Kurikulum: obsah školní edukace Literatura: Průcha, J. Moderní pedagogika.Praha: Portál, 2002. Kalhous, Z. Obst, O.Školní didaktika. Olomouc: UP 2000. Kurikulum - definice pojmu • Evropský pedagogický tesaurus: • seznam vyučovacích předmětů s jejich časové dotace pro pravidelné vyučování na daném typu vzdělávací instituce • Dictionary of Education: • kurikulum v užším smyslu –program výuky • kurikulum v širším vymezení –veškeré učení, které probíhá ve škole a to jak plánované, tak neplánované • Český Pedagogický slovník (1995): obsah veškeré zkušenosti, kterou žáci získávají ve škole a v činnostech ke škole se vztahujících , její plánování a hodnocení Tři roviny kurikula • Zamýšlené kurikulum – je to, co je ve vzdělávací soustavě určité země plánováno jako cíle a obsah vzdělání. Je obsaženo v učebních plánech, osnovách i v učebnicích. • Realizované kurikulum – je to, co učitel skutečně ve školní třídě realizuje, tj. přednese, vysvětlí, předvede, navodí… • Dosažené kurikulum - označuje učivo, které si žáci skutečně osvojili. Jsou to především vědomosti a dovednosti žáků, které lze měřit a hodnotit. Jsou to i postoje žáků, které se obtížněji zjišťují, neboť jejich dosažení nemůžeme hodnotit na základě verbálních projevů žáků, ale podle jejich jednání v delším časovém období. Různá pojetí kurikula • Doporučené kurikulum – dokument řešící základní otázky, jak má být obsah vzdělání koncipován nejen z hlediska potřeb společnosti, ale i s respektem ke vzdělávacím potřebám žáků. • Předepsané kurikulum - oficiální dokument závazný pro určitý typ školy. • Podpůrné kurikulum – činnosti, a prostředky, které pomáhají realizovat předepsané kurikulum, např. učebnice, průběžné vzdělávání učitelů. Střediska pro talentovanou mládež apod. • Hodnocené kurikulum-testy, zkoušky a další nástroje měření, které zjišťují, čemu se žáci naučili. • Skryté kurikulum - zkušenosti žáků z reálného života školy , které nejsou postižitelné ve vzdělávacích programech, např. vztahy mezi učiteli a žáky, vztahy ve třídách, vztahy mezi školou a lokálním prostředím nebo vliv mimoškolních zdrojů vzdělávání. Kurikulární dokumenty • Učební plány • Učební osnovy • Učebnice • Didaktické testy pro žáky • Metodické příručky pro učitele • Vzdělávací standardy • Požadavky na zkoušky a další Plánované kurikulum = vzdělávací program Vzdělávací program obsahuje obvykle tyto složky: • Koncepci vzdělávání pro vzdělávací soustavu celé země nebo pro určitý druh školy • Cíle tohoto vzdělávání • Učební plán, který vymezuje strukturu vyučovacích předmětů, časové dotace a zařazení předmětů do ročníků • Učivo v jednotlivých předmětech • Cílové standardy, formulované jako požadavky na to, co se mají žáci naučitv určitém ročníku nebo stupni školy • Kmenové učivo, což je závazná část vzdělávacích programů, zajišťující srovnatelnost, prostupnost a návaznost vzdělávání žáků v základním a středním školství • Implementační plán, což je seznam kroků,jimiž bude vzdělávací program zaváděn do praxe