Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky Mgr.Jana Kratochvílová, Ph.D. Sebepojetí dítěte Sebepojetí „Představa jedince o svém já“ „Jeho vlastní obraz o sobě“ Angl. Self-concept Sebepojetí dítěte Zahrnuje aspekty (Čáp, Mareš. Psychologie pro učitele, s. 168-174) n Biologické, psychologické, sociální (moje tělo a somatické vlastnosti – psychické vlastnosti – příslušnost k soc. skupinám n Časové – jednotu minulého vývoje, přítomného okamžiku a budoucího vývoje n Poznávací, emočně-hodnotící, volní – jaké mám o sobě názory, jak se hodnotím, jak jednám n Jednotící moment v mém prožívání událostí a vlivů, které na mě působí – události mého života a jednotící moment mého vlivu – co já dělám Sebepojetí dítěte Poznávací aspekty já, sebepojetí Jak sám sebe vidím, za koho se považuji. n Jaký jsem? -výčet vlastností tělesných i psychických n Co umím, dovedu? – v kterých činnostech dosahuji dobrých výsledků n Kam patřím? Sebepojetí dítěte Emočně-hodnotící aspekty já –sebehodnocení § Závisí na tom, jak jedince hodnotí druzí a jak ho hodnotí skupiny, kam patří. Rogers: „Člověk naléhavě potřebuje, aby druzí měli k němu kladný vztah a aby si na podkladě toho sebe samého vážil.“ Sebepojetí dítěte Volní, konativní, činnostní aspekty n Jak směřuji k cílům n Co dělám pro to, abych se přiblížil k ideálnímu já n O co usiluji n Jak zdolávám překážky Sebepojetí dítěte Dimenze sebepojetí n Reálné já – skutečný obsah sebepojetí n Vnímané já - „já jsem především“ (formuje se pod vlivem zrcadlového já., vyjadřuje názory jedince na to, jak ho vidí druzí n Ideální já – „jaký bych chtěl být, jak se chovat, prožívat, jaké vlastnosti mít, kým se stát…“ Pozor na rozdíl mezi reálným a ideálním já! n Prezentované já – „jak se předvádím druhým, jak se chci jevit před ostatními“ Sebepojetí dítěte Význam sebepojetí n Působí při rozhodování, ve volbě mezi možnostmi, mezi různými cíli, činnostmi… n Kontroluje a řídí činnost z hlediska cílů a hodnotových orientací Sebepojetí dítěte Diagnostika sebepojetí Posuzujeme jeho zralost a dimenzi. • Obsahová analýza prací žáků § Písemné práce „Kdo jsem já?“, Kým bych chtěl být?“, „Můj vzor“, „Jak mě vidí ostatní“ § Grafické práce –“jak se vidím?“, „já v barvách“ Sebepojetí dítěte 2) Metoda sémantického diferenciálu (Osgood, 1957) Příklad sémantického diferenciálu: Já slabý - - - - - silný šikovný - - - - - nešikovný šťastný - - - - - nešťastný optimista - - - - - pesimista náladový - - - - - vyrovnaný oblíbený - - - - - neoblíbený spolehlivý - - - - - nespolehlivý (více v literatuře Smékal, 1989) Sebepojetí dítěte 3) Rosenbergova škála sebehodnocení (Čačka, 1997) – Mám přinejmenším stejné důvody k pociťování vlastní důstojnosti jako většina ostatních. – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – Občas jasně pociťuji svoji neužitečnost až bezvýznamnost. – Myslím, že má řadu dobrých vlastnosti. – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – Zdá se mi, že nemohu být u sebe na nic zvlášť hrdý. – Myslím, že dokážu udělat mnohé věci dokonce lépe než ostatní. – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – Někdy si myslím, že jsem naprosto neschopný. – Mám k sobě poměrně dobrý vztah. – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – Chtěl bych si sám sebe více vážit. – Jsem s tím, čeho jsem již v životě dosáhl, vcelku spokojený. – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – Jsem vždy náchylný považovat se za neúspěšného člověka. 1 - úplný souhlas 2 - spíše souhlas 3 – mezi příklonem a odmítnutím 4 – spíše nesouhlas 5 – naprostý nesouhlas Sebepojetí dítěte 4) Dotazníky § osobní autonomie § vlastní konstrukce 5) Rozhovory s žáky Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky Mgr.Jana Kratochvílová, Ph.D.