OKRUHY PŘEDNÁŠEK ZE SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY podzim 2009 PhDr. Barbora Bazalová, Ph.D. Čtvrtek 24. 9. 2009 Speciální pedagogika – pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie Postoje společnosti k osobám s postižením, systém sociálních služeb, zaměstnávání, nestátní neziskové organizace, církevní organizace, dobrovolnictví Čtvrtek 1.10. 2009 Integrace – pojem, terminologie, formy integrace, možnosti integrace v současnosti, podmínky integrace Čtvrtek 8.10. 2009 Diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie Poradenské služby – složení, SPC, PPP Čtvrtek 15.10. 2009 Rámcové vzdělávací programy, podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, legislativa (Školský zákon, navazující vyhlášky) Čtvrtek 22.10. 2009 Specifické poruchy učení - charakteristika, klasifikace, etiologie, reedukace, vzdělávání, didaktické pomůcky Čtvrtek 29.10. 2009 Poruchy chování - charakteristika, klasifikace, intervence, vzdělávání, zařízení Čtvrtek 5.11. 2009 Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání, DMO, osobní asistence, architektonické bariéry Čtvrtek 12.11. 2009 Mentální postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, vzdělávání, Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie, zařízení sociálních služeb Čtvrtek 19.11. 2009 Autismus - charakteristika, etiologie, vzdělávání, filmy, knihy Čtvrtek 26.11. 2009 Zrakové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, vzdělávání, praktické rady pro komunikaci a přístup, protetické pomůcky Čtvrtek 3.12. 2009 Sluchové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, vzdělávání, možnosti komunikace, praktické rady pro komunikaci a přístup, protetické pomůcky Čtvrtek 10.12. 2009 Narušená komunikační schopnost - charakteristika, klasifikace, etiologie, podpora Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika, jednotlivé systémy Čtvrtek 17. 12. 2009 Písemný skenovací test LITERATURA: Základní literatura: PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. CHVÁTALOVÁ, I. Jak se žije dětem s postižením. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-588-1. Další literatura: BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005b, 420 s. ISBN 80-86633-37-3. BARTOŇOVÁ, M. BAZALOVÁ, B. PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. BARTOŇOVÁ, M. BAZALOVÁ, B. PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. 150 s. 2. vydání. ISBN 978-80-7315-161-4. GILLBERG, CH.; PEETERS, T. Autismus – zdravotní a výchovné aspekty. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2. SCHOPLER, E.; REICHLER, R.; LANSINGOVÁ, M. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-199-1. ZUCKOFF. M. Naia se smí narodit. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-827-9.