VÝUKOVÉ CÍLE Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. Výukový cíl chápeme jako představu o kvalitativních i kvantitativních změnách u jednotlivých žákův oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické, kterých má být dosaženo ve stanoveném čase v procesu výuky. Není na závadu, když se spolutvůrci výukových cílů stanou sami žáci. Složky výukového cíle • Kognitivní ( vzdělávací ) • Afektivní ( postojové ) • Psychomotorické ( výcvikové ) Výukové cíle nejsou jen perspektivním programem činnosti učitele, ale mají i významnou usměrňující a motivující roli v činnosti žáků, zvláště tehdy, je-li výuka založena na jejich aktivitě a samostatné práci. Pokud je žáci akceptují, plní výukové cíle regulační roli v jejich učebních činnostech. Vlastnosti dobře stanovených výukových cílů • Komplexnost – změny v žákově osobnosti je třeba projektovat v oblasti kognitivní, afektivní i psychomotorické • Konzistentnost (soudržnost) – jde o vnitřní vazbu cílů, která znamená podřízenost nižších cílů vyšším a závislost vyšších a závislost vyšších cílů na dosažení cílů nižších. • Kontrolovatelnost – stanovené výukové cíle by měly obsahovat požadovaný výkon žáků, podmínky, za nichž má být výkon realizována normu výkonu. • Přiměřenost – znamená stanovení takových cílů pro žáky, které jsou náročné, ale současně i splnitelné. Taxonomie výukových cílů Taxonomie kognitivních cílů • Podle B.S. Blooma - znalost - porozumění - aplikace - analýza - syntéza - hodnotící posouzení • Podle B. Niemierka - Vědomosti zapamatování poznatků porozumění poznatkům - Dovednosti používání vědomostí v typových situacích používání vědomostí v problémových situacích Taxonomie kognitivních cílů podle B. Niemierka Formulace výukových cílů (podle Niemierka) – aktivní slovesa a slovesné vazby • Pro 1. úroveň – 1.část opakovat, napsat, definovat, znát, umět, pojmenovat, reprodukovat, vybrat, doplnit, přiřadit, seřadit…. • Pro 1. úroveň - 2. část dokázat, jinak formulovat, interpretovat, odhadnout, předložit, vyjádřit vlastními slovy, vysvětlit, vypočítat, objasnit, předvést, opravit, změřit….. • Pro 2. úroveň – 1. část aplikovat, načrtnout, použít, uspořádat, řešit, vyzkoušet…. • Pro 2. úroveň – 2. část provést rozbor, rozhodnout, rozlišit, rozčlenit, specifikovat, klasifikovat, napsat sdělení, navrhnout, shrnout, vyvodit obecné závěry, argumentovat, obhájit, porovnat, posoudit, prověřit, srovnat s normou, zdůvodnit… Taxonomie afektivních cílů (D. B. Kratwohl , B. Niemierko) Taxonomie je budována na postupném zvnitřňování (internalizaci) hodnot vychovávaných subjektů Kratwohl Niemierko • Přijímání I. ÚROVEŇ • Reagování účast na činnosti • Oceňování hodnoty podjímání se činnosti • Integrování hodnot II. ÚROVEŇ • Internalizace hodnot naladění k činnosti v charakteru systém činnosti Vymezování afektivních cílů Taxonomie psychomotorických cílů (podle R. H. Davea, 1968) • Imitace (nápodoba) – žák po impulsu pozoruje příslušnou činnost a vědomě ji začíná napodobovat. • Manipulace (praktická cvičení) – žák je schopen vykonat určitou pohybovou činnost podle slovního návodu. • Zpřesňování – žák dokáže vykonávat uložený pohybový úkol s větší přesností a tím i s větší účinností. • Koordinace – žákovy pohybové úkonyjsou vnitřně konzistentní. • Automatizace – činnost žáka začíná být charakterizována požadavkem „maximum výkonu při minimu energie“.