ŠIKANA základní fakta Definice § Fyzické, psychické či kombinované ponižování až týrání žáků obvykle jinými žáky, vzácněji dospělými. Probíhá buď v dyádě, nebo ve skupině. Iniciátory šikanování bývají žáci vyšších ročníků, žáci starší, fyzicky vyspělejší, žáci osobnostně či sociálně narušení. Šikanování přitom není jen školním problémem, ale často se přenáší i do mimoškolních a zájmových činností dítěte. (Průcha, Walterová a Mareš, 1998, s. 247) Příčiny šikany § tlak kolektivu § touha po moci § motiv krutosti § zvědavost, nuda, touha po senzaci Známky šikany - přímé § Posměch § Kritika dítěte § Příkazy § Neoplácení ran § Rvačky silnějších se slabšími Známky šikany - nepřímé § O přestávkách často samo § Při jakékoliv akci zvoleno mezi posledními § Vyhledává přítomnost učitele § Při přednesu před třídou dítě nejisté § Chováním působí depresivně a nešťastně § Zhoršuje se ve škole § Věci dítěte jsou poškozeny § Má zašpiněný nebo poškozený oděv § Při TV učitel objeví odřeniny, modřiny Další známky šikany § Za dítětem nechodí žádní spolužáci § Dítě se s nikým nekamarádí § Nebývá zváno na oslavy narozenin § Ráno nechce jít do školy § Do školy chodí oklikou § Ze školy přichází hladové § Má neklidný spánek § Ztrácí zájem o učení § Bývá smutné, apatické § Žádá o peníze bez udání důvodu § Často hlásí ztrátu osobních věcí § Bývá agresivní vůči sourozencům § Stěžuje si na bolesti hlavy, břicha § Doma zůstává více než dříve Prevence šikany I. předpoklady řešení šikany § připuštění si možnosti vzniku šikany § připuštění si možnosti existence šikany § odvaha obětí § ochota okolí oznamovat na příslušná místa jednotlivé incidenty § vedení si pečlivých záznamů všech případů šikanování § odborná erudovanost pedagogů Prevence šikany II. § solidarita se slabými jako základ řízení třídy § podpora autority učitele § posílení demokracie ve třídě a ve škole § ideová výchova § princip kooperace ve výchově § ochrana dětí před vlivem mediálního násilí a pornografie § dozor ve škole § práce s agresory § preventivní kampaň k potírání šikany na škole § výchova k násilí Prevence šikany III. § pedagogická komunita § specifický program proti šikanování § odborné služby resortu školství § spolupráce škol s odborníky § pomoc a podpora ministerstva a krajských úřadů § kontroly ČŠI, MŠMT § monitorování situace a zabezpečování ochrany práv dětí nevládními organizacemi Řešení šikany I. nutná diagnostika - překážky diagnostiky § od oběti lze těžko získat podrobnější a objektivní informace § agresoři často úporně a vynalézavě lžou § strach ostatních vypovídat § rodiče agresorů chrání své děti za každou cenu § rodiče oběti se obávají spolupracovat při vyšetřování § pedagog chrání agresora a nevědomě brání vyšetřování Řešení šikany II. postup vyšetřování § rozhovor s informátory a oběťmi § nalezení vhodných svědků § individuální nebo konfrontační rozhovor se svědky § zajištění ochrany obětem § rozhovor s agresory, případně konfrontace mezi nimi Řešení šikany III. metody sloužící k nápravě § metoda vnějšího nátlaku agresor je přinucen trestem a strachem k zastavení agresivního chování a k dodržování oficiálních norem § metoda usmíření akcentováno řešení problému, odstranění agresivního postoje, domluva a usmíření mezi aktéry Řešení šikany IV. § vyloučení agresorů ze školy § zajímavá výuka a atraktivní školní program § prostředky vedoucí k odhalení a diagnostikování šikany § dozor a jemu blízké prostředky § práce s oběťmi šikanování § práce s agresory § práce se všemi žáky § participace žáků na prevenci a řešení šikany § spolupráce školy s rodiči § spolupráce školy s institucemi (Linka důvěry, Bílým kruhem bezpečí) Zahraniční přístupy časté úsudky učitelů § šikana není problémem mé třídy § šikana je normální, dítě se s ní musí vypořádat samo § i já jsem byl šikanovaný a přežil jsem, děti to také musí zvládnout § proč bych se měl soustředit na šikanu, musím se koncentrovat na učení Rady obětem a přihlížejícím oběť § uvolni se a zvažuj možnosti postupu § řekni „stop“ a běž pryč § zůstávej s dospělým § nuď agresora § použij humor § jednej jako by sis nevšiml šikany § vyjádři souhlas se vším co řekne agresor a běž pryč § oznam vše učiteli přihlížející § nepřidávej se § nedívej se § řekni agresorovi ať přestane § buď milý na oběť § vyzvi oběť, aby s tebou odešla § sežeň dospělého Rady učitelům § začni okamžitě jednat jestliže objevíš nebo uslyšíš o šikaně § vem agresora stranou a soukromě si s ním promluv § začni okamžitě řešit pokud dojde k další šikaně § věnuj pozornost oběti § informuj svou třídu anonymně o šikaně § zorganizuj diskuzi dětí o šikaně § všímej si a dávej pozor na studenty, kteří jsou izolovaní od svých vrstevníků § podněcuj děti aby k sobě byly milé § zasaď se o vytvoření „protišikanové policie“ Zajímavé projekty boje proti šikaně I. „Specifický program proti šikanování a násilí ve školách a školských zařízeních“ § po čtyřech měsících od zavedení programu poklesla šikana na druhém stupni školy průměrně o 42,5 % § poskytnout pedagogickým pracovníkům systematické vzdělání v dané oblasti § pedagogové sami vytvářejí a zavádějí s podporou supervizora program proti šikanování § hodnocení efektivity programu Zajímavé projekty boje proti šikaně II. „MIŠ – Minimalizace šikany“ § aplikace a realizace výzkumem ověřeného programu „Specifický program proti šikanování a násilí ve školách a školských zařízeních“ § realizace leden 2005 – prosinec 2007 § v roce 2005 vytvořen tým lektorů, do projektu vstoupilo 9 pilotních škol (105 pedagogů), dotazníkový výzkum (výsledky viz. výše) § v roce 2006 do projektu zařazeno 18 pilotních škol (200 učitelů), pozitivní zpětná vazba učitelů Zajímavé projekty boje proti šikaně III. klíčové prostředky ke změně § třídní setkávání a práce se skupinovou dynamikou § demokratický duch vedení třídy a pravidla komunity § vytvoření třídní charty proti šikanování § spoluspráva program členěn do čtyř bloků § diagnostika § navození podpůrné atmosféry a motivování dětí ke spolupráci § pomoc a intervence § zhodnocení situace Výsledky výzkumů I. Kolář – v rámci projektu MIŠ § dotazníkové šetření v rámci projektu MIŠ § realizace v roce 2005 u 1358 žáků § 40 % žáků na školách bylo šikanováno § 44 % dětí se stalo svědkem šikany Výsledky výzkumů II. Havlínová, Kolář „Sociální klima v prostředí základních škol (2001-02)“ § u základních škol pracujících podle vzdělávacího programu Škola podporující zdraví (ŠPZ) § 33 ŠPZ a stejný počtu škol bez tohoto programu (4 200 dětí) § 41 % dětí bylo šikanováno ve třídě nebo škole Výsledky výzkumů III. Kraus, Vacek a Juráčková § realizace v roce 2001 u 1 935 žáků a žákyň 5. až 9.ročníků základních škol § 19,1 % žáků již bylo alespoň jednou šikanováno Literatura I. § BENDL, S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha : ISV nakladatelství, 2004. § BENDL, S. Neukázněný žák – Cesta institucionální pomoci. Praha : ISV nakladatelství, 2004. § BENDL, S. Školní kázeň : metody a strategie. Praha : ISV nakladatelství, 2001. § BENDL, S. Ukázněná třída aneb kázeňské minimum pro učitele. Praha : Triton, 2005. § BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve šikany ve škole. Praha : ISV nakladatelství, 2003. § ELLIOTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha : Portál, 1995. § ERB, H. H. Násilí ve škole a jak mu čelit. Praha : Amulet, 2000. § KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001. § KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, 1997. MATĚJČEK, Z.; DYTRICH, Z. Jak a proč nás děti trápí. Praha : Grada, 1997. § PORTMANNOVÁ, R. Jak zacházet s agresivitou. Praha : Portál, 1996. § PÖTHE, P. Dítě v ohrožení. Praha : G plus G, 1996. § ŘÍČAN,P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha : Portál, 1995. § VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum – nakladatelství Univerzity Karlovy, 1997. Literatura II. § BOYNTON, M.; BOYNTON, CH. The Educator´s Guide to Preventing and Solving Discipline Problems. Alexandria : ASCD, 2005. § COLOROSO, B. The Bully, the Bullied and the Bystander. New York : HarperResource, 2004. § OLWEUS, D. Bullying in School: What we know and what we can do. Blackwell : Oxford, 1993. § SHORE, K. Elementary Teacher´s Discipline Problem Solver. San Francisco : Jossey-Bass, 2003. § www.sikana.cz § www.sikana.org § www.minimalizacesikany.cz § www.poradenskecentrum.cz § www.bullying.co.uk