Nadání a nadaní Magdalena Novotná Historie zkoumání nadání v Galton – lidská inteligence je dědičná, neovlivnitelná výchovou a prostředím Þ teorie fixní inteligence v Terman – 1. longitudinální výzkum zkoumající typické charakteristiky nadaných v Bloom – vliv výchovy a vzdělávání na inteligenci v Marland – 1. široce koncipovaná definice nadání Vymezení pojmu nadání NADÁNÍ - všeobecné intelektové předpoklady - potenciální složka - velmi vysoký talent TALENT - předpoklady pro jednu nebo více oblastí - výkonová složka - oblast mezi nadáním a průměrem Definice nadání Marland : „Nadané a talentované děti jsou ty, které jsou identifikované kvalitními profesionály a které jsou díky svému výjimečnému potenciálu schopny vysokých výkonů. Tyto děti potřebují k realizaci svého přínosu pro společnost vzdělávací program a servis, který není běžně poskytován regulérními školami. Děti schopné vysokých výkonů jsou ty, které demonstrují úspěch anebo potencionální schopnosti v jedné z následujících oblastí: 1. všeobecná intelektová schopnost 2. specifické akademické schopnosti 3. tvořivé anebo produktivní myšlení 4. vůdcovské schopnosti 5. umělecké schopnosti“ Witty: „Nadaní jedinci jsou ti, jejichž výkon je dlouhodobě pozoruhodný v jakékoliv hodnocené oblasti.“ Freeman: „Ti, kteří vykazují mimořádně vysokou úroveň své činnosti, a to buď v celém spektru nebo jen v dílčí oblasti; nebo ti, jejichž potenciál nebyl ještě pomocí testů ani experimentů rozpoznán. Nadání se může týkat současně více oblastí, např. intelektu, umění, tvořivosti, pohybových a sociálních dovedností, nebo může být omezeno na jednu nebo dvě z nich.“ Modely nadání Charakteristika nadání § Vysoká úroveň logického, abstraktního, kritického, kreativního, pružného myšlení § Vysoká úroveň kombinačních schopností § Rychlost pochopení a orientace v problémech § Vynikající paměť § Vysoká koncentrace a rozsah pozornosti § Intelektuální zvídavost a netypické otázky § Výborný pozorovací talent a schopnost postihnout detaily § Motivace k výkonu, vytrvalost, sebeřízení § Preference samostatné práce § Preference složitosti § Hluboké a rozmanité specifické zájmy, zejména čtenářská vášeň § Perfekcionismus § Preferují společnost starších § Problematický přístup k pravidlům § Specifický smysl pro humor § Bohatá představivost Typologie nadaných v Úspěšné nadané dítě v Vysoce tvořivé nadané dítě v Nadané dítě maskující své schopnosti v Odpadlé nadané dítě v Nadané dítě s vývojovou poruchou v Autonomní nadané dítě Rozdíly mezi bystrým a nadaným dítětem Rozdíly mezi bystrým a nadaným dítětem Literatura: v Dočkal, V. (2005). Zaměřeno na talenty. Praha v Jurášková, J. (2006). Základy pedagogiky nadaných. Praha v Laznibatová, J. (2007). Nadané dieťa. Bratislava v Portešová, Š. Centrum rozvoje nadaných dětí, retrieved from http://www.nadanedeti.cz/ Děkuji za pozornost.