Seminář z pedagogické psychologie Vstupní informace a téma autoregulace Kontakt ¨ Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. ¤ jmares@fss.muni.cz ¤ diskusní fórum předmětu ¤ konzultační hodiny: pondělí 9:40-10:40; n jindy jen po předchozí domluvě n (Katedra psychologie, Poříčí 31, Brno) Požadavky na ukončení kurzu ¨ Seminární práce – poster ¤ Téma dle vlastního výběru v sylabu (teoretická a empirická část) ¤ Do 19.10. – anotaci problému do ISu (odevzdávárna) ¤ 2. a 9.11. proběhne v semináři „posterová sekce“ s rozpravou nad postery ¨ Aktivní účast na seminářích (65%) ¨ Zápočtový test Požadavky na ukončení kurzu (2) Prosím studenty s SPU či senzorickým handicapem aby o s svých specifických požadavcích na podobu výuky a zkoušky informovali vyučujícího co nejdříve. Případné dotazy k seminárním pracím atd. vyučující rád zodpoví v diskuzním fóru předmětu v ISu. Koncepce kurzu ¨ Kurs je věnován: ¤ vybraným teoretickým a metodologickým otázkám výchovy a vzdělávání z pohledu pedagogické a školní psychologie, ¤ studiu metod pedagogické a školní psychologie, ¤ některým širším souvislostem výchovy a vzdělávání ve škole a v rodině, ¤ vybraným speciálním tématům pedagogické a školní psychologie Psychologie výchovy a vzdělávání ¨ Doporučená literatura (vč. přednášek a odkazů v ISu) ¨ Odborná periodika (obvyklá s důrazem na) ¤ http://knihovna.fss.muni.cz/KnihovnaFSS/eiz.php ¤ Pedagogika ¤ Psychológia a pato psychológia dieťaťa ¨ Populární periodika ¤ Moderní vyučování ¤ Učitelské noviny (...) ¨ Internetové zdroje ¤ eBrary http://site.ebrary.com/lib/masaryk ¤ Stránky např. www.ceskaskola.cz ¤ Databáze (ERIC, JSTOR) ¤ Svépomocné skupiny ...opravdu úvodem ¨ Pedagogická psychologie ¤ v tradičním dělení se řadí mezi aplikované psychologické disciplíny, ev. hraniční ¤ aplikované disciplíny ped. ps. n psychologie pro učitele n školní psychologie n poradenská psychologie (...) ¤ mnoho přesahů (pedagogika, kognitivní psychologie, sociologie, politika, filosofie...) ¤ dlouhá historie (zejména výzmum učení - asocianisté, Ebinghaus, ...;) ¤ v anglosaské terminologii educational psychology, častěji educational sciences Pedagogická psychologie - perspektivy ¨ v rámci výkladu i literatury se střídají perspektivy ¤ jedinec (žák, učitel, rodič - zejména s důrazem na učení, výchovu a vývoj) ¤ sociální skupiny, jejich dynamika a vliv (rodina, školní třída, škola) ¤ teorie, metody ev. intervence Autoregulace učení Terminologie ¨ učení se vs. řízení vlastního učení (Kulič, 1992) ¨ řízení učení: ¤ vnější n (více rozpracováno – pedagogika, psychologie), ¤ vnitřní n autoregulace „Jsme odpovědní za své vlastní učení, ale je otázkou, jestli všichni mohou být odpovědni za řízení svého učení“ (Candy, 1987, Garrison, 1992) Autoregulace ¨ autoregulace (sebepojetí, sebehodnocení) ¨ zdroje ¤ vnější (rodiče, učitelé, kamarádi) ¤ vnitřní (vč. tzv. osobnostní autoregulace) ¨ autoregulace učení – aktivita v procesu učení po stránce činnostní, motivační i metakognitivní; stanovuje si cíle, iniciuje a řídí své úsilí a používá specifických strategií s ohledem na kontext učení (Zimmerman, 1998) Autoregulace - předpoklady ¨ potencialita každého žáka ¨ výuka musí umožnit získat dovednost „jak se učit“ ¨ vnější řízení má stimulovat autoregulaci ¨ v prepubertě rozvoj metakognitivních strategií ¨ postupným zdokonalování se žák stává nezávislým na vnějším řízení ¨ může postupně lépe zvládat své emoce při učení ¨ postupně aktivní přístup k prostředí pro učení ¨ rozvoj vázán na rozvoj „já“ (self) ¨ není ryze individuální proces; utváří se ve spolupráci s druhými (párové, skupinové, vrstevnické učení...) ¨ je to aktivní proces; nelze „předat návod“ ¨ rozvíjí se více při souladu s vnějším řízením ¨ celoživotní proces (vývojové změny a jejich integrace) (Mareš, 1998) Teorie ¨ přehled vlivných teorií – Čáp, Mareš, s. 508 (...) ¤ př. teorie cyklických fází (Zimmerman, 1998) Autoregulace v praxi - uvažování (Zimmerman, Schunk) Začátečníci ¨ cíle chaotické, nespecifické ¨ orientace na výkon, výsledek ¨ nízké self-efficacy ¨ nezájem Pokročilí ¨ cíle hirarchické, spcifické i perspektivní ¨ orientace na proces učení ¨ dostatečně vysoké self-efficacy ¨ vnitřní motivace Autoregulace v praxi - provádění a volní kontrola (Zimmerman, Schunk) Začátečníci ¨ mají nejasný plán ¨ nedůvěřují si, používají sebesnižování ¨ kontrolují jen výsledky Pokročilí ¨ mají jasný plán ¨ věří si ¨ kontrolují průběh i výsledky Autoregulace v praxi - sebereflexe (Zimmerman, Schunk) Začátečníci ¨ vyhýbají se sebehodnocení ¨ příčiny úspěchu a neúspěchu hledají ve svých schopnostech (neovl.) ¨ reagují na sebe negativně ¨ v měnících se podmínkách zmatení Pokročilí ¨ snaží se o sebehodnocení ¨ příčiny úspěchu a neúspěchu hledají v použité strategii (ovlivnitelné) ¨ reagují na sebe pozitivně ¨ dobrá adaptace i měnícím se prostředí Výkon a jeho souvislosti ¨ cíle, které si žák stanovuje ¨ autoregulace ¨ výkon (průběh) ¨ motivace ovlivněny i kontextem Vedení k autoregulaci ¨ není možný pouhý „nácvik“; nutný rozvoj „já“ ¨ zdroje ¤ sociální ¤ osobnostní ¤ situační ¨ cílený nácvik: ¤ vyučování strategiím, praktické provádění a. strategií, zpětná vazba o účinnosti a. strategie, monitorování sebe samého, sociální opora, sebereflexe Metody Pod vedení učitele ¨ verbální instruování ¨ předvedení vzoru (nápodoba) ¨ supervize ¨ reciproční vyučování ¨ podpůrné vyučování ¨ transakční vyučování S vrstevníky ¨ vrstevnické učení ¨ kooperativní učení ¨ skupinové učení Využití techniky ¨ CAL systémy Pod vedením sebe samého ¨ sebemonitorovací protokoly ¨ žákovský deník ¨ domácí příprava ¨ samostatná praxe Možnosti při diagnostice – můžeme sledovat: ¨ Kognitivní učební strategie ¨ Metakognitivní strategie ¨ Strategie vedoucí k poznání sebe samého ¨ Motivační strategie nejlepším empirickým postupem je kombinace kvantitativního a kvalitativního přístupu Záznamový arch (Lan, 1998)