Pedagogické principy - pedagogické principy obecně - nejobecnější požadavky, normy, pravidla vyplívající ze zákonitostí výchovně vzdělávacího procesu a optimalizující výchovně-vzdělávací činnost; výchovně-vzdělávací zásady ovlivňující efektivitu vzdělávací činnosti - formulací pedagogických principů se zabýval např. Jan Amos Komenský, Johann Heinrich Pestalozzi, Adolf Diesterweg, Konstantin Dmitrijevič Ušinskij, Herbert Spencer, John Dewey - pedagogické principy mají obecnou platnost v oblasti výchovně-vzdělávacího působení na mládež (i dospělé) - pohled na historický vývoj pedagogických principů - vznik a vývoj pedagogických principů lze zasadit už do období antiky, postupně se principy dále vyvíjeli a vývojem prochází i v současnosti - období antiky - Platón, Quintilianus, Aristoteles soustavnost výchovné práce, aktivnost vychovávaného jedince, přiměřenost obsahu, forem i metod výchovně-vzdělávací činnosti - období renesance - Francois Rabelais, Thomasso Campanella aktivita a samostatnost jedince - Vittorino da Feltre, Michal de Mantaigne, Francis Bacon samostatné poznávání, samostatné posuzování, samostatná tvůrčí činnost - Jan Amos Komenský zakladatel moderního pojetí pedagogických principů, jeho formulace a principy jsou využívány i v současnosti - principy názornosti, soustavnosti, uvědomělosti, přiměřenosti a všestrannosti - slavné Komenského postuláty ­ ,,Nic není v rozumu co neprošlo dříve smysly"; ,,Od blízkého k vzdálenému, od jednoduchého ke složitému" - novodobá pedagogika autoři volí z dříve vytvořených principů, protože některé principy mohou izolovaně vést k jednostrannosti výchovy - Jean Jacques Rousseau oslabení momentu systematičnosti - Johan Heinrich Pestalozzi princip soustavnosti, nově princip výchovného vyučování jako požadavek stálého spojování vzdělávání s mravní výchovou jedince; pokračovatelé Johan Friedrich Herbart, Friedrich Fröbel - Adolf Diesterweg princip výchovy ve shodě s přírodou, princip výchovy ve shodě s kulturou, princip samostatnosti - Konstantin Dmitrijevič Ušinskij přiměřenost výchovy, soustavnost, názornost, aktivnost a samostatnost, trvalost, výchovný ráz vyučování, řídící úloha učitele - Lev Nikolajevič Tolstoj princip aktivity a tvořivosti - Herbert Spencer kritizuje odtržení výchovy od základních sociálních funkcí - John Dewey motivace, aktivizace (nebezpečí jednostrannosti) - esencialistická koncepce pedagogiky princip soustavnosti - pedagogický reformismus a alternativní pedagogika přiměřenost výchovy, přiměřenost cílů, obsahu, podmínek i prostředků, princip aktivity, samostatnosti a individuálního přístupu k vychovávanému jedinci - existencialistická pedagogika emotivní prvky ve výchově - postmodernismus pluralitní vidění a chápání skutečnosti - existuje několik pojetí a dělení pedagogických principů - základní pedagogické principy (Jůva) - 1 - - dle této typologie rozeznáváme celkem devět základních pedagogických principů - princip cílevědomosti, princip soustavnosti, princip aktivnosti, princip názornosti, princip uvědomělosti, princip trvalosti, princip přiměřenosti, princip emocionálnosti a princip jednotnosti výchovného působení Princip cílevědomosti - je třeba jasně stanovit konečné i dílčí cíle - tyto cíle dostatečně zdůvodnit - cíle přiměřeně objasnit a vysvětlit vychovávanému jedinci (skupině) - neujasnění vede ke ztrátě pedagogické práce, smyslu a významu této práce - pedagog musí vědět, čeho chce ve výchově dosáhnout - žáky by pro tuto činnost měl dostatečně motivovat a dodržet pravidla postupu cílů - je velmi obtížné v konkrétním výchovně-vzdělávacím procesu rozvíjet skutečně plně a mnohostranně Princip soustavnosti a systematičnosti - veškeré výchovné podněty musí být uspořádány do systému umožňujícího osvojování v logickém pořádku - pedagogovo působení i činnost vychovávaného jedince musí být co nejsoustavnější - učivo musí tvořit logický systém - z této zásady vyplývají požadavky na vytvoření zdůvodněného systému vyučovacích předmětů, výběr a systematizaci učiva, tvorby systematického pracovního režimu pedagogické instituce a dosažení systematického pracovního postupu a jeho návaznosti na jiné předměty Princip aktivnosti - samostatná činnost jedince musí být preferována - cílem je aktivizovat poznávací, citové a volní procesy žáka - je nutné se opírat o zájem vychovávaného jedince a stimulovat jej vhodnou motivací - pedagoga soustavně vede žáka k aplikaci a praktickému využívání získaných vědomostí a dovedností - učitel vychází ze žákovy aktivity, přemýšlení, poznávání, činností a zkušeností - moderní pedagogika usiluje o rozvoj tvůrčího přístupu jedince ke skutečnosti Princip názornosti - je třeba vycházet ze smyslového nazírání předmětů a jevů skutečnosti a z jejich obrazů - opírat se o dosavadní představy a zkušenosti vychovávaného jedince - systematicky rozvíjet nazírací a představovací schopnosti - zlaté pravidlo vyučování, je nutno vycházet z přímého názoru jedince - je třeba postupovat od příkladů k formulaci pravidel a jejich ověření v praxi - v praxi se uplatňuje jako nazírání předmětů a jevů v přirozených podmínkách, nazírání trojrozměrných a dvojrozměrných pomůcek, motorická názornost, schématická a symbolická názornost (grafy), sledování filmů a televizních pořadů, názornost pedagogovy mluvy Princip uvědomělosti - učivo se ve vědomí žáka má odrážet ve formě jasných představ přesných pojmů, soudů a úsudků - zkoumané jevy musí vychovávaný promýšlet a vystihovat jejich podstatu - získané vědomosti pak správně vyjadřovat i jazykově - 2 - - žák má pochopit úlohu získaných vědomostí a dovedností a správně a tvořivě jich v praxi používat - vychovávaný jedinec rozumí požadavkům na něj kladených a chápe jejich důležitost - pedagog se zaměřuje na vyloučení mechanického osvojování skutečnosti, pouhé memorování Princip trvalosti - jednou osvojené vědomosti, dovednosti a zájmy se musí vychovávanému jedinci stát trvalým majetkem - v praxi je často podmiňováno pouze opakováním a procvičováním - v první řadě však důsledkem zachování předchozích základních principů (přiměřené pracovní tempo, vhodný výběr učiva a emotivnost výchovné práce, vztah vychovávaného k vychovateli) Princip přiměřenosti - obsah, formy a metody výchovy musí být v souladu s věkovou vyspělostí a dosavadní úrovní jedince (ať už věkovou nebo vzdělanostní) - je třeba zachovávat základní pravidla pedagogického postupu : od blízkého k vzdálenému, od známého k neznámému, od konkrétního k abstraktnímu, od snadného a jednoduchého k obtížnějšímu a složitějšímu - pedagog musí znát věkové a individuální zvláštnosti vychovávaného jedince ­ je důležité zjišťovat stav dosavadních vědomostí a dovedností (využití pedagogické diagnostiky) - dodržovat individuální a diferencovaný přístup k jedinci a učivo vždy volit přiměřeně náročné Princip emocionálnosti (radostnosti) - pedagog musí u vychovávaného jedince probouzet adekvátní citové prožitky - opírat se o tyto prožitky - udržovat trvale radostnou tvůrčí atmosféru - žáci by měli mít radost, že něco nového poznávají - radostná nálada zvyšuje výkon, zlepšuje výsledky práce a snižuje pocit únavy - týká se všech činitelů pedagogického procesu (pedagoga i vychovávaného jedince) Princip jednotnosti (jednoty) výchovného působení - jednota v požadavcích i přístupech všech učitelů a vychovatelů - jde o spolupráci mezi vychovateli, učiteli a rodiči, organizacemi a institucemi - učitel i žák si musí zachovat vzájemnou úctu, respekt a toleranci - na základě vzájemných dohod udržovat jistý pedagogický konsenzus - další pedagogické principy (Svobodová, Šmahelová) - k výše uvedeným pedagogickým principům se v rozvíjející koncepci připojují ještě princip vědeckosti, princip spojení školy se životem, princip úcty ke každému člověku, princip demokratického vztahu mezi vychovatelem a vychovávaným a princip opírání se o kladné vlastnosti vychovávaného Princip vědeckosti - v průběhu výchovného procesu musí být všechny informace vědecky podložené - nutný respekt náboženských a duchovních tradic jedince - je nutné dodržovat maximální možnou toleranci k jiným názorům - 3 - Princip spojení školy se životem - nutná tvorba souvislostí mezi výchovným působením a životní realitou - spojeni teorie s praxí - žák musí mít možnost získané poznatky využít v praxi - ve výchovném procesu řeší situace s kterými se setká v reálném životě Princip úcty ke každému člověku - k výchově je nutné přistupovat s úctou a vážností ke každému jedinci bez rozdílu - každého jedince je nutno si vážit, pomáhat mu, důvěřovat mu - je třeba vést k sebeúctě a sebedůvěře a minimalizovat pocity sebepodceňování Princip demokratického vztahu mezi vychovatelem a vychovávaným - demokratická interakce mezi vychovatelem a vychovávaným jedincem založená na empatii a vzájemné důvěře - podmínkou dobré vztahy a radostná atmosféra - učitel a žák jsou ve výchovně-vzdělávacím procesu partnery - spolupráce, kooperace, podílení se na rozhodování, zachování pravidel Princip opírání se o kladné vlastnosti vychovávaného - vychovatel by se měl opírat o kladné stránky a pozitivní vlastnosti vychovávaného jedince - pedagog musí motivovat vyzvedáváním kladných vlastností - negativní stránky vychovávaného musí vychovávající citlivě potlačovat - pedagogické principy alternativního školství - alternativní a inovativní školy uplatňují alternativní pedagogické principy, které vychází z koncepce alternativního školství Princip svobody - žák má mít ve škole co největší svobodu ve svém jednání a chování - tato svoboda však má být vymezena pravidla, na jejichž tvorbě se žáci podílí Princip činnosti a tvořivé aktivity - žáci se mají co nejtvořivěji a nejaktivněji podílet na výchovně-vzdělávacím procesu - tvořivost a aktivita jedince je možná pouze za předpokladu dobré motivace a přesvědčení žáků o učinnosti a uplatnitelnosti v reálném životě Uplatňování a konkrétní využívání pedagogických principů - uplatnění nalézají pedagogické principy ve výchovně-vzdělávacím procesu - koncipování a plánování výchovně-vzdělávacího procesu využití principů cílevědomosti, systematičnosti, aktivnosti, uvědomělosti, trvalosti, přiměřenosti - organizační, materiální a personální zabezpečení výchovně-vzdělávacího procesu dobrý pedagog vždy spojuje výchovu s potřebami života, využití principů uvědomělosti, spojení školy se životem - samotný výchovně-vzdělávací proces - nástroje objektivního posouzení výchovně-vzdělávacího procesu - při posuzování a hodnocení si klademe otázku nakolik je daná činnost cílevědomá, nakolik si pedagogové i vychovávaní uvědomují cíle, využití principů cílevědomosti, uvědomělosti, soustavnosti a systematičnosti, přiměřenosti - otázky směřující k těmto kategoriím by si měl pravidelně klást každý pedagog, učitel, vychovatel, ředitel, inspektor - 4 - - 5 Literatura: JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1999. JŮVA, V. sen. a jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno : Paido, 1997. JŮVA, V. et al. Základy pedagogiky (pro doplňující pedagogické studium). Brno: Paido, 2001. POSPÍŠIL, R., VLČKOVÁ, K. Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno : MU Brno, 2006. s. 88. ISSN 1802-128X. https://is.muni.cz/auth/elportal/studovna.pl. 1. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha : Portál, 2001. SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno : MSD, 2007.