Výsledná analýza identifikačních znaků nadaných žáků v osobnostních projevech – úprava a syntéza různých zahraničních škál JEDNOTLIVÉ CHARAKTERISTIKY výskyt charakteristiky označte X - je extrémně vyspělý v jakékoliv oblasti učení a výkonu - vykazuje asynchronní vývoj: může být významně napřed v některých oblastech a v jiných oblastech vykazovat věkově adekvátní nebo dokonce opožděný vývoj (např. dokáže číst již ve třech letech, ale ještě v pěti si nedokáže zavázat tkaničku u bot) - někdy je extrémně citlivý či vznětlivý - dokáže být zcela pohlcen aktivitami či myšlenkami - bývá neobvykle vytrvalý - mívá neobvykle vysoké osobní standardy, někdy bývá přecitlivělý - bývá velmi iniciativní - vždy přichází s „lepšími způsoby“ řešení věcí, navrhuje je spolužákům, učitelům a dalším dospělým – ne vždy vhodným způsobem - má široký okruh zájmů - objevují se u něj zájmy charakteristické pro žáky staršího věku (pokud ano, uveďte příklady) …………………………………………………………………………………….…….… …………………………………………………………………………………………….. - bývá netrpělivý - raději pracuje nezávisle, svým vlastním způsobem nebo dokonce samostatně - je nadšený a ostražitý pozorovatel - je horlivý - má často mnoho (neobvyklých) zájmů, koníčků a sbírek - je silně motivován dělat věci, které jej zajímají - zajímá se a vnímá osobně globální problémy - má cit pro lidské pocity, emoce a očekávání - mívá zvýšený smysl pro spravedlnost, morálku a fair play - je zodpovědný, dá se s ním počítat při práci na různých projektech - je respektován ze strany svých spolužáků - je schopný vyjadřovat své myšlenky - komunikuje dobře s druhými - je sebevědomý v interakci s vrstevníky - spolupracuje - má sklon vést činnost, když je to potřeba - je vytrvalý při práci na svém úkolu, dokonce i když se vyskytnou překážky - preferuje situace, ve kterých je jasně vymezena zodpovědnost jednotlivých žáků za výsledky úkolů - projevuje zájem o různé oblasti (o širší záběr oblastí) - je vytrvalý při dosahování stanoveného cíle - odmítá práci nebo pracuje nedbale v činnosti, která ho nezajímá - je nervózní při tempu práce třídy, které považuje za pomalé - odmítá rutinní a předvídatelnou práci - vyžaduje zdůvodnění, proč se mají věci dělat určitým způsobem - odmítá určování práce a příkazy - sní v průběhu dne - ovládá třídní diskuze - bývá panovačný k učitelům i spolužákům - je netolerantní k nedokonalosti vůči sobě i k nedokonalosti druhých - je přecitlivělý vůči kritice své osoby (reaguje např. pláčem) - odmítá se podřídit - při učení odmítá spolupráci ve skupině spolužáků - upozorňuje na sebe (např. šaškuje před spolužáky)