anotace posteru studenty p Vniřní: jsou líní, chlastají, flákají se p Vnější: mají problémy doma, pracují, randí ;) Atribuce - Základní atribuční chyba: p Základní atribuční chyba (Ross, 1977) Je všeobecná tendence přeceňovat u druhých osob význam osobnostních vlastností na úkor situačního kontextu Co je na obrázku? Rozdíly ve vnímání situace p Pozorovatel -> Interní atribuce p Aktér -> Externí atribuce p Co je v centru pozornosti? n Pro Pozorovatele: Aktér n Pro Aktéra: Všechno, krom aktéra (zejména vlastní situace) Atribuce - Efekt aktéra a pozorovatele p Rozdílné atribuce aktérů a pozorovatelů: p aktéři (ti, kteří uskutečňují jednání) mají tendenci přisuzovat za zdroj svého chování situaci, p pozorovatelé (ti, kteří pozorují jednání) jsou náchylnější označovat za zdroj chování samotného aktéra. Atribuce - Sebeochranné atribuce = tendence aktérů připisovat úspěch sobě samému a neúspěch situačním faktorům p Vysvětlení: úspěch souvisí se sebehodnocením a přiznání si viny za vlastní neúspěch snižuje sebehodnocení; p atribuování neúspěchu situačním faktorům umožňuje podržení sebeúcty a pozitivního obrazu o sobě Atribuce - Tendence nápadnosti p tendence pozorovatelů připisovat větší odpovědnost těm jednotlivcům, kteří se nějakým způsobem odlišují Egocentrická tendence = při skupinové práci se projevuje tendence členů připisovat si větší odpovědnost za úspěch a atribuovat odpovědnost za neúspěch druhým p Návaznost na další aspekty ped. praxe – např. soc. klima (Abrami et. al. 1995) Počáteční atribuce jsou velmi odolné p Postoje (Lord, Ross a Lepper) n Upevnění postojů k trestu smrti (přijetí, odmítnutí) n Prezentace dvou „nových“ studií (má/nemá vliv na zločinnost) n Názory se posunují k extrémům ve směru původních p Náhodné události (Langer a Roth) n Počáteční úspěšnost v odhadu v hodu mincí (10 pokusů) n U úspěšných větší očekávání přesnosti u 100 hodů Praktické dopady chybných atribucí p Můžeme se zcela mýlit n Např. základní atribuční chyba p Tato přesvědčení mají tendenci odolávat navzdory faktům (viz výše) p Naše mylná přesvědčení a názory mohou konstruovat novou sociální realitu n Např. sebenaplňující proroctví, učitelovo pojetí výuky atp.