STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ Organizace, •která umožní vypracovat lepší program, •získat spolehlivou zpětnou vazbu, •jak postupovat, •změnit věci, které nefungují, má perspektivu. Přednáška - a jak nejlépe dosáhnout stanovených cílů. Strategické plánování nabízí jsou řešeny managementem. Přednáška se bude zabývat těmito problémy Ø Identifikace vize a poslání školy Ø Analýza vnějšího prostředí s vyhodnocením rizik a příležitostí Ø Analýza vnitřního prostředí s identifikací silných a slabých stránek školy JAK MAPOVAT A STRATEGICKY ROZVÍJET SVOU ŠKOLU? -vaše vstupy Strategické plánování odpovídá na tři základní otázky 1. Kde jsme? ZÁVĚR I. : Změna je a bude jedinou konstantou dalšího vývoje. Trvale probíhající změny jsou pro školy nejen novou příležitostí, ale mnohdy znamenají i její ohrožení. Přínos strategického systému plánování a)Popsat c) Porozumět Strategické plánování je vyvoláno: • obrannými, defenzivními důvody; Systém strategického plánování je často zaváděn za těchto podmínek: a) Změna ve směřování školy a zavádění nového vzdělávacího programu. Charakteristické znaky strategického plánování delší období Etapy strategického plánování • Identifikace vize a poslání školy. Identifikace poslání a vize školy sjednocující filosofií Poslání se vyznačuje:  orientací na budoucnost Vizi definovat ZÁVĚR II. Poslání je hlavním důvodem existence školy. Příklady cílů, které představitelé často uvádějí: ./' služba Analýza vnějšího prostředí s vyhodnocením rizik (hrozeb) a příležitostí Analýza vnějšího prostředí : . Jaké vnější faktory ovlivňují činnost školy?  Které z těchto faktorů jsou dominantní v současnosti?  Jak se budou tyto jednotlivé faktory či jejich skupiny vyvíjet v budoucím období, které z nich budou v budoucnu dominantní Analýza vnějšího prostředí s vyhodnocením rizik (hrozeb) a příležitostí Analýza obecného prostředí - STEEP analýza STEEP analýza hodnotí kontext - popisuje faktory, které ovlivňují naši činnost K hodnoceni používá pěti hledisek: S . Ú sociální a demografické T . Ú technické a technologické E . Ú ekonomické E . Ú ekologické P . Ú politické Management jako proces Analýza vnitřního prostředí s identifikací vlastních silných a slabých stránek Vnitřní analýza školy zahrnuje: Stanovení strategických cílů Charakteristické znaky cílů - atributy SMART: S . specifické - konkrétní jednoznačné vymezení žádoucích stavů; M . měřitelé - cíle mají být měřitelné kvantitativními či kvalitativními ukazateli, neměřitelnost cíle vede k tomu, že je obtížné s konečnou platností konstatovat splnění či nesplnění cíle; A . akceptovatelné - ve strategických cílech se obvykle odrážejí a kompromisně slaďují rozdílné zájmy interních a externích skupin (zřizovatel, rodiče, žáci, aj.), které musí brát management v rozdílné míře a podle mocenského významu v úvahu; R . reálné cíle mají být splnitelné a pokud možno optimistické nesplnitelnost cílů působí demotivačně T . časové vymezená soustava cílů vedoucích k žádoucim stavům, musí být nutně doplněna časovým harmonogramem jejich plněni. ZÁVĚR III. I dílčí strategie musí mít zdrojové zabezpečení a definované přínosy.