term = new Array()
term[0] = ["abstrakt", "", "stručný výtah z primárního informačního pramene, který popisuje podstatné složky jeho obsahu", []]
term[1] = ["adaptace", "", "proces přizpůsobení se něčemu, např. sociálním podmínkám", []]
term[2] = ["agogika", "", "souhrnný výraz pro termíny andragogika a gerontagogika", []]
term[3] = ["alternativní škola", "", "všechny druhy škol (soukromé, veřejné, státní), které se odlišují od hlavního proudu standardních škol určité vzdělávací soustavy (Waldorfská škola, Daltonská soustava, Montessori pedagogika, Jenský plán, Pracovní škola Celestina Freineta, Winnetská soustava, Zdravá škola, Začít spolu, Step by step, Škola bez ročníku, Cestující školy)", []]
term[4] = ["andragogika", "", "výchova a vzdělávání jedinců v ekonomicky produktivním věku (celoživotní vzdělávání)", []]
term[5] = ["anticipace", "", "chování založené na očekávání nějakého jevu nebo skutečnosti vede často k tomu, že tento jev nebo skutečnost opravdu nastane; předjímání, předcházení nějakého jevu", []]
term[6] = ["aprobace", "", "způsobilost učitele vyučovat na určitém stupni nebo typu školy či určitým vyučovacím předmětům, většinou získaná v průběhu pedagogické praxe a práce na základní škole", []]
term[7] = ["autoedukace", "", "sebevýchova, jedinec sám stanovuje cíle, vybírá učivo, volí metody, motivuje sám sebe, řídí a kontroluje sám sebe; součástí automotivace, autodiagnostika, autodidaxe, schopnost koncipovat svůj další rozvoj, konzultační a poradenská služba a možnost uplatnění dosahovaných výsledků", []]
term[8] = ["Bílá kniha", "", "název pro základní koncepční a programový dokument v oblasti vzdělávací politiky formulovaný Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy", []]
term[9] = ["Bloomova taxonomie cílů", "", "hierarchicky uspořádaný systém poznávacích (kognitivních) cílů výuky; rozlišuje šest kategorií cílů a k nim klíčových sloves pro správnou formulaci cílů – znalosti, porozumění, aplikace, analýza, syntéza a hodnotící posouzení", []]
term[10] = ["cíle výchovy", "", "ucelená představa, ideál, předpokládaných a žádoucích vlastností člověka, které lze získat výchovou; základní dělení na kognitivní, psychomotorické a afektivní výukové cíle", []]
term[11] = ["činitelé výchovy", "", "faktory, které pozitivně či negativně ovlivňují výchovně-vzdělávací proces; rozlišujeme tři činitele pedagoga, vychovávaného jedince a výchovné prostředky", []]
term[12] = ["dedukce", "", "je proces usuzování, ve kterém se od předpokladů (premis) dochází k závěru z těchto předpokladů vyplývajícího, přičemž odvozování je jisté, nikoliv jen pravděpodobné", []]
term[13] = ["didaktika", "", "jedna ze základních pedagogických disciplín zabývající se teorií vyučování", []]
term[14] = ["diferenciace", "", "rozdělení žáků do skupin podle úrovně nějakého měřítka (např. schopnosti, znalosti)", []]
term[15] = ["disertace", "", "písemná vědecká práce vyžadovaná jako součást požadavků k získání akademického titulu či vědecké hodnosti", []]
term[16] = ["dramatická výchova", "", "učení přímým prožitkem a vlastní zkušeností v jednání, nabývání životní zkušenosti společným řešením problému (situace) nejen intelektem, ale i intuicí, a to se zapojením těla a emocí; využívání prvků dramatizace ve výchově a vzdělávání", []]
term[17] = ["edukace", "", "jakákoliv situace za účasti lidských subjektů při nichž probíhá nějaký edukační proces, dochází tedy k nějakému druhu učení; chápána jako proces sjednocující výchovu a vzdělávání", []]
term[18] = ["edukátor", "", "výchovný činitel, který v průběhu edukace předává informace, učí; ve výchovně-vzdělávacím procesu většinou pedagog, učitel, rodič, vychovatel edukant – výchovný činitel, který v průběhu edukace přijímá předávané informace, učí se; většinou žák, dítě, dospělý", []]
term[19] = ["edukační konstrukty", "", "všechny teorie, modely, plány; normující a hodnotící; většinou teoretické „výrobky“ pedagogiky", []]
term[20] = ["edukační procesy", "", "činnosti lidí při nichž se nějaký subjekt učí a jiný subjekt mu toto učení zprostředkovává", []]
term[21] = ["edukační prostředí", "", "jakékoliv prostředí v němž probíhá nějaký řízený proces učení", []]
term[22] = ["edukační realita", "", "jakýkoliv úsek objektivní skutečnosti, v níž probíhají nějaké edukační procesy (prostředí rodiny, školy, sportovního klubu ad.)", []]
term[23] = ["ekologická výchova", "", "výchova k ochraně životního prostředí, k tvorbě takových podmínek života lidí, které neohrožují přírodu, živočichy a zvířata a nedevastují přírodní zdroje", []]
term[24] = ["e-learning", "", "různé druhy učení podporovaného počítačem, zpravidla s využitím moderních technologických prostředků, především CD-ROM, internet, interaktivní osnovy", []]
term[25] = ["enkulturace", "", "proces, jehož prostřednictvím si jedinec v průběhu svého života osvojuje kulturu dané společnosti", []]
term[26] = ["etapy výchovy", "", "souslednost postupů a činností uplatňovaných v samotném výchovně-vzdělávacím procesu, má celkem pět fází – počáteční pedagogická diagnóza → pedagogická analýza obsahu výchovy → pedagogické projektování a motivace → regulace učení žáka → výsledná, výstupní diagnóza", []]
term[27] = ["evaluace", "", "hodnocení výsledků a fungování škol, VVP na základě přesných ukazatelů a procedur monitorování", []]
term[28] = ["formativní hodnocení", "", "hodnocení průběžné, jehož cílem je získat informace o průběhu procesu, jevu, o aktuálním stavu, momentální výkonnosti", []]
term[29] = ["formy výchovy", "", "prostředky, způsob organizace výuky vztahující se k uspořádání prostředí, způsobům organizace činností učitele a žáků; rozlišujeme školní, mimoškolní, rodinnou a sebevýchovu", []]
term[30] = ["frontální vyučování", "", "tradiční způsob vyučování v němž učitel pracuje hromadně se všemi žáky ve třídě jednou společnou formou", []]
term[31] = ["funkcionální působení", "", "nezáměrné působení v průběhu výchovně-vzdělávacího procesu (edukace); ovlivňování vhodně adaptovaným pedagogickým prostředím", []]
term[32] = ["gerontagogika", "", "obor pedagogiky zabývající se vzděláváním a učením lidí v ekonomicky postaktivním věku, univerzita třetího věku", []]
term[33] = ["habilitace", "", "dosažení nebo udělení práva přednášet na vysoké škole jako docent", []]
term[34] = ["heteroedukace", "", "výchova jednoho nebo více jedinců jiným jedincem, pedagogem (učitelem, rodičem, vychovatelem, vedoucím kroužku)", []]
term[35] = ["hominizace", "", "zlidšťování", []]
term[36] = ["indukce", "", "uplatňovaná zejména ve výzkumech, badatel nejdříve pozoruje a teprve poté formuluje na základě zjištěných výsledků, tedy způsob úsudku od konkrétních případů k obecnému zákonu", []]
term[37] = ["inovativní školy", "", "škola v níž se uplatňují některé inovace ve vzdělávání, odlišnosti od standardních vzdělávacích obsahů, forem učení a vyučování, hodnocení výkonu žáků a vztahů mezi učiteli a žáky", []]
term[38] = ["inteligence", "", "soubor dispozic umožňujících řešit problémy; vícesložková mentální kapacita", []]
term[39] = ["intencionální působení", "", "záměrné působení, plánované, se stanoveným cílem, obsahem, v organizovaných podmínkách; za bezprostředního působení pedagoga", []]
term[40] = ["interakce", "", "vzájemné působení jedinců, skupin, velkých společenství na sebe navzájem, jež může mít nejrůznější formy – od pasivního přizpůsobování se integrujících subjektů až po záměrné ovlivňování a manipulování jedněch subjektů jinými", []]
term[41] = ["interiorizace", "", "zvnitřňování, začleňování myšlenek, postojů, norem do psychiky jednotlivce", []]
term[42] = ["klasifikace", "", "forma hodnocení vzdělávacích výsledků a chování žáka, vyjádřená kvantitativně hodnotícím stupněm nebo verbálně hodnotícími výroky", []]
term[43] = ["klíčové kompetence", "", "soubor požadavků na vzdělávání, zahrnující podstatné vědomosti, dovednosti a schopnosti univerzálně použitelné v běžných pracovních a životních situacích", []]
term[44] = ["kompetence učitele", "", "soubor profesních dovedností a dispozic, kterými má být vybaven učitel, aby mohl efektivně vykonávat své povolání", []]
term[45] = ["kompetence žáka", "", "cílem školního vzdělávání mladé generace není jen osvojování poznatků a dovedností, ale i vytváření způsobilostí přesahující do mimoškolního prostředí", []]
term[46] = ["komunikace", "", "sdělování, dorozumívání mezi lidmi", []]
term[47] = ["kurikulum", "", "vzdělávací program, projekt, plán; průběh studia a jeho obsah; obsah veškeré zkušenosti, kterou žáci získávají ve škole, její plánování a hodnocení", []]
term[48] = ["kvalifikace", "", "způsobilost pro vykonávání určitého povolání nebo pro sjednaný druh pracovní činnosti", []]
term[49] = ["kvalitativní výzkum", "", "druh výzkumného postupu, důraz kladen na výklad zkoumaných jevů očima samotných aktérů, produktem detailní popis jednotlivých případů, typické metody pozorování, rozhovor, případová studie", []]
term[50] = ["kvantitativní výzkum", "", "druh výzkumného postupu, cílem je objasňování jevů na základě vědecké teorie, nálezy musí při prezentaci splňovat požadavky reliability, validity a reprezentativnosti, typické metody dotazník, pokus", []]
term[51] = ["malotřídní škola", "", "škola, v níž jsou žáci dvou či více ročníků vyučováni ve společné učebně", []]
term[52] = ["mastery learning", "", "zvládající učení – každý jedinec bez ohledu na vrozené vlastnosti má možnost zvládnout stejné množství látky pokud mu k tomu je poskytnut dostatek prostoru a času (individuální hledisko)", []]
term[53] = ["metody pedagogického výzkumu", "", "rozlišujeme je dle využitých postupů (kvalitativních nebo kvantitativních), konkrétními metodami jsou např. dotazník, anketa, pozorování, experiment", []]
term[54] = ["MŠMT ČR", "", "Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, základní řídící a výkonný orgán statní správy zabývající se školstvím", []]
term[55] = ["obecná pedagogika", "", "součást pedagogické vědy, zabývající se explanací základních jevů a procesů edukační reality, formulací teoretických modelů těchto jevů a procesů", []]
term[56] = ["pedagog", "", "učitel, v různých typech a stupních školy; teoretický pedagog, odborník v pedagogické vědě", []]
term[57] = ["pedagogická dokumentace", "", "soubor legislativně předepsaných dokumentů, které stanovují podmínky a pravidla fungování vzdělávacích institucí a výchovných zařízení", []]
term[58] = ["pedagogická evaluace", "", "zjišťování, porovnávání a vysvětlování dat charakterizujících stav, kvalitu, fungování, efektivnost škol, částí nebo celku vzdělávacího systému", []]
term[59] = ["pedagogický výzkum", "", "vědecká činnost zaměřená na systematický popis, analýzu a objasňování edukační reality; empirický (praktický) výzkum a teoretický výzkum", []]
term[60] = ["pedagogika", "", "věda a výzkum zabývající se vzděláváním a výchovou v nejrůznějších sférách života společnosti", []]
term[61] = ["pedagogická teleologie", "", "jedna ze základních pedagogických disciplín zabývající se problematikou výchovných cílů; účelovost v oblasti pedagogických věd, názor o účelnosti vývojových procesů, které se uplatňují ve výchovně-vzdělávacím procesu", []]
term[62] = ["pedagogická propedeutika", "", "pedagogická disciplína zabývající se přípravou, všeobecná příprava ke studiu určitého oboru, často ve formě úvodního kurzu na vysokých školách", []]
term[63] = ["pedagogické principy", "", "nejobecnější požadavky (normy) optimalizující výchovně-vzdělávací činnost, výchovně-vzdělávací zásady", []]
term[64] = ["pedagogicky adaptované prostředí", "", "pedagogicky změněné či přizpůsobené prostředí, většinou školní", []]
term[65] = ["pedeutologie", "", "pedagogická disciplína zabývající se problematikou učitelské profese, nauka o učiteli", []]
term[66] = ["personalizace", "", "proces stávání se osobností", []]
term[67] = ["podmínky výchovy", "", "soubor činitelů, které ovlivňují průběh a výsledky vyučovací činnosti učitele; rozlišujeme podmínky vnitřní a vnější", []]
term[68] = ["povinná školní docházka", "", "začíná podle zákona počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dovrší šestý rok věku", []]
term[69] = ["prevence", "", "soubor opatření zaměřených na předcházení nežádoucím jevům, zejména onemocnění, poškození, sociálně-patologickým jevům; rozlišujeme primární prevenci (celá populace), sekundární (rizikové skupiny a jednotlivci) a terciární (minimalizování následků nebo pokračování nežádoucích jevů)", []]
term[70] = ["primární pedagogika", "", "pedagogické a jiné disciplíny zabývající se primární školou a zejména přípravou učitelů pro tento stupeň školy; obor studia učitelství na vysokých školách", []]
term[71] = ["princip komplementarity", "", "princip metodologie vědy, který tvrdí, že různost, zdánlivá protikladnost a neslučitelnost výpovědí o předmětu výzkumu, neznamená nutně chybnost některých z nich, ale naopak teprve tehdy, když bereme v úvahu tato komplementární tvrzení, jsme schopni postihnout jevy v jejich složitosti a celistvosti", []]
term[72] = ["prostředky výchovy", "", "předměty, vlastnosti, vztahy i procesy, kterých subjekt ve výchovně-vzdělávacím procesu využívá, aby dosáhl svého cíle; zařazuje se vyučování, pedagogicky adaptované prostředí, sdělovací prostředky, práce, hra, umění, sport a kolektiv", []]
term[73] = ["předškolní pedagogika", "", "preprimární pedagogika, vědní obor, který se zabývá teorií a praxí výchovy a vývoje dětí v předškolním věku v rodině a zvláště v zařízeních předškolní výchovy", []]
term[74] = ["případová studie", "", "výzkumná metoda v empirickém pedagogickém výzkumu, při níž je zkoumání podroben jednotlivý případ; je detailně popsán a vysvětlován", []]
term[75] = ["psychodidaktika", "", "interdisciplinární teorie propojující přístupy a poznatky obecné didaktiky, psychologie učení, kognitivní psychologie vědění a další", []]
term[76] = ["psychohygiena", "", "interdisciplinární obor vycházející z poznatků medicíny, psychologie, filozofie a další", []]
term[77] = ["rámcový vzdělávací program", "", "RVP, kurikulární dokument vymezující cílové zaměření vzdělávání na daném stupni / pro daný obor vzdělávání a očekávané výstupy", []]
term[78] = ["reformní pedagogika", "", "souhrnné označení pro různé teoretické koncepce a praktické snahy vytvářející modely alternativního a inovativního školství", []]
term[79] = ["rekvalifikace", "", "změna dosavadní kvalifikace uchazeče o zaměstnání, kterou je potřebné zajistit předáním nových znalostí a dovedností teoretickou nebo praktickou přípravou", []]
term[80] = ["reedukace", "", "speciálně-pedagogické metody, kterými se zlepšuje výkonnost v oblasti postižené funkce", []]
term[81] = ["reliabilita", "", "vyjadřuje pomocí statistických metod stabilitu, spolehlivost, předpověditelnost; stálost a přesnost; relativní nepřítomnost náhodných, nepravidelných chyb", []]
term[82] = ["rysy výchovy", "", "základní rysy výchovně-vzdělávacího procesu; výchova musí být permanentně orientovaná, mnohostranná a univerzální", []]
term[83] = ["skryté kurikulum", "", "zkušenosti žáků v reálném životě školy, které nejsou postižitelné ve vzdělávacích programech a ve formálním kurikulu", []]
term[84] = ["socializace", "", "celoživotní proces, v jehož průběhu si jedinec osvojuje specificky lidské formy chování a jednání, jazyk, poznatky, hodnoty, kulturu a začleňuje se tak díky tomu do společnosti", []]
term[85] = ["sociální učení", "", "učení, které se uskutečňuje v sociálních situacích, v interakci s jinými lidmi", []]
term[86] = ["speciální pedagogika", "", "vědní obor, který se zabývá teorií a praxí rozvoje, výchovy a vzdělávání jedinců postižených různými nedostatky tělesnými, smyslovými, duševními nebo poruchami chování", []]
term[87] = ["speciálněpedagogická centra", "", "SPC, školské zařízení, které zabezpečuje pedagogickou a psychologickou péči dětem a žákům se zdravotním postižením", []]
term[88] = ["specifické vývojové poruchy učení", "", "SVPU, heterogenní skupina poruch, které se projevují obtížemi při nabývání a užívání dovedností, jako mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, počítání, poruchy soustředění", []]
term[89] = ["standardy", "", "soubor základních dokumentů, kterými se má řídit odpovídající instituce; Standard středoškolského odborného vzdělávání, Standard základního vzdělávání", []]
term[90] = ["struktura pedagogiky", "", "dělení pedagogiky na různé pedagogické disciplíny dle několika hledisek (vývojové hledisko, systematické hledisko, srovnávací hledisko, obecně pedagogické hledisko a diferenciální hledisko)", []]
term[91] = ["systémové pojetí výchovy", "", "je založeno na co nejkomplexnějším pojetí světa, mnohostrannost a začlenění do sociálně přírodních a antropologických souvislostí", []]
term[92] = ["školní didaktika", "", "didaktická teorie, která je zaměřena na problematiku vyučování a učení v určitém druhu či stupni školy", []]
term[93] = ["školní edukace", "", "souhrnně pokrývá jak výchovu, tak vzdělávání v pojetí standardní pedagogické teorie", []]
term[94] = ["školní etnografie", "", "odvětví pedagogického kvalitativního výzkumu, které se zabývá popisem a vysvětlováním prostředí školy, života dětí a učitelů v něm", []]
term[95] = ["školní vzdělávací program", "", "ŠVP", []]
term[96] = ["trest", "", "jedna z forem negativního působení na žáka ve škole i doma; záměrně navozený následek toho, že žák špatně splnil nebo nesplnil uložené požadavky", []]
term[97] = ["učební styl", "", "individuální způsob osvojování poznatků s respektováním vnitřních a vnějších podmínek", []]
term[98] = ["učební osnovy", "", "normativní pedagogické dokumenty stanovující cíle, vymezující obsah, rozsah, posloupnost a distribuci učiva vyučovacích předmětů do jednotlivých ročníků a časových úseků vyučování", []]
term[99] = ["učební plán", "", "normativní pedagogický dokument, konkretizující obsah vzdělávání a jeho organizační rámec na určitém stupni / typu školy; vymezuje soubor vyučovacích předmětů, časové dotace a zařazení předmětů do ročníků", []]
term[100] = ["učebnice", "", "druh knižní publikace uzpůsobené k didaktické komunikaci (mezi vychovávaným jedincem a pedagogem) svým obsahem a strukturou", []]
term[101] = ["učení", "", "psychický proces, který v jednotě tělesných a duševních předpokladů je rozhodujícím faktorem v adaptaci člověka na jeho přírodní i společenské prostředí v rozvoji jeho osobnosti a ve stále zdokonalovaném zvládání a organizaci podmínek jeho individuální a společenské existence učivo – věcný obsah učení, učební látka a zahrnuje souhrn vědomostí a dovedností, které si má žák osvojit, získat je a dokázat je použít v normálním životě", []]
term[102] = ["validita", "", "základní požadavek empirických měření zaměřený na problematiku skutečného měření měřených jevů; je vyjádřena otázkou: Měříme skutečně to, co zamýšlíme zkoumat, a ne něco jiného?", []]
term[103] = ["výchova", "", "činnost, která ve společnosti zajišťuje předávání „duchovního majetku“ z generace na generaci; je hlavní složkou procesu socializace (= lidský jedinec se v průběhu života zespolečenšťuje); záměrné působení na osobnost jedince s cílem dosáhnout změn v různých složkách osobnosti", []]
term[104] = ["výchova přímá", "", "intencionální, za bezprostředního pedagogova působení na jedince", []]
term[105] = ["výchova nepřímá", "", "funkcionální, ovlivňování rozvoje osobnosti vhodně adaptovaným prostředím", []]
term[106] = ["výchova v užším slova smyslu", "", "pojetí výchovy z hlediska jejích jednotlivých složek výchovně-vzdělávacího procesu výchova v širším slova smyslu – obecně zahrnující všechny složky a specifika edukace", []]
term[107] = ["výchovné metody", "", "způsob jakým je ve výchovně-vzdělávacím procesu dosahováno určitých cílů; dělíme je na metody výchovné, vyučovací a vědecko-výzkumné", []]
term[108] = ["vyučování", "", "druh lidské činnosti spočívající v interakci učitele a žáků, jejímž základem je záměrné působení na žáky tak, aby u nich docházelo k učení", []]
term[109] = ["výzkum", "", "obecný pojem zastřešující všechny druhy zjišťovacích postupů uplatňovaných v pedagogice, např. akční, empirický, kvalitativní, kvantitativní, teoretický, praktický", []]
term[110] = ["vzdělání", "", "specifická edukace, která je obvykle dlouhodobá a institucionalizovaná, realizují ji profesionální edukátoři a je obvykle legislativně vymezena co do svého průběhu a produktu", []]
term[111] = ["vzdělávání", "", "proces záměrného a organizovaného osvojování poznatků, dovedností, postojů aj., typicky realizovaný prostřednictvím školního vyučování", []]
term[112] = ["vzdělávací cíle", "", "výroky, které vyjadřují záměry vzdělávání a účely, k nimž má vzdělávání směřovat", []]
term[113] = ["vzdělávací program", "", "kurikulární dokument, který vymezuje komplexním způsobem koncepci, cíle, obsah vzdělávání v určitém stupni či druhu škol", []]
term[114] = ["vzdělávací standardy", "", "povinné požadavky, které musí splnit žáci na určitém stupni školy v určitém ročníku", []]